Annons

Frågor om The White Balance Lens Cap!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har haft ett till min Sony a700 för några år sedan och 99 kr tycker ja väl att det kanske kan vara värt, men inte mer.

Problemet för mig var att det inte passade till alla objektiv, eftersom de var olika diameter, så jag fick ha nån extra ring på nåt minns jag. Jag tröttnade ganska snabbt på att använda det också, jag blev snabbare på att "läsa" ljuset och vitbalansen själv. Det blev helt enkelt för bökigt att ställa in vitbalansen med locket Cohen välja anpassad vitbalans i menyerna på kameran. Bättre att ställa in den direkt och finjustera efteråt. Om du fotar i raw blir det inte så viktigt att vitbalansen blir exakt rätt från början.
 
Glöm sådant hokus-pokus. Det finns flera bättre sätt att hantera detta på om du vill ha rätt färger och färgtemperatur på vid varje fototillfälle. Det bästa är att använda QP-card eller Color passport i örsta bilderna i samma ljus som motivet och fota i ras. Då kan du inte bara få en vitbalans som stämmer men också skapa en färgskala som stämmer mot den och för din kamera.
Professionella fotografer använder inga magiska hjälpmedel som ger dem rätt färger genom någon fantastisk plastgrunka satt på objektivet.
De ber modellen hålla ett QP-card eller X-rite Color Passport kort för de första bilderna och när de satt exponeringarna så kör de.
Så glöm dessa fantastiska plastbitar till höga priser. Jag har själv provat en gång. Det är helt bortkastade pengar.
 
Det var tänkt som en julklapp, men då får det bli något annat!

Stort tack för att ni tog er tid att svara! :)
 
Köp X-rite color passport eller QP-card system lösningen. Det är en mycket bra julklapp för en seriös fotograf. Något mycket mer användbart som de flesta seriösa amatörfotaraferna ännu inte upptäckt och mycket bättre än de mirakulösa platsbitar som erbjuds.
Pris runt en tusenlapp och ger bättre färger, en bättre kameraprofil och är något som när man börjar använda det inte överger.
Endera väljer man X-rite som är ett Schweiziskt företag och har en snygg och mycket välkonstruerad lösning. Eller QP-card som är en svensk med kanske bättre prestanda men en sämre förpackad lösning. Vilken du än väljer för en någorlunda avancerad fotograf kommer det vara en välkommen julklapp.
För den som är nybörjare är detta total överkurs.
När man börjar anse att svenska vägkoner skall vara orange och inte röda om man har en en Canon kamera är det dags att börja titta på detta.
 
WhiBal eller Kodaks grå kort ger rätt vitbalans .Här skall vi komma ihåg att rätt eller är inte är inte detsamma som estetiskt rätt. Ett ansikte upplyst av ett stearinljus skall inte se ut som det var taget i i solljus och ha samma . Då försvinner all atmosfär. Ett system som X-rite passport eller liknande ger fler möjligheter.
Vi vill ju behålla atmosfären men ändå har rätt nyanser i färgerna.
Där fungerar inte enbart ett gråkort.
 
Jag köpte ett white balance cap från Ebay för ca 20-25kr till min kompaktkamera. Jag tycker att det är rätt smidigt att med en knapptryckning få neutrala färger direkt i kameran, i alla fall när det gäller typ familje- och semesterbilder där jag inte har några planer på att göra en massa efterarbete.
Vid en seriös plåtning använder jag hellre gråkort osv, men det skulle aldrig falla mig in att ställa fram en färgkarta mitt i påskmiddagen, så där tycker jag faktiskt att den här typen av produkter fyller en funktion.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.