Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från Makro till Supermakro

Produkter
(logga in för att koppla)

BuddaGBG

Medlem
Hej på er allihopa.
Har i dag ett Sony 100mm f2.8 1:1 Macro som jag är mycket nöjd med.

Har nu börjat fotografera insekter och har då insett att jag vill ha än mer förstoring... så jag har lite frågor kring de olika teknikerna för att åstadkomma detta. Som jag förstått så finns det flera som dessutom kan kombineras.

Det första och som jag kanske förståt enklaste tillbehöret till mitt macroobjektiv är en macrolins (raynox DCR-250, 8 dioptrier). Dock är jag inte helt säker på effekterna av detta ?

Hur mycket förstorning får jag ?
Negativa effekter?

Ett annat alternativ är förståss mellanringar, vilket jag förstått krymper närgränsen... (ej prio då jag inte kan var hur nära som helst med insekter)

Telekonverter.. hmmm.. förlänger brännvidden. Ökar inte det bara arbetsavståndet ? Eller påverkas förstoringsskalan också ?

Omvända objektiv.. Här har jag förstått att mycket kan göras... Dock är jag inte säker på hur.. Räcker det med ett omvänt gammalt MF objektiv med hög ljusstyrka.. ??
Som jag förstått det blir förstoringen Rättvänt obj/ felvänt obj, stämmer det ?
SKulle i så fall ett 20mm objektiv ge mig 5x förstoring ???
Hur ljusttarkt måste det vara för att det skall funka bra ?

Många frågor som jag bär på, alla svar, erfarenheter och rekkomendationer mottages tacksamt.

/Fredrik

Med försättslins så blir effekten att du flyttar närgränsen närmare objektivet utan att förlora ljusstyrka. Bra om det är mörkt men dåligt om det är skygga insekter. Se bara till att det är en bra försättslins, dåliga kan vara riktigt dåliga med mycket CA som resultat...

Annars så kan du prova mellanringar. Du kommer närmare men förlorar ljusstyrka. Du får ingen skärpeförlust.

Telekonverter fungerar också. Du får större förstoring med samma närgräns. Ljusstyrkan försämras och kanske skärpan, beroende på kvalitén på konvertern.

Omvänt objektiv fungerar bra med vissa kombinationer men inte andra. Med mitt 70-210 F4 + omvänd 57mm F1.4 så blir det riktigt uselt, mycket CA. Monterat på mitt Tamron 90 blir det bättre.

Kolla in några olika kombinationer i min makrotabell:
http://www.grimmer.se/makrotabell.asp
Lägg märke till hur närgränsen ändras beroende på kombination.

Med allt påmonterat + den omvända 57mmF1.4 så blev förstoringen ca 5:1 på 2-3mm från frontlinsen (ganska besvärligt)
Så här blev bilden:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1660132.htm

Olympus gör grymma macrogluggar. Kan kanske användas med adapter på din kamera? Körde tidigare dessa på Canon. Se mina bilder för exempel.
http://www.mir.com.my/rb/photograph...n2/shared/zuiko/htmls/macrozuikoB.htm#38mmf28

Hade alla 4 (20/2, 38/2.8, 80/4 och 135/4.5).

38/2.8 är en bra kompromiss mellan arbetsavstånd och förstoringsgrad.
Gav ca 1.7 ggr lifesize direkt på adapter och upp till ca 5 x life size på 65-116 tube.

Kör numera Canons MP-E 65. Fantastisk glugg för 1-5X. Fast då får du byta system...

A