Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från Nikon D1 till D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

MantleCore

Ny medlem
Hej.

Jag började fota för lite mer än ett år sedan då jag fick en begagnad Nikon D1 av min sambo.
D1:an är det jag använt mig av fram tills nu, desvärre börjar den ge upp och jag funderar på att köpa mig en ny kamera.

Jag är ju van vid att använda manuella funktioner och D1:an har verkligen uppfyllt mina önskemål - Problemet är bara att den är väldigt stor och tung för en tjej som har små händer och fotar mycket...

Har läst rescentioner om Nikon D80 och jag tyckte den verkade okej, men jag vill inte göra något nedbyte när jag (trots storleken) är så nöjd med D1:an.

Kommentarer? Några andra förslag kanske?

// MantleCore
 
Jag skulle rekomendera att du tar en titt på D90 eller eventuellt en D300, har sett att dessa har börjat dyka upp begagnat om ite annat.
 
En D80 är inte en proffskamera. Den är (antar jag) långsammare än en D1 och inte vädertätad.

Om vikten är av störst betydelse är en D80 (ca 0,6kg) inte ett dåligt val. Lite lättare än en D1 (ca 1,1kg) och nästan proffskameror är D200 (ca 0,85kg) och D300.
Bestäm dig inte för en D80 innan du känt på dem och avgjort om priset är godtagbart.
 
En D80 är inte en proffskamera. Den är (antar jag) långsammare än en D1 och inte vädertätad.

Om vikten är av störst betydelse är en D80 (ca 0,6kg) inte ett dåligt val. Lite lättare än en D1 (ca 1,1kg) och nästan proffskameror är D200 (ca 0,85kg) och D300.
Bestäm dig inte för en D80 innan du känt på dem och avgjort om priset är godtagbart.

Vikten är av rätt stor betydelse eftersom jag vill kunna röra mig omkring utan att tyngas av en enkilos-kamera på nacken...
Vill dock inte förlora proffsfunktionerna. Finns det möjligen någon lättare proffskamera?
 
Jag tror inte du skall vara speciellt orolig över att förlora "proffsfunktioner" om du byter till exempelvis D80, då det är en mycket modernare kamera (teknikutvecklingen har varit dramatisk under denna tid) kommer den förmodligen vara bättre på de flesta punkter. D1 har dock snabbare serietagningsförmåga (4.5 bilder/s mot 3) och kortare snabbaste slutartid (1/16000 s mot 1/4000 s), å andra sidan har D80 bättre autofokus (11 fokuspunkter mot 5) bättre bildskärm och är förmodligen snabbare i hanteringen (visa och bläddra bland bilder etc.).

Den största skillnaden ligger i kamerahusets konstruktion, en D1 kan du förmodligen använda som hammare. Det skulle jag inte försöka med en D80, i gengäld får du en mindre, lättare och smidigare kamera (som ju var vad du sökte).

Slutligen kan jag bara rekommendera dig att känna på kameran innan du bestämmer dig, den skall kännas "rätt" för dig!
 
Vilka funktioner är du speciellt fäst vid hos D1? Kameran är rätt gammal, och det är god chans att även en billig ny Nikon har dessa funktioner! Det som t.ex. D3000/D5000 saknar är bildtagningsfrekvens och vädertålighet, förutom att kunna fungera som hammare, som sagt. Bildkvaliteten blir nog snarare bättre, än sämre om du byter till en ny Nikon, även om du köper en enkel kamera. Skärmen på D1 är inget att skryta med heller, vid en jämförelse.

Ett annat område som är värt att beakta är sökaren: de mindre kamerorna har en rätt pluttig sökare, tyvärr. D80/D90 och uppåt är betydligt bättre på den punkten.

Per.
 
jag äger en D1H, och en D300, har ägt D80. Det jag saknade på D80 jämfört med D1H var AF-hastigheten, som är brutal på D1H, samt AI-stödet.
D1H tar nog bilden liiiite snabbare efter man tryckt av tror jag. men jag är inte helt säker, kanske blandar ihop med D50 vs D1H/D300.
sökaren är väl lika bra på bägge ungefär, ingen visar 100%
D1H har ett reglage för ljusmätning som går snabbt att ändra, D80 har en knapp för det som är hyfsat smidig.
D80 har bättre skärm, auto-iso, bättre batteritid, är modernare i övrigt osv.
D1H har snabbare AF (men färre punkter), inbyggt vertikalgrepp, samt ai-stöd.

jag skulle hellre valt en D90 än en D80, den sensorn är så mycket roligare när man skruvar upp iso-talet, det kommer ges nya fotomöjligheter som du inte haft innan pga den sämre sensorn i D1:an
 
Det är ingen som frågat vad du använder för optik. Om du t ex kör med AF-optik så är ju D80 okej oavsett om ditt objektiv har inbyggd motor eller ej. Har du har manuellt fokuserade objektiv ska du nog kika på D200 som ger fungerande exponeringmätning med sådan optik.

D1H var för övrigt en riktigt bra kamera. Ångrar att jag inte behöll den.
 
D1H var för övrigt en riktigt bra kamera. Ångrar att jag inte behöll den.

jo, vi har ju den fantastiska batteritiden, det enorma dynamiska omfånget, den detajrika skärmen, och alla smarta funktioner som underlättar handhavandet...

nja, det kanske inte var dess starka sida, men brutalt snabb AF, rejält hus och små nätta raw-filer är ju fint iaf!
 
Vad är det som är så proffsigt med en D1?

Den har i mina ögon vissa egenskaper som KAN vara bra och ett flertal som är klart sämre än en D80/D90. Vertikalgreppet kan vara en fördel och den ultrabrutala AF (i singelAF läget) MED skruvoptik är i mina ögon den andra fördelen med den gamla klumpen.

Nackdelarna då? Oj! Massor! Batterikapacitet, upplösning, DR, färger, LCDn, AF i alla andra lägen än singelAF OCH med skruvoptik, tung, klumpig, tar inte de nya större minneskorten......etc.... D1 ÄR omodern med dagens mått men den är fortfarande lika bra som den var när den lanserades. Däremot har utveckligen varit rasande sedan den lanserades......
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.