Annons

Frågor om Sony E-Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

lance_freestall

Ny medlem
Hej.

Jag ska köpa en Sony A7 II-,kamera och till denna så sitter jag och kollar vilket objektiv jag ska köpa. Min kunskaper brister något när det gäller detta.

Jag sitter på scandinavian photos sida och bläddrar och ser att utbudet blir större när jag väljer kategorin "För Sony E (APS-C spegellöst)".

Däremot så är ju Sony A7 en fullformats kamera och jag tror mig förstått att man bör köpa FE-linser för att få ut potentialen i fullformatskameran. När jag väljer FE-linser så minskar utbudet.

Kan någon förklara detta lite för mig? Om jag köper ett Sony E-objektiv (APS-C), dvs inte FE. Tappar jag hela fullformatsgrejen då? Vad är det jag tappar för kvalitéer isf? Jag har förstått att det har negativa effekter.

Kan jag rädda upp detta genom att köpa en konverterare?

Misstänker att jag helt enkelt ska hålla mig till fullformats-linser när jag har en fullformats-kamera men vill gärna förstå varför och hur det fungerar.

Tack på förhand!
Lance!

Senast ändrad:
Ett objektiv för APS-C tecknar inte ut hela fullformats sensorn, resultatet kommer se ut någonting som på bilden nedan. Det går att använda men du förlorar massa pixlar.

Bilagor

• Sensor-Size-Comparison_35mm-FF_Canon-APS-C_Image-Circle.jpg
    Sensor-Size-Comparison_35mm-FF_Canon-APS-C_Image-Circle.jpg
    70.2 KB · Visningar: 21
Stort tack! Det där var mycket bra svar.

Trist att utbudet med objektiv är så litet.

Det är på gång med mycket mera objektiv, Sony har varit lite tröga det är sant, en del säger att Sony själva inte förväntat sig den förhållande vis stora efterfrågan på A7 serien och den tidigare A6000 som var en APS-C kamera, efterföljaren till A6000 lär få vänta ett tag, då Sony har fullt upp med att tillverka A7, 2016 talas det om C:A 15 nya objektiv, kommer det 10st 2016 och resterande 5 2017 må det väl vara hänt.

Kolla på Sony rumor ( SAR ) dom brukar berätta om det mesta.

Jag håller med dig men man får tänka på att första A7-modellen kom för mindre än 2 år sedan.
Jag är otroligt nöjd med mitt Samyang 135, speciellt som jag bara gav 3500 för det.
Cyberphoto ger lite förslag på bra lämplig optik en bit ner på denna sida

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A7Rmk2

Är ny på detta forum och gillar alla svar man får. Underbara människor verkar hänga här. Tack.

Intressant att du har Samyang. Efter lite letande så snubblade jag på Samyangs 50/1,4-objektiv. Nu har du ju inte exakt den men av samma märke. I recensionen på just cyberphoto så skriver testaren om "Kromatisk aberration". Är det något du erfarit med ditt samyang-objektiv? Är det något som kan förstöra resultaten? Kommer mest att filma med min kamera och detta objektivet.

För specsen på Samyang 50/1,4 tilltalar mig. Men självklart är man osäker på att testa "budget"-märken. Men om det levererar som jag hoppas så passar det min kamera och plånbok mycket bra.

Är ny på detta forum och gillar alla svar man får. Underbara människor verkar hänga här. Tack.

Intressant att du har Samyang. Efter lite letande så snubblade jag på Samyangs 50/1,4-objektiv. Nu har du ju inte exakt den men av samma märke. I recensionen på just cyberphoto så skriver testaren om "Kromatisk aberration". Är det något du erfarit med ditt samyang-objektiv? Är det något som kan förstöra resultaten? Kommer mest att filma med min kamera och detta objektivet.

För specsen på Samyang 50/1,4 tilltalar mig. Men självklart är man osäker på att testa "budget"-märken. Men om det levererar som jag hoppas så passar det min kamera och plånbok mycket bra.

Kromatisk aberration finns inte på 135:an över huvudtaget. Hur det är på andra modeller vet jag inte. Värt att tänka på är att det är manuell fokus på Samyangs objektiv. Men det är enkelt tack vare fokus peaking och förstoring. Jag gillar att filma med 135:an (man slipper höra och se autofokus jobba under tiden)
Här är en tråd om just Samyang 135
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=161525

Tänk på att Samyangs objektiv för E mount helt enkelt är samma som för t ex Nikon F med en inbyggd distansring. Ffa om man vet att man skall skaffa fler Samyang bör man överväga att köpa i F fattning istället och en F till E adapter för den dagen man säljer kan ägare av E, Fuji X, Nikon och Canonkameror vara intresserade. Köper du i E fattning är det bara Sony E ägare som är intresserade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar