Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från 5D till 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

mackan_b87

Medlem
Hej!

Äger idag en Eos 5D, med tillhörande 24-105 L objektiv.

Jag är jättenöjd med kameran men sedan jag bytte upp mig från min 30d så har jag dragit mig mer och mer för att ta med mig den spontant.

Tror det beror på flera faktorer,

-Ingen inbyggd blixt
-Stor och klumpig
-man känner sig som en pressfotograf så fort man ska ta upp den även om man bara vill ta ett snapshot, jag drar mig oerhört för att ta upp den på en restaurang t.ex.

Går i tankarna på att byta (ner) till en 550d. dels för storleken men också blixt osv. Hoppas få mer användning av kameran då det inte blir ett "projekt" varje gång man ska ta med den. ( extra blixt osv) .

Är det fler som är i min situation? eller är jag galen som funderar på att gå tillbaka till crop efter fullformat, jag kanske kommer att ångra mig efter att ha gjort det, med tanke på bildkvalite (som är grym på 5D) .

Alla tankar mottages gärna.

Helst av allt skulle jag vilja ha en fullformatskamera i litet format, med stora utbyggnadsmöjligheter, (drömma kan man ju alltid)

tack för svar!

Mvh Markus
 
Behåll 5D!

Men komplettera med en pocketkamera, ta med den då du känner dig osäker på att 5D kommer att användas.
 
Köp ett Canon EF 50 f1.8. Med den monterad så blir kameran nästan lika lätt och smidig som en 550d med kitobjektiv. Med bländare 1.8 så behöver du sällan använda blixt :)
 
Det finns några obestridliga fördelar med FF kontra crop men jag håller med dig. Bytte upp mig från 450D till 7D och är kalasnöjd m kameran men saknar smidigheten i den mindre serien. Fast skulle jag idag "byta ner mig" eller komplettera så skulle jag nog snarare titta på kameror som Olympus Pen tror jag. Dom är i sin tur ett nedsteg från aps-c men ännu smidigare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.