Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från D50 till D80, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Warolin

Medlem
Hej, jag har tänkt att köpa D80 och sälja min D50. Frågan är om jag skall sälja det objektivet som ingick när jag köpte D50 och köpa paketpriset på d80. ELLER bara sälja D50 kamerhuset och bara köpa D80 kamerahuset...Ge mig alla era visa råd till ung vilsen....

Det objektivet som ingick med D50 var Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G (sälja eller spara?)

Det objektivet som ingår med D80 är 18-70/3,5-4,5G (Köpa eller strunta i?)

Notis har även AF-S DX 55-200mm f/4-5.6G

Så ni snillerika fotografer som sitter inne på massa info som jag borde kunna innan jag gör mitt beslut...Tell me...
 
Nikon AF-S 18-70/3,5-4,5G är ett betydligt bättre objektiv än den kitglugg du har till din D50, så jag rekomenderar att du köper D80 med 18-70 i kit och säljer din D50 med tillhörande kitglugg.

Nikons 18-70 är deras mest prisvärda objektiv, dess optiska kvalite är lika bra som betydligt dyrare objektiv, så det är bara dumt att inte satsa på den.

kent.
 
Jag köpte fövisso min D50 med 18-70 men behöll det nu när jag bytte till D80. Mitt råd blir att köpa D80 med kit 18-70, jag är helnöjd.
 
Du skall sälja din D50 med sitt 18-55 och köpa en D80 med den betydligt bättre optiken 18-70.

Skulle även tro att det är betydligt lättare att sälja kameran komplett med optik.
 
Byta hela kittet - fördelar:

1. Troligtvis lättare att få sålt som kit
2. Bättre motljusegenskaper med 18-70
3. Lättare att använda pol.filter
4. Lite högre kvalitetskänsla i objektivet
5. Något bättre ljusstyrka

Byta endast hus - fördelar:

1. Du sparar en liten slant
2. Zoomringen på 18-55 är myycket trevligare
3. "Matchar" din 55-200 bättre (?) - risken att
du kommer tycka att den är för plastig minskar
om du har kvar 18-55
4. Bättre närgräns

Det hela handlar egentligen om hur du själv upplever din 18-55:a och vad du ställer för krav på den. De flesta skulle inte märka någon skillnad att fotografera med den eller med 18-70:n.

Paketalternativen är ju annars ett bra val då du får objektivet till en vettig peng. Jag skulle kanske köpa D80:n med kitgluggen och testa den mot 18-55:an. Bestäm sedan vilket objektiv du vill sälja av. Lite knepigt dock om du behöver sälja D50:n för att få råd till D80:n...hmm.
 
Jo, jag köpte min D200 med 18-70 gluggen och den är verkligen ett bra glas! Men... Synd att det inte går att köpa en 2,8 i ett kit. jag saknar en riktigt ljusstark standard-zoom. jag använder tyvärr 18-70:an alldeles för sällan. Den får stå tillbaka för mina fasta gluggar.

Man får då byta glugg på huset rätt så ofta = samla på sensordamm, hmm.

/K
 
Epix skrev:

Det hela handlar egentligen om hur du själv upplever din 18-55:a och vad du ställer för krav på den. De flesta skulle inte märka någon skillnad att fotografera med den eller med 18-70:n.


Håller med. Med 18-70 vinner du lite lite i zoom-omfång, samt ett halvt steg ljus. Frågan är om det är värt extraslantarna med tanke på att 18-55:an också är en bra glugg.

/K
 
Jag har inte riktigt fått klart för mig vad som är så himla mycket bättre med 18-70:n, trots att jag själv "bytt upp mig" till det objektivet. Jag kan dock villigt erkänna att det nästan enbart handlade om fåfånga, 18-70:n ser helt enkelt mer ut som ett objektiv bör göra (enligt mig).

Jag har läst argument hit och dit i en mängd trådar men jag tycker nog ändå att för- och nackdelar väger upp för varandra. Är det någon som orkar så får ni gärna ge er högst vetenskapliga bild av det hela. ;) Dels för min skull men mest för trådskaparen, Eriks skull.
 
Apropå lättare att sälja med objektivet. Troligen ja men kameran är mycket lättsåld.

jag sålde min d50 och skaffade en d80. d50 blev såld 3 timmar efter annonsen vart insatt. och det var för 2 veckor sen. mycket lättsålt verkar det som. fast jag köpte 18-135 istället. osäker på om jag kan rekomendera det. hm. nu verkar ju alla älska 18-70 så då är det väl bara go for it.
 
keckax skrev:
Håller med. Med 18-70 vinner du lite lite i zoom-omfång, samt ett halvt steg ljus. Frågan är om det är värt extraslantarna med tanke på att 18-55:an också är en bra glugg.

/K

Dessutom förvandlar du helt plötsligt objektivet (18-70) till ett ~17-50mm när du fokuserar mot närgränsen. Inte bra om du frågar mig.. Du får alltså mycket större avbildning med 18-55@55mm än med 18-70@70mm, om du nu skulle få för dig att någon gång ta närbilder med normalzoomen.
 
idiom skrev:
Apropå lättare att sälja med objektivet. Troligen ja men kameran är mycket lättsåld.

jag sålde min d50 och skaffade en d80. d50 blev såld 3 timmar efter annonsen vart insatt. och det var för 2 veckor sen. mycket lättsålt verkar det som. fast jag köpte 18-135 istället. osäker på om jag kan rekomendera det. hm. nu verkar ju alla älska 18-70 så då är det väl bara go for it.

Jodå, men jag har inte sett nån test på 18-135 än. Det kanske är en superglugg?

Någon som har en länk???

/K
 
http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/993/cat/6

http://www.kenrockwell.com/nikon/18-135.htm

jag har precis lagt upp ett foto i mitt album också som visar lite märklig distorsion, vet inte om det är normalt för zoomar med sån stor bredd men den stör mig

annars är den väl bra tycker jag, förmodligen ingen superglugg, utan snarare en kitglugg, men ganska lätt att använda

har lagt upp en bild som visar förvrängning vid 35 mm

http://www.grafisktforum.org/showthread.php?t=15382

mitt fotoalbum bild 3,4,5 är tagna med 18-135 och d80

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=131501
 
Sabud skrev:
Skulle även tro att det är betydligt lättare att sälja kameran komplett med optik.

Det kan jag intyga som varande i andra änden av transaktionen! Jag har nyss köpt en D50 och ratade alla annonser som bara sålde huset. Att köpa en ny 17-55 (eller 18-70) i lösvikt är så dyrt att det då inte längre alls lönar sig att köpa begagnat!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.