Annons

Från Sony till Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Shenanigans

Ny medlem
Jag har en Sony a390 som jag haft ganska precis under ett ar nu. Det ar min forsta SLR och jag lart mig mycket sedan jag kopte den. Nu funderar jag pa om det borjar bli dags att "byta upp" mig, aven om jag ar valdigt nojd med Sony'n. Behover dock lite asikter forst tror jag.

Det jag forst funderade pa var att lagga lite pengar pa att kopa ett nytt objektiv. Har fortfarande bara kitobjektivet till Sony'n. Sedan borjade jag fundera pa att salja kameran istallet och kopa nasta Sony modell.

Senaste funderingen ar dock att helt byta fran Sony och kika pa en Canon istallet. Jag ar student sa hittade Canon 550D som ligger inom min budget. Laser recensioner for tillfallet men tankte se om jag kan fa lite "riktiga" asikter har ocksa.

Storsta anledningen till att jag skulle byta till en Canon ar att det verkar finnas en storre marknad for objektiv, tillbehor osv.

Ar det vart att byta fran Sony a390 till Canon 550D? 550D kostar ca 2000 kr mer an vad jag gav for Sonyn, ger det mig mer att vaxa i eller betalar jag 2000 kr mer bara for att det ar en Canon?

Tack pa forhand! (Ursaktar for avsaknaden av prickar, jag sitter pa jobbets dator som saknar riktiga bokstaver!)
 
Blir den forsta att skriva i mitt eget inlagg. Hittade lite intressanta poster i "Byta upp fran Sony a300"-traden. Ska kika vidare!
 
Frågan är vad du saknar hos Sony, är det mest begagnatmarknaden som lockar?

När och om du kliver över till en 550D så står du likväl där med ett kit-objektiv vilket är den svaga länken i kedjan.

Prova ett fast objektiv till din a390 typ 35 eller 50mm - finns ju 35/1.8 och 50/1.8 till din kamera från Sony. Där ser du snabbt vad kameran presterar och då kanske du finner att det är bättre glas du behöver istället för nytt hus.

Sony har ju en mängd intressanta kamerahus på gång med A77 som senaste innovation.

Gräset kanske inte alltid är grönare på andra sidan....
 
Jag har en Sony a390 som jag haft ganska precis under ett ar nu. Det ar min forsta SLR och jag lart mig mycket sedan jag kopte den. Nu funderar jag pa om det borjar bli dags att "byta upp" mig, aven om jag ar valdigt nojd med Sony'n. Behover dock lite asikter forst tror jag.

Det jag forst funderade pa var att lagga lite pengar pa att kopa ett nytt objektiv. Har fortfarande bara kitobjektivet till Sony'n. Sedan borjade jag fundera pa att salja kameran istallet och kopa nasta Sony modell.

Senaste funderingen ar dock att helt byta fran Sony och kika pa en Canon istallet. Jag ar student sa hittade Canon 550D som ligger inom min budget. Laser recensioner for tillfallet men tankte se om jag kan fa lite "riktiga" asikter har ocksa.

Storsta anledningen till att jag skulle byta till en Canon ar att det verkar finnas en storre marknad for objektiv, tillbehor osv.

Ar det vart att byta fran Sony a390 till Canon 550D? 550D kostar ca 2000 kr mer an vad jag gav for Sonyn, ger det mig mer att vaxa i eller betalar jag 2000 kr mer bara for att det ar en Canon?

Tack pa forhand! (Ursaktar for avsaknaden av prickar, jag sitter pa jobbets dator som saknar riktiga bokstaver!)

Jag upplever inte att man får betala så där väldigt mycket för märket när man jämför de 4-5 största tillverkarna.

Fast jag har inte riktigt tänkt på det viset i och för sig så jag kan ha fel.

Canon har den största begagnatmarknaden & även antal nya tillbehör för den delen. Det är en inte helt ointressant del i valet av vilket märke man ska hålla sig till.

Själv valde jag Nikon för att den var skönare att hålla i och snyggare att se på. Det senare rätt meningslöst argument :)

Då var dessutom Nikons begagnatmarknad större än Canons.
 
Frågan är vad du saknar hos Sony, är det mest begagnatmarknaden som lockar?

När och om du kliver över till en 550D så står du likväl där med ett kit-objektiv vilket är den svaga länken i kedjan.

Prova ett fast objektiv till din a390 typ 35 eller 50mm - finns ju 35/1.8 och 50/1.8 till din kamera från Sony. Där ser du snabbt vad kameran presterar och då kanske du finner att det är bättre glas du behöver istället för nytt hus.

Sony har ju en mängd intressanta kamerahus på gång med A77 som senaste innovation.

Gräset kanske inte alltid är grönare på andra sidan....

Just nu saknar jag egentligen inget, då jag fortfarande är nybörjare. Tänker nog mest på framtiden, om man kanske blir mindre "låst" med Canon som har en större marknad med tillbehör osv. Dock verkar det ju som att Sony utvecklas mer och mer inom kameror så marknaden kanske växer där också?

Har kikat lite på fasta objektiv nu. Priserna verkar vara väldigt överkomliga så kanske ska testa. Kanske en dum fråga, men vad är största skillnaderna mellan ett makro objektiv på 30/2.8, och t.ex. det fasta du skrev på 35/1.8?
 
Största skillnaden är närgränsen. Macro har en närgräns som möjliggör en avbildningsskala på 1:1 (finns vissa som döper sina gluggar till macro även om närgränsen inte når så långt, men 1:1 är "äkta" macro) eller större.

Används ofta för att fotografera små saker helt enkelt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.