Daniell Fherm
Aktiv medlem
någon som vet vad frakt och tull avgift går på om man fraktar en kamera???? eller hur det går til med själva kostnaden ??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kalle_B skrev:
men det är inte särskilt mkt du känar på att köpa från ett tullbelagt land, framförallt inte om man ska räkna in garantier. Möjligtvis att man kan tjäna på vissa saker... möjligtvis.
Moms och tull är ju utformat på så sett att man ska varken tjäna eller förlora. Skillnad är det mot EU länder (några få undantag) där betalar du ingen tullavgift så där kan du spara några kronor.
Kalle_B skrev:
visst.. jag skrev också att man kan tjäna på vissa saker men jag vill påstå att det inte är mkt. Att sedan marknaden är större i USA och utbudet på vissa produkter är bättre är inte så konstigt. Men kolla gärna tex vad en Canon 20D kostar i USA och i sverige. Räkna sedan in frakt, moms, tull så kommer ekvationen att se ganska lika ut mot en svensk försäljares priser.
Att Grundpriserna är ungefär samma över hela världen är inte så konstigt då Canon vill ha lika mkt för sina produkter oavsett om dom säljs i USA, Sverige eller Zimbawe. Sedan tillkommer då landets egna avgifter och företagens förtjänster osv osv. Det är där skillnaderna ligger i pris.
Att sedan stora inköps länder/företag får rabatter direkt från tillverkaren gör ju också att priserna varierar men det är nog ganska obetydliga variationer. Men visst kan man kanske tjäna på vissa saker, men med garanti och sådant så tror jag nog att man kan handla i sverige med gottsamvete utan att vara orolig för bettre kap i USA.
Men jag har själv tittat på produkter i USA men då har det varit saker so minte säljs i sverige alls, möjligtvis mot beställning.
dJb skrev:
Jag gjorde en uträkning i en tidigare tråd vad ett Canon Ef 70-200/2,8L IS Usm skulle kosta att köpa från B&H så jag kopierar in texten direkt
Clouseau skrev:
Det är väl så dessutom att du har rätt att köpa på dig viss fotografisk utrustning "nödvändig" för resan utan att behöva betala tull/skatt för det!? Har för mig att det finns en sådan regel och att den är ganska luddig.