ANNONS
Annons

frakt från USA!!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
men det är inte särskilt mkt du känar på att köpa från ett tullbelagt land, framförallt inte om man ska räkna in garantier. Möjligtvis att man kan tjäna på vissa saker... möjligtvis.

Moms och tull är ju utformat på så sett att man ska varken tjäna eller förlora. Skillnad är det mot EU länder (några få undantag) där betalar du ingen tullavgift så där kan du spara några kronor.

Kalle_B skrev:
men det är inte särskilt mkt du känar på att köpa från ett tullbelagt land, framförallt inte om man ska räkna in garantier. Möjligtvis att man kan tjäna på vissa saker... möjligtvis.

Moms och tull är ju utformat på så sett att man ska varken tjäna eller förlora. Skillnad är det mot EU länder (några få undantag) där betalar du ingen tullavgift så där kan du spara några kronor.

Visst 17 tjänar man på att beställa från USA även om man tullar och momsar.
vissa saker är betydligt billigare än i Sverige.

Man bör dock kolla garantier osv innan man handlar.

Lägger man på 30% på det priset man betalar till handlaren så brukar man hamna ungefär rätt nät tullen tagit sitt.

Alltså 10 000kr (omräknat från USD) till handlaren ger ca 3000kr till staten =totalpris på 13000kr

Priset på 13 000kr ska sedan jämföras med priserna på tex Cyberphoto.

visst.. jag skrev också att man kan tjäna på vissa saker men jag vill påstå att det inte är mkt. Att sedan marknaden är större i USA och utbudet på vissa produkter är bättre är inte så konstigt. Men kolla gärna tex vad en Canon 20D kostar i USA och i sverige. Räkna sedan in frakt, moms, tull så kommer ekvationen att se ganska lika ut mot en svensk försäljares priser.

Att Grundpriserna är ungefär samma över hela världen är inte så konstigt då Canon vill ha lika mkt för sina produkter oavsett om dom säljs i USA, Sverige eller Zimbawe. Sedan tillkommer då landets egna avgifter och företagens förtjänster osv osv. Det är där skillnaderna ligger i pris.
Att sedan stora inköps länder/företag får rabatter direkt från tillverkaren gör ju också att priserna varierar men det är nog ganska obetydliga variationer. Men visst kan man kanske tjäna på vissa saker, men med garanti och sådant så tror jag nog att man kan handla i sverige med gottsamvete utan att vara orolig för bettre kap i USA.
Men jag har själv tittat på produkter i USA men då har det varit saker so minte säljs i sverige alls, möjligtvis mot beställning.

Kalle_B skrev:
visst.. jag skrev också att man kan tjäna på vissa saker men jag vill påstå att det inte är mkt. Att sedan marknaden är större i USA och utbudet på vissa produkter är bättre är inte så konstigt. Men kolla gärna tex vad en Canon 20D kostar i USA och i sverige. Räkna sedan in frakt, moms, tull så kommer ekvationen att se ganska lika ut mot en svensk försäljares priser.

Att Grundpriserna är ungefär samma över hela världen är inte så konstigt då Canon vill ha lika mkt för sina produkter oavsett om dom säljs i USA, Sverige eller Zimbawe. Sedan tillkommer då landets egna avgifter och företagens förtjänster osv osv. Det är där skillnaderna ligger i pris.
Att sedan stora inköps länder/företag får rabatter direkt från tillverkaren gör ju också att priserna varierar men det är nog ganska obetydliga variationer. Men visst kan man kanske tjäna på vissa saker, men med garanti och sådant så tror jag nog att man kan handla i sverige med gottsamvete utan att vara orolig för bettre kap i USA.
Men jag har själv tittat på produkter i USA men då har det varit saker so minte säljs i sverige alls, möjligtvis mot beställning.

På 20D tjänar man ca 800kr jämfört med i Sverige.
Jag är osäker på hur garantier gäller på det huset men på Canoons proffshus är det världsgaranti medan på amatörhusen är det "världsdelsgaranti" och man åker alltså på att skicka tillbaka prylen till USA om den strular.

Om vi tänker oss att man köper ett Nikkor 70-200 2.8 AF-S VR så kostar det 18650kr i Sverige inkl frakt till dig (Cyberphoto).
På B&H kostar samma objektiv 17200kr vid din dörr inkl tull/moms.
Dvs 1450kr i vinst på det objektivet vilket betyder 8% lägre pris.

Ska man köpa en hel utrustning så lönar det sig defenitivt att handla i USA.
Men som alltid bör man ju kolla priser innan eftersom det faktiskt finns saker som är billigare i sverige än utomlands.

Jag orkar inte kolla siffrorna på nätet men jag litar på dig ;) (börjar trots allt bli lite sent)

Att man tjänar 8% på nämda objektiv betvivlar jag inte och jag anser att det är på tok för lite för att man ska kunna kalla det för en "förtjänst" visst man sparar 8% för vissa kanske dom 8% är avgörande, men jag betalar gladeligen 8% mer till fotohandlaren eftersom jag i utbyte får bra service, snabbare handläggning och garantier osv.

Att man sedan köper en hel utrustning för säg 30.000:- med samma avans så är det ju fortfarande bara"8%" spelar ingen roll om du handlar för 1 miljon.. :) Men visst, men ska jag vara ärlig så tror jag att isåfall blir rabatten högre från ett EU land som tex tyskland eller Holland.

Jag gjorde en uträkning i en tidigare tråd vad ett Canon Ef 70-200/2,8L IS Usm skulle kosta att köpa från B&H så jag kopierar in texten direkt:

Objektivet: $1659,95 = 12674kr
Frakt: ca $50 = 381kr
Tull (6,7%) = 849kr
Expeditionsavgift ca 100kr
Moms (25%) på 12674+381+849+100 = 3501kr

Summa summarum:

12674+381+849+100+3501 = 17505kr

Med reservation för frakten som jag uppskattade utifrån egna erfarenheter. Den kan variera ett tiotal dollar. Detta objektiv lönar sig alltså knappast att beställa från USA (17700kr hos zebramedia).

Här finns mer att läsa om att handla från utlandet:
http://www.fotosidan.se/cldoc/3761.htm

Att notera är dock att digitalkameror är befriade från tull. Om man tjänar eller inte varierar från produkt till produkt så man får helt enkelt sätta sig och räkna och sen avgöra om det är värt det.

Lite offtopic;

DEt blir mer intressant att åka över själv eller använda sig av resande bulvan vilket påverkar priserna en hel del om man är beredd att tänja på samvetet. Vad man inte får glömma är att retail-priserna ofta är utan skatt - vilket gör dem något dyrare (tror skatten flukturerar per delstat) samt att jänkarna enligt min erfarenhet är överdjävliga på att ta högre pris i butik än på webben vilket de först informerar om i butiken. Sparade ändå in en knapp tusenlapp på min Speedlight 580 genom min USA tripp.

BAW

Det är väl så dessutom att du har rätt att köpa på dig viss fotografisk utrustning "nödvändig" för resan utan att behöva betala tull/skatt för det!? Har för mig att det finns en sådan regel och att den är ganska luddig.

dJb skrev:
Jag gjorde en uträkning i en tidigare tråd vad ett Canon Ef 70-200/2,8L IS Usm skulle kosta att köpa från B&H så jag kopierar in texten direkt

Din beräkning tar dock inte hänsyn till risken att man slipper tull och moms. Om 10% av köparna gör det blir genomsnittsobjektivet 450kr billigare (kanske alla fraktar så dyra prylar med kurirfirmor där risken att slippa tull/moms är 0% dock?)

En annan intressant aspekt av din beräkning är att du, med den låga risken att åka på tull vid personliga resor, skulle kunna få en New York-resa betald om du köpte objektivet där istället för här hemma (även om du då åker på lokal moms på runt 8% har jag för mig).

Clouseau skrev:
Det är väl så dessutom att du har rätt att köpa på dig viss fotografisk utrustning "nödvändig" för resan utan att behöva betala tull/skatt för det!? Har för mig att det finns en sådan regel och att den är ganska luddig.

Den är borta sedan länge.

ALLT du köper utanför EU ska tullas och momsas vid införsel till EU. Även begagnade saker.
Det finns dock ett "fribelopp" på mellan 1000 och 2000kr (orkar inte leta upp exakt summa) eftersom man annars skulle vara tvungen att momsa för tuggummipaketet i fickan och pocketboken du läste på flyget osv.
Jag har för mig att ev taxfreesprit/cigaretter räknas in i dom pengarna.

ANNONS