Annons

från RAW till JPEG?

Produkter
(logga in för att koppla)

Birkestad

Medlem
hejsan. jag har väldiga problem med att hitta ett gratis program som kan öppna RAW och formatera om det till JPEG. det börjar gå upp för mig att jag antagligen aldrig kommer att hitta ett. så, vilket program är bäst för detta endamålet? helst billigt, eftersom jag redan har en licens till photoshop elements 3.0. så jag vill inte betala för ett helt nytt program som gör samma sak som mitt photoshop.
 
Men det ska väl funka att öppna RAW i elements 3.0 tror bara du behöver uppgradera till en nyare Camera RAW, det kan du tanka hem ifrån ADOBES sida.
 
Det går att använda Elements 3.0 men man måste ladda ner, gratis från Adobe, CameraRAW ver 2.X
Versionerna 3.0 och uppåt passar troligen inte till varken Photoshop CS eller Elements 3.0
CameraRAW 2.4 (tror jag den senaste nr.) är mycket svårt att få tag på.
/Fred
 
Inte helt gratis... men nästan...

Handlar det bara om att hitta ett program för att du ska kunna ta fram och titta på bilderna utan krav på kvalitet (förhandstitta), eller är det helt enkelt en RAW-framkallare du är ute efter?

Om endast det bästa duger och om du är ute efter ett oerhört snabbt och smidigt RAW-flöde är mitt tips Capture One "Light Edition"

Programmet kostar 950:- på cyberphoto och är värt varenda krona.

Ladda hem testversionen på www.phaseone.com och låt dig övertygas.

Lycka till!
Mvh /Peter
 
CaptureOne (aktuell version:3.7.3) är det besta jag har sett, men dyrt. Jag använder endast Capture One för RAW konvertering
 
Det finns ett insticksprogram till den vanliga utforskaren i Windows XP, som gör det möjligt att se även RAW-bilder direkt i utforskaren. Dock inget annat än att titta på dem.
 
Fred H skrev:
CaptureOne (aktuell version:3.7.3) är det besta jag har sett, men dyrt. Jag använder endast Capture One för RAW konvertering

Ånä och Åjo

Det går inte att säga att just ett program är bäst (går gör det , men det är fel enligt min mening) just nu så är camera raw faktiskt lika bra och tom bättre på vissa saker.Men att det är ett av de bättre programmen , det håller jag med om.

Mvh Mikael
 
macrobild skrev:
Ånä och Åjo

Det går inte att säga att just ett program är bäst (går gör det , men det är fel enligt min mening) just nu så är camera raw faktiskt lika bra och tom bättre på vissa saker.Men att det är ett av de bättre programmen , det håller jag med om.

Mvh Mikael
Jag tycker om CO och för mig är det ett av de bästa. Då menar jag inte bara funktioner utan bildkvalitet,snabbhet och inte minst vanan att hantera det. Trots att jag har cameraRAW använder jag CO.
Det är individuellt.CO kräver däremot stort hårdiskutrymme.
 
Fred H skrev:
Det går att använda Elements 3.0 men man måste ladda ner, gratis från Adobe, CameraRAW ver 2.X
Versionerna 3.0 och uppåt passar troligen inte till varken Photoshop CS eller Elements 3.0
CameraRAW 2.4 (tror jag den senaste nr.) är mycket svårt att få tag på.
/Fred

Version 3.3 passar utmärkt till Elements 3, i alla fall hemma i min dator.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.