Annons

Framk. kop. av Kodak 400CN

Produkter
(logga in för att koppla)

www.tille.se

Aktiv medlem
Råkade ut för en väldigt otrevlig sak idag. Lämnade glad i hågen en rulle med Kodak 400CN till Fuji-labbet. Alltså ett av de stora labben dit butikerna skickar filmer. Antagligen Ånge.
Men när jag fick tillbaka filmen hamnade priset på 380 pix (med dubbla kop.). Tog kontakt med labbet när jag var i butiken. Det visade sig att filmen, som är en svartvit film för C-41 framkallning efter framkallningen körts på svartvitt fotopapper. De fick för mycket klagomål när bilderna gjordes på färgpapper. Men jag har tidigare lämnat in flera filmer av samma sort utan att behöva betala dessa astronomiska summor. Nu är frågan om alla labb börjat tillämpa detta eller om det bara är en engångsföreteelse.

En tanke med filmen är ju att man ska kunna plåta svartvitt till ett bra pris, som det blir om de gjort som jag tänkt, alltså kört filmen som en vanlig färgfilm. Annars faller ju hela idéen med C41 -filmen för svartvitt.
 
Hej,
Idén med filmen är de exceptionella upplösningsegenskaperna. Däremot är inte tanken att den ska kopieras på färgpapper, vilket borde ge rätt mycket problem med filtreringen för att få fram neutralgrått.
Mvh
Vic
 
Idén med filmen är den fina upplösningen plus att kunna framkalla negativet i vilka fotoaffärerna som helst som har ett automatlabb.
Om man dessutom vill ha papperskopior, så får man räkna med färgstick eftersom papper för färg användes.
Vanlig kopiering på svart-vit papper går däremot utmärkt - hemma eller på något proffslabb.
 
Filmen reagerar ju på färgtemperaturen vilket kan ge skiftningar på bilderna på samma rulle.

Själv gillar jag lätt mulet väder samt lätt sepia på kopiorna, ofta blir det toppen.

Man kanske ska säga att man acepterar färg toning på sina kopior, men vill man ha rent s/v får man säkert betala för "manuell" kopiering.

Fuji Frontier har funkat fint för min rullar.
 
Tille som jag har fått det berättat för mig så är filmbasen på T400CN gjord för att kopieras på svartvitt papper medans Kodaks Black White + är tänkt att kopieras på färgpapper. Det jag har förstått man skall använda T400CN till är om man vill kopiera själv men inte vil soppa filmerna. Fast jag tycker att man får fläska på med kontrasterna rätt rejält för att det skall bli bra.

/Villgot
 
Då kanske jag missat syftet med filmen. Men gör inte som jag. Kolla vad det kostar innan ni lämnar in. Men en fråga. Är Black & White + en lika bra film som 400CN. Jag tycker mig ha hört mer positivt om CN-filmen.
Ska ringa runt lite så får vi se om det finns någon som framkallar CN billigare men jag använder gärna B&W om den är lika bra.
 
Tille skrev:
Men en fråga. Är Black & White + en lika bra film som 400CN. Jag tycker mig ha hört mer positivt om CN-filmen.

Det är samma emulsion, endast basen som skiljer. Portra 400BW och konsumentversionen B+W eller vad den nu heter har samma bas som vanliga Kodak Portra färgneg för att enkelt kunna kopieras i färgkemi hos lab med Portrakanal.

/Martin
 
De svartvita filmerna i färgprocess kopieras bäst i ett digitalt labb om man inte kopierar den själv hemma på svartvit papper.

I ett digitalt labb gör man en sv v kanal med ingen färgmättnad, resultatet bli svartvita kopior med hög kvalité. Enda nackdelen med dessa är att om man betraktar dom i PL lampor så blir det en varm ton på kopiorna. Ska man filtrera bort det så ser de cyangröna ut i vanlig belysning.

Ett vanligt analogt labb har svårt att återge kopiorna i samma ton i en film. Där är färgmättnaden kvar och det är slopen, (reprociteten i färgpapperat) som ställer till det.
 
Hör av dig till Fujis kundtjänst och kräv mellanskillnaden tillbaka. Du måste ju som kund få veta INNAN vad priset hamnar på. Det är bara att vara hård mot dem. De kan ju inte påstå att man ska begripa att man ska betala för svartvitt när man lämnar in för färgprocess.

Samma sak har jag råkat ut för för ca 10 år sedan. Tror faktiskt också att det var Fuji.
 
Jag har inte hämtat rullen ännu så jag tänkte faktiskt kolla med konsumentombudsmannen innan jag hämtar rullen. Just det att jag lämnat rullar tidigare och aldrig råkat ut för det innan gör att jag är tveksam till att betala 380.- för filmen. Jag återkommer i frågan.
 
Hej

Vic, Wolfgang
Kunderna har klagat mycket på färgpapperskopiorna, så Kodak har tagit fram ett speciellt papper för den svartvita C-41 filmen.

Men jag håller med dig Tille att priset verkar helt fel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.