Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från LR till PS CS6

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
När jag ska gå från LR till PS för att redigera en bild där upplever jag det som att programmen beter sig inkonsekvent, vilket de naturligtvis inte gör. Det är såklart jag som inte fattar riktigt vad det är jag gör :)

Jag högerklickar på bilden i LR och väljer Edit in Photoshop och det är här två olika saker kan hända. Antingen öppnas cr2-filen i PS eller också får jag en valruta där jag kan välja Edit a copy... Jag har inte lyckats klura ut i vilka lägen jag får välmöjligheten och i vilka lägen rawfilen öppnas. Nån som kan förklara?
 
Ifall du öppnar CR2 filen så öppnas PS utan att en TIFF-fil skapas. Den skapas först efter du sparar filen och då dyker den upp i LR.
Det andra alternativet är att LR renderar en TIFF åt dig. Jag som kör CS5 måsre välja det sista eftersom CS5 inte stödjer mina RAW-filer, ej heller senaste DNG-profilen
 
Men jag får ibland även när jag öppnar en cr2-fil upp en ruta där jag t ex kan välja Edit a copy. Och jag lyckas inte klura ut när jag får den valmöjligheten, och just nu när jag försöker provocera fram dem lyckas jag inte ens. Förutom om jag öppnar en tif från LR, men jag har alltså för mig att den rutan ibland dyker upp även när jag öppnar cr2-filer.

Jaja.... jag får försöka kolla upp mer exakt när (om) det händer.
 
Men jag får ibland även när jag öppnar en cr2-fil upp en ruta där jag t ex kan välja Edit a copy. Och jag lyckas inte klura ut när jag får den valmöjligheten, och just nu när jag försöker provocera fram dem lyckas jag inte ens. Förutom om jag öppnar en tif från LR, men jag har alltså för mig att den rutan ibland dyker upp även när jag öppnar cr2-filer.

Jaja.... jag får försöka kolla upp mer exakt när (om) det händer.

Är du helt säker på att det är CR2-filen du valt att redigera i PS när du får "Edit a copy"? Jag har aldrig varit med om att den frågan kommer upp annat än när jag ska redigera en PSD-fil (jag har valt att använda PSD och inte TIFF vid PS-redigering).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.