Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

MacL3an

Aktiv medlem
Hej,

Vill börja med att säga att jag är total nybörjare på mer avancerad fotografing och har precis köpt mig en Dimage A1. Så var snälla :)

Jag håller på att testa och ta lite bilder med lågt skärpedjup. Då ska alltså bländaröppningen vara stor och bländartalet lågt (F=3,2) och kameran inställd på "A".
Om jag har zoomat in max och står nära det jag vill fotografera så blir det precis som jag vill ha det; fokus på objektet och bakgrunden med dålig fokus.
Typ som denna bild:
http://w1.700.telia.com/~u70000216/foto/narazoom.jpg

Zoomar jag ut blir effekten nästan obetydlig:
http://w1.700.telia.com/~u70000216/foto/nara.jpg

Står jag istället en bit ifrån blir och zoomar in får jag lite effekt, men inte lika mycket som jag önskar:
http://w1.700.telia.com/~u70000216/foto/avstandzoom.jpg

Zoomar jag ingenting alls (och står långt ifrån) har jag jättestort skärpedjup:
http://w1.700.telia.com/~u70000216/foto/avstand.jpg

Jag trodde högt bländartal alltid innebär lågt skärpedjup? Eller påverkar alltså "zoomningen" (vilket är det rätta ordet? :) så mycket? Eller finns det sätt att få lågt skärpedjup även när man står en bit ifrån ett objekt eller måste vara när och inte kan zooma in?

Skärpedjupet på en given bländare är inte konstant. Det varierar beroende på fokuseringsavstånd och brännvidd. Kortare brännvidd och längre fokuseringsavstånd ger större skärpedjup. För att få riktigt kort så skall du alltså använda längre brännvidd och gå så nära som möjligt.

Dimage A1 har en liten sensor och därmed korta brännvidder, vilket ger mycket stort skärpedjup.