Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

frågor om tryck på affish och gammal hederlig målarduk (canvas?)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla!

Jag har ett studiofoto som ska tryckas upp både på affisch och på nån form av duk, denna duk ska senare ramas in enligt konstens alla regler.

Nu till själva frågorna. Bilden är tagen med min Canon 7D, och orginalbilden är i .raw och 3456x5184 i storlek. Bilden har efterbehandlats sen i Ps en sväng, främst gjort stor del av bilden sv/v och fixat till skärpan något. Hur går jag vidare härifrån för att få färgerna och skärpan helt rätt inför tryckning?

Jag läste någonstans att det var att föredra att jobba i CMYK istället för RGB, just när det handlade om att trycka bilder, sedan är ju frågan hur stort vi kan trycka utan att bilden blir dålig.

Behöver jag göra flera versioner i olika storlek, med anpassad skärpa beroende på den storlek jag vill trycka i? Eller handlar det om för liten marginal?
Jag är som sagt helt nybörjare när det kommer till att tryckning, så all kunskap är till hjälp här!

Vilka ska man anlita förresten som företag? Arkitektkopia?

Tack på förhand!

Print

En förutsättning för att ha koll på färgerna är en kalibrerad skärm. Du levererar bilden som RGB, men se till att arbetsfärgrymden blir inbäddad (t.ex. ICC-profil: AdobeRGB är ikryssat när du sparar i Photoshop). De som ska printa din bild gör sedan den slutliga konverteringen till den maskin som används.

Printa hos någon som erbjuder pigmenterat bläck (maskin med minst 8 färger) och har koll på färghanteringen, så får du en bild av hög klass med bra beständighet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar