ANNONS
Annons

från digitalt media till dia?

Produkter
(logga in för att koppla)

RickE.nu

Aktiv medlem
Hejsan jag funderar om det inte finns så man kan skicka sina digitala bilder och få dem som dia ?

varför jag frågar beror på att en bild som jag skulle vilja förstora till en 2x1 meters posters är tagit med en 2.1 MegaPixelkamera och om detta skulle fungera så är man inte låst i antalet Megapixlar på kameran i framtiden, utan mer på vilken bildkvalité som kameran kan prestera?

Hörde att en som har en Canon D30 med 3.2 Megapixel har provat interpolerat upp bilden till betydligt större bild med mycket gott resultat, med den kameran är ju bilderna så gott som brusfria.

Bilden jag tagit och skulle vilja få på dia är tagit med en Olympus 2100 Uz, för att sedan scanna in den i betydligt större upplösning.

Har jag förstått dig rätt om jag läser att du vill skjuta ut filen på film för att det skall bli bättre kvalitet?

Då kan jag glädja dig med att du inte behöver gå igenom den processen. Det enda som händer är att du tappar information och tillför filmkorn.

Skala upp digitalt om du vill ha en större fil. All bildkvalitet din digitalkamera kan prestera finns redan i filen, det går inte på något sätt att magiskt tillföra information.

Jag har funderat på en sak.
Varför inte skriva ut den bild du vill förstora till en A5 "2.1mp räcker"
och sedan scanna den bilden.. Borde man inte tjäna på det?

För att besvara den ursprungliga frågan: jo, det finns en sorts "filmskrivare" men som andra redan har påpekat vore det rätt meningslöst att använda en sån för det du har tänkt dig.

japp, interpolera bilden i
bildbehandlingsprogramet..funkar utmärkt och ger bästa resultatet för stora pappersbilder.
här finns en tabell för hur mycket det "krävs" i olika storlekar.

Oj oj...

Tack för alla snabba svar, har nu interpolerat upp bilden, det var en naturbild så jag la även på lite gaussisk oskärpa för att den skulle bli mindre "hård" samt så syns inte eventuella "pixel" lika bra när den blir större. Obs! jag la inte på mycket gaussisk oskärpa, utan väldigt lite...

Har idag köpt en beg D30 som jag nu sitter och väntar på, så det kanske ska gå göra större bilder i framtiden genom att interpolera dem i stället, trots att det bara är en 3.2 Megapixlare men dock brusfria :)

du behöver inte oroa dig för att pixlarna ska synas om du interpolerar tillräckligt, det är själva poängen med interpoleringen ;-)

behöver man inte skärpa?

Behöver man inte skärpa bilden med USM (oskarp mask) efter att man interpolerat den till en annan storlek/upplösning? Jag misstänker det! Den gausiska oskärpan tror jag inte mycket på.

japp, det behövs, så man ska inte använda det innan man interpolerar bilden.

gausisk oskärpa ser jag ingen poäng med heller.

NiklasD100 skrev:
Nån som känner till nåt interpoleringsprogram som interpolerar bättre än PS förresten?

Det finns de som hävdar att Genuine Fractals klarar det bättre. Jag har testat men har inte kollat skillnaden så noga. Programmet är ett plugin till PS.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar