Annons

Från Canon 350D till 550D el 50D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosino

Aktiv medlem
Jag har funderat på vilken modell jag skulle byta upp mej till från 350D när det blir aktuell. Just nu känns 550D eller 50D mest aktuella - eventuellt kommer nya modeller innan jag bestämt mej :)

550D tilltalar mej eftersom den är lätt. Men prismässigt är det inte så stor skillnad, så gör jag dumt i att inte satsa lite till i så fall och köpa en 50D? Vad väljer jag bort om jag tar 550D, dvs nån sån funktion som jag som "glad amatör" behöver?

Kvalitetsmässig räcker båda modellerna och blir över för mina nuvarande kunskaper, men jag tänkte höra om någon har synpunkter i valet mellan dessa båda modeller.
 
Efter att ha använt kameror som har både pekfinger- och tumhjul, så skulle jag aldrig mer välja en som inte har det. Mao skulle jag råda dig att titta (och känna) noga på 50D innan du väljer 550D, även om 550D är nyare och har lite andra funktioner som förvisso kan vara roliga.
 
550D tilltalar mej eftersom den är lätt. Men prismässigt är det inte så stor skillnad, så gör jag dumt i att inte satsa lite till i så fall och köpa en 50D?
Framför allt har 50D bättre sökare och bättre reglage, t ex C-lägena på programratten som det är svårt att leva utan när man väl vant sig.

För övrigt är väl 50D inte alls dyrare? Samma pris som 550D i de flesta butiker jag sett, dvs just under 7000 kr för bara huset.
 
Framför allt har 50D bättre sökare och bättre reglage, t ex C-lägena på programratten som det är svårt att leva utan när man väl vant sig.

För övrigt är väl 50D inte alls dyrare? Samma pris som 550D i de flesta butiker jag sett, dvs just under 7000 kr för bara huset.

Det stämmer, jag kollade på cyberfoto och här i Finland skiljer det nu lite över 30 euro så det är inget att tala om,.

Så då kan vi glömma prisaspekten och bara jämföra funktionerna :) Med 550 kan man förstås filma, men jag tror knappast att jag använder systemkameran för det ändamålet.
 
Har själv bytt från 350D till 50D och är kanon nöjd. Om du inte kommer att filma med kameran så skulle jag rekomendera 50D.
Trodde inte att jag skulle ha något behov av den snabbare seriebildstagningen men efter att ha haft kameran ett tag så uppskattar jag det mer och mer. Fotar inte sport men har både hund och barn där det kommer till användning.

//Håkan
 
Gjorde precis som föregående talare och bytte upp mig från en 350D till 50D, inget jag ångrar idag för jag spanade också på 550:an, men det blev som sagt var 50:an istället, pga större hus snabbare serietagning, den känns helt enkel lite "proffsigare" i utförandet, sen att jag inte fick nån filmfunktion är inget jag bryr mig, men det är som sagt var personligt: Köp sen till ett batterigrepp så får du en väldigt stabil kamera enligt mig om man nu gillar större saker :D
 
Jag har funderat på vilken modell jag skulle byta upp mej till från 350D när det blir aktuell. Just nu känns 550D eller 50D mest aktuella - eventuellt kommer nya modeller innan jag bestämt mej :)

550D tilltalar mej eftersom den är lätt. Men prismässigt är det inte så stor skillnad, så gör jag dumt i att inte satsa lite till i så fall och köpa en 50D? Vad väljer jag bort om jag tar 550D, dvs nån sån funktion som jag som "glad amatör" behöver?

Kvalitetsmässig räcker båda modellerna och blir över för mina nuvarande kunskaper, men jag tänkte höra om någon har synpunkter i valet mellan dessa båda modeller.

Det som talar för/mot 50D, är att den är större, och tyngre. Om det är för eller mot, beror på dig.
Att sensorn är en äldre modell, med sämre iso-egenskaper, talar definitivt emot.
Större hastighet, bättre ergonomi talar definitivt för.
50D kan inte spela in video, men det är ganska svårt att filma med 550D också, det är en tvivelaktig fördel.
 
Det som talar för/mot 50D, är att den är större, och tyngre. Om det är för eller mot, beror på dig.
Att sensorn är en äldre modell, med sämre iso-egenskaper, talar definitivt emot.
Större hastighet, bättre ergonomi talar definitivt för.
50D kan inte spela in video, men det är ganska svårt att filma med 550D också, det är en tvivelaktig fördel.

För mej är det ingen fördel att kameran är större och tyngre. Sämre ISO-egenskaper är ju en nackdel. Hastigheten spelar inte så hemskt stor roll för mej, åtminstone inte i dagens läge. Kanske det lutar åt en 550D då i alla fall.

Tack alla för era svar och synpunkter! :)
 
Jag har en 550D och är supernöjd med den. Kände och klämde på både 50D och 7D innan jag bestämde mig men de var både för stora och för tunga för att passa mig.
Seriebildtagningen med 550D räcker gott för mig och ISO egenskaperna är strålande och bra att ha.
Att filma är ganska kul och något jag gör då och då så det är toppen att man inte behöver ha med en extra videokamera för det. Filmerna blir härligt krispiga. Att fota barn som rör sig i och ur bild samt djur är svårare eftersom man måste fokusera om. Ljudet kunde också vara bättre men är man seriöst intresserad av just filmfunktonen finns det mikrofon att köpa till.

Som stillbildskamera är den perfekt och tillsammans med ett bra objektiv blir resultatet riktigt riktigt bra. Kan varmt rekommendera denna kamera.

Lycka till!
 
Hur fungerar auto ISO på de här båda modellerna?

På 550D kan man väl ställa önskat max ISO-värde, men inte på 50D?
Upplever ni att automatiken fungerar bra?
 
350D duger till det mesta. Tejpa bara över 350d-märket med ett 550D-märke så kommer alla bli asimponerade av bilderna.. "Ååååh vilka bra bilder den där kameran tar!"
 
Är det verkligen så stora skillnader?

Minst 30 tråd har man diskuterat det, men inse fakta:
Det FINNS utveckling i kameraelektronik, och sensor och 550D har en modernare elektronik, modernare sensor. ISO egenskaperna är bättre. TROTS lite fler pixel (större möjlighet till beskärning, den fattiga fotografens telezoom)
Så visst är de nyare modeller lite bättre. Någon eller några steg.
Det har betydelse, men om det är viktigt för dig, måste du avgöra själv. jag tycker jag gör faktiskt rätt hyfsade bilder även med ISO 12800 (efter brusred i datorn) om det kniper, om valet står mellan att göra det, eller inte fota.
50D har bättre ergonomi, inte tal om det. Men väger mer.
Du avgör vilket är viktigare för dig. Personligen värdesätter jag lätthet. Men skulle jag finna mig i större vikt skulle jag sucka djupt och köpa 7D i stället för 50D, för att den är modernare.

Det som talar MOT 550D är inte bara du, utan att resten av världen också vill köpa 550D, så det är faktiskt väntetid i hela Europa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.