Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om Sigma EF-500 DG Super II + Canon EOS 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

irrbloss

Aktiv medlem
Hej! Har precis laddat batterierna till min nya Sigma-blixt och lekt lite med den. Har dock stött på en liten fundering.

När man har direktblixt verkar ETTL2 funka hur bra som helst, bilden blir välexponerad. Om jag dock bouncar den i taket eller i väggen så blir bilderna underexponerade. Ska det vara så? Det är inte så att blixtstyrkan inte räcker till, för om jag kompenserar blixten med ca 2/3-1 steg så blir bilderna välexponerade. Är det inte meningen att ETTL2 ska mäta ljusstyrkan och kompensera automatiskt, även när man bouncar blixten?

Manualen var inte till någon större hjälp heller.

irrbloss skrev:
Hej! Har precis laddat batterierna till min nya Sigma-blixt och lekt lite med den. Har dock stött på en liten fundering.

När man har direktblixt verkar ETTL2 funka hur bra som helst, bilden blir välexponerad. Om jag dock bouncar den i taket eller i väggen så blir bilderna underexponerade. Ska det vara så? Det är inte så att blixtstyrkan inte räcker till, för om jag kompenserar blixten med ca 2/3-1 steg så blir bilderna välexponerade. Är det inte meningen att ETTL2 ska mäta ljusstyrkan och kompensera automatiskt, även när man bouncar blixten?

Manualen var inte till någon större hjälp heller.

Nix, studsar du blixten får man kompensera för det. Sen brukar det räcka ändå ibland beroende hur man studsar den och hur mycket det man studsar den i reflekterar.

Re: Re: Frågor om Sigma EF-500 DG Super II + Canon EOS 20D

mange78 skrev:
Nix, studsar du blixten får man kompensera för det. Sen brukar det räcka ändå ibland beroende hur man studsar den och hur mycket det man studsar den i reflekterar.
Gäller detta samtliga blixtar, eller bara "pirattillverkarnas"?

Använder du omni-bounce? Jag upplever att jag får mycket bättre exponering sedan jag köpte mig den fantastiskt dyra plastbiten.

Re: Re: Frågor om Sigma EF-500 DG Super II + Canon EOS 20D

mange78 skrev:
Verkar då som om blixtekniken har gått bakåt. Hade man förr en automatisk blixt eller en TTL-blixt så behövde man inte kompensera för indirektblixt (studsande blixtljus).

bEPH skrev:
testa tryck på "flash exposure lock" knappen och se om det blir bättre.
Tack, det hjälpte ju faktiskt :). Har aldrig använt FEL-knappen tidigare. Vad är det egentligen för skillnad på ETTL och FEL? Är det så att ETTL använder avståndsinformation och liknande för att räkna ut ungefär hur stark blixt som behövs? När man bouncar blir blixten alltså inte tillräcklig, medan FEL skickar iväg en blixt och ljusmäter, och sedan använder denna information för exponeringen? Går det inte ställa in 20D så att den automatiskt skickar iväg en "FEL"-testblixt innan bilden tas?

Använder du omni-bounce? Jag upplever att jag får mycket bättre exponering sedan jag köpte mig den fantastiskt dyra plastbiten.
Nej har inte skaffat någon sådan än, fast det blir förmodligen nästa inköp. Ska testa med en plastmugg någon gång för att se ungefär hur det blir. :)

Hmm... ETTL fungerar så att kameran skickar iväg en blixt, mäter från den, och sen när bilden tas skickar den iväg en anpassad blixt för just det motivet. Detta går så snabbt att man upplever det som bara en blixt.

När du trycker på FEL-knappen så gör du det första steget manuellt.

Vad det gäller ETTL så ska det inte spela någon roll om du studsar blixten i taket. Enl. ovan beskrivda princip så ska exponeringen bli rätt.

Anledningar att det inte blivit rätt för dig kan vara:
För mörkt tak eller för högt?
Fokuserar på en punkt komponerar om bilden och därmed får ljusmätningen nån annanstans? Verkar troligt då FEL fungerar för dig.

Omnibounce rekommenderas men inte för exponeringen utan för det mjukare ljuset.

/Olle - Som nu mer har en likadan blixt och är mycket nöjd.

Bulla skrev:
När du trycker på FEL-knappen så gör du det första steget manuellt.

Vad det gäller ETTL så ska det inte spela någon roll om du studsar blixten i taket. Enl. ovan beskrivda princip så ska exponeringen bli rätt.

Anledningar att det inte blivit rätt för dig kan vara:
För mörkt tak eller för högt?
Fokuserar på en punkt komponerar om bilden och därmed får ljusmätningen nån annanstans? Verkar troligt då FEL fungerar för dig.
Verkar hur som helst inte funka om jag inte använder FEL. Jag kör iofs på Av-läget och har ställt in 1/250 som slutartid vid blixt i custom-funktionerna. Ska leka runt lite med custom-funktionerna och se om det ändrar något. Vilket läge brukar ni andra köra i när ni fotar med blixt? Kanske bländarautomatik är att föredra, eller möjligen helmanuellt?

Re: Re: Re: Frågor om Sigma EF-500 DG Super II + Canon EOS 20D

matnyttige skrev:
Verkar då som om blixtekniken har gått bakåt. Hade man förr en automatisk blixt eller en TTL-blixt så behövde man inte kompensera för indirektblixt (studsande blixtljus).

Osäker på hur du menar här. ETTL-2 använder avståndsinformation som objektivet ger. Förblixten som kommer ut från blixten är för att ge "rätt" exponering inte för att ge rätt avstånd. Har man då högt till tak eller en yta som är lågreflekterande blir bilden underexponerad och man måste kompensera för det. Har läst flera artiklar om Canons blixtmätning och det är vad jag kommit fram till i alla fall.

irrbloss skrev:
Verkar hur som helst inte funka om jag inte använder FEL. Jag kör iofs på Av-läget och har ställt in 1/250 som slutartid vid blixt i custom-funktionerna. Ska leka runt lite med custom-funktionerna och se om det ändrar något. Vilket läge brukar ni andra köra i när ni fotar med blixt? Kanske bländarautomatik är att föredra, eller möjligen helmanuellt?

Sätt blixtsynktiden i läge Auto i stället (CFn 3)så tror jag du får ett annat resultat. Du kan läsa lite om detta i bruksanvisningen för kameran.

Jag kör i det läget och använder då gärna Av-läget för att blanda befintligt ljus med blixtljuset. Oftast har jag blixtljuskompenseringen ställd på -2/3, det funkar bra för mig. Jag tycker det blir ett ganska behagligt ljus då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar