Annons

FRån analogt till Digitala prylar.

Produkter
(logga in för att koppla)

dPettson

Medlem
Hejsan


Mitt intresse för foto har nyligen växt fram och just nu änvänder jag en Canon EOS 300 men funderar på byta upp mig till en "Digital Rebel"/300D. Någon med lite komentarer?

Varför jag väljer en sådan kamera är pga. fortfarande studerande. jåpen liv ni vet.

Jag undrar nu om mitt speedlight 420 EZ blixt och ett 28-200 objektiv från min analoga skulle passa och fungera tillsammans med den här Canon EOS 300D. ???


Mvh David.(oskarshamn)

Någon med bra förslag om en annan kamera att rekomendera skriv gärna.
 
Blixten: Nej, det måste vara en E-TTL-blixt. De heter EX istället för EZ.

Objektivet: Ja, men bildvinkeln blir som om det vore ett 45-320.
 
Blixten kommer fungera endast i manuellt läge (på själva blixten alltså) iom att den inte stödjer ETTL-systemet som 300D använder sig av.

Objektivet, om den är original, ska fungera. Vissa piratobjektiv hade/har problem med de nya digitalhus så testa gärna innan du köper.

Du har ju inte så många grejor så inget säger att du måste köpa en Canon igen. Sälj det du har och ta en titt på t ex Olympus E-500. Nikon D50 och Minolta D5 är också vettiga alternativ.

Oavsett vilken av dessa du väljer så får du mer för pengarna än om du köper än 300D som var modern för två år sedan.
 
Snosorn

Tjena,
tack för era vettiga svar.
Men äre inte så att canon har den största sensorn av dessa modeller va de nu har för betydelse?
 
Nikon och Minoltan har APS-storlek på sensorn likaså Canon. Olympusen är jag lite mer osäker på. Vet att den använder en annan proportionssytem på bilderna (4/3 systemet).

Gör en besök på www.dpreview.com där du kan läsa lite mer om alla de nämnda kamerorna samt se några exempelbilder.
 
Nikon har faktiskt aningen större sensor än canon. Olympus har minst sensor av de uppräknade.

Det känns dock som ett av de minst betydelsefulla skillnaderna mellan dessa kameror.

Är du ute efter nytt eller begagnat?
Canons modell 10D säljs ju för ungefär samma priser 300D begagnat, men är en mycket rejälare kamera. Tekniskt så är de ur samma generation.
 
begagnat

Tack än en gång för era svar. jag tror de lutar åt begagnat för jag har ej råd att köpa dyrare kamerna än för 5000kr.

4/3 system som olympus använder sägs va väderlöst.
Trode sensorns storlek hade stor betydlese på kvalite på bilder.
 
Visst har sensorns storlek betydelse, men mellan dessa kameror rör det sig om några procents skillnad i sensorstorlek, undantaget olympusen som har ca 20-25% mindre diagonal än de övriga.

Det är annat som betyder så mycket mer för bildresultatet, inte minst optiken. Digitalkameror avslöjar obarmhärtigt dåliga objektiv på ett helt annat sätt än film.

4/3 är säkert inte värdelöst, men idag något udda. Tiden får väll visa om det var ett smart drag att skapa ett speciellt system för digitala systemkameror.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.