ANNONS
Annons

Frågor om resa (minneskort, HD, stativ etc)

Produkter
(logga in för att koppla)

toru

Medlem
Jag ska ut på resa i maj och kommer vara borta från datorn två veckor. Först 1 vecka iHouston och sen en vecka på kryssningsfartyg. Jag har ingen bärbar dator, bara iPhone och iPad.

Kameran ska naturligtvis med och det är första gången och i alla fall veckan i Houston är vigd åt ganska mycket fotografering.

Det jag nu funderar på är om jag ska köpa på mig fler minneskort eller en extern HD för backuper.

Den utrustning jag har är en Canon 7d och två SanDisk Extreme 16GB.

Dessa kort räcker alldeles utmärkt när jag bara rör mig kring hemmet men nu kommer jag ju alltså vara iväg lite längre tid.

Är det "värt" att lägga pengar på något eller några minneskort till eller ska jag satsa på en bra HD?

Utrustningen hemma är en iMac om det påverkar beslutet...

Jag är dessutom väldigt grön överhuvudtaget vad det gäller fotografering om det nu också skulle påverka beslutet... :)

Sen en annan fråga som rör det praktiska kring resan. Ska man "släpa med sig" stativet eller klarar man sig som nybörjare med några IS objektiv? Det väger lite och är aningen otympligt. Men samtidigt kanske det vore bra... Eller?

/Tommy

Stativ skulle inte jag se som prioriterar. Tänker du plåta mycket tele kanske det är det, eller om du vill filma. Men för normalt fotande behövs det inte. Frågan är kanske om du vill fota land från båten, då kanske tele och stativ är trevligt.

Skall du köpa minneskort för en lång semester går du nog i personlig konkurs :) Jag tror jag hade 16+8+8+4 GB på Tysklands semestern 2009 som jag tömde varje kväll och någon dag var jag inne på sista kortet. Så eventuellt kan ytterligare ett 16GB kort vara bra, då är man rätt säker på att man har plats nog för en dags fotande. Det är lätt att man tar många kort om man t.ex. hamnar i ett publikhav och skall få till ett bra telekort.

Skjuter du inte RAW räcker korten *betydligt* längre, men... RAW är trevligt. Jag kör RAW+JPEG för att enkelt och snabbt kunna kolla på bilderna, RAW hanterar bara några få av de allra bästa bilderna.

Jag rekommenderar att köpa en billig ultralätt dator för någon tusenlapp och sen t.ex. verbatims lätta plastiga hårddiskar - de tål massor och är inte ivägen. dessutom kan du ju titta på bilderna på datorn.

Fler minneskort istället för en backupenhet är min rekommendation. Varje filöverföring innebär en risk, om än liten, att filer skadas och om du samlar många bilder på din backupenhet och denna pajar, ja då står du där med skägget i brevlådan. Dessutom tar minneskort minimal plats och väger så gott som ingenting.

Jag ska ut på resa i maj och kommer vara borta från datorn två veckor. Först 1 vecka iHouston och sen en vecka på kryssningsfartyg. Jag har ingen bärbar dator, bara iPhone och iPad.

Kameran ska naturligtvis med och det är första gången och i alla fall veckan i Houston är vigd åt ganska mycket fotografering.

Det jag nu funderar på är om jag ska köpa på mig fler minneskort eller en extern HD för backuper.

Den utrustning jag har är en Canon 7d och två SanDisk Extreme 16GB.

Dessa kort räcker alldeles utmärkt när jag bara rör mig kring hemmet men nu kommer jag ju alltså vara iväg lite längre tid.

Är det "värt" att lägga pengar på något eller några minneskort till eller ska jag satsa på en bra HD?

Utrustningen hemma är en iMac om det påverkar beslutet...

Jag är dessutom väldigt grön överhuvudtaget vad det gäller fotografering om det nu också skulle påverka beslutet... :)

Sen en annan fråga som rör det praktiska kring resan. Ska man "släpa med sig" stativet eller klarar man sig som nybörjare med några IS objektiv? Det väger lite och är aningen otympligt. Men samtidigt kanske det vore bra... Eller?

/Tommy

Stativ kan du nog prioritera ned. Det brukar inte vara poppis att stå på gatan med sådana, speciellt inte vid sevärdheter, där det ofta är förbjudet. Möjligen monopod. Stativ på kryssningfartyg är nog ännu kinkigare, dels för att t ex ett tripod tar del plats, dels för att fartyg vanligen vibrerar. Det är nog enklare om du använder fartyget i sig som stöd om du nu skulle behöva det, vibrationer till trots. jag har kryssat ett antal gånger och har inte saknat stativ.

Du kanske bör köpa något extra batteri, extern blixt kanske. Om du vill titta på dina bilder på iPaden, kan du ju slösa bort ca 300 kr på Apple iPad Camera Connection Kit samt lämplig CF-kortläsare.

I denna tråd torde det finnas lite matnyttigt

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1807938#post1807938

Det blev en beställning på ett extra minneskort och en HD. Köpte på nätet så jag får testa hur smidig HD är och "ångar" mig om jag känner att det inte funkar.

Tack för kloka råd och snabba svar!

/Tommy

Lol, korkad som jag är så läser jag inte på tillräckligt... I min naiva värld kunde man koppla in kameran direkt till HD:n och tanka över bilderna utan dator... Så var det inte med den HD:n jag valde ut... Har kontaktat cyberphoto om retur pga "öppet köp", distensköplagen borde väl skydda även korkade konsumenter?

Så jag är tillbaka lite på ruta 1 (eller i alla fall ruta 1,5).

Hur löser jag detta utan tillgång till bärbara dator? Dvs finns det bärbara backupenheter som man kan koppla in kameran direkt i eller eventuellt via kortläsare? Vad rekomenderas. Kanske åker på att köpa mig en MBA i alla fall... Vill helst inte göra det innan de nya kommer och då är det för sent... :-/

Annars får jag väl köpa ett fjärde 16GB kort och hoppas på att det räcker...

/Tommy

Lol, korkad som jag är så läser jag inte på tillräckligt... I min naiva värld kunde man koppla in kameran direkt till HD:n och tanka över bilderna utan dator... Så var det inte med den HD:n jag valde ut... Har kontaktat cyberphoto om retur pga "öppet köp", distensköplagen borde väl skydda även korkade konsumenter?

Så jag är tillbaka lite på ruta 1 (eller i alla fall ruta 1,5).

Hur löser jag detta utan tillgång till bärbara dator? Dvs finns det bärbara backupenheter som man kan koppla in kameran direkt i eller eventuellt via kortläsare? Vad rekomenderas. Kanske åker på att köpa mig en MBA i alla fall... Vill helst inte göra det innan de nya kommer och då är det för sent... :-/

Annars får jag väl köpa ett fjärde 16GB kort och hoppas på att det räcker...

/Tommy

http://www.dustinhome.se/hyperdrive...roduct/5010205419?intcmp=searchProvider_dacsa

Jag har denna modell, och den är faktiskt riktigt snabb när det gäller att säkerhetskopiera dina bildfiler.
jag har haft ett antal backupdiskar och denna, trots dess något torftiga yttre, man har inte fokuserat på dess yttre utan dess inre när man designade den :) , är den bästa som jag använt.

Se andra modeller, t ex dess albummodell med lite större skärm, på www.hypershop.com

Jag var på långresa i Australien för några år sedan.
Plåtade som 17.
Jag hade bara med mig minneskort.
Väger inget, tar liten plats, minskad risk då bilderna ligger på flera enheter.
De är billiga om du handlar på nätet.Du kan köpa fler om det kniper.
Dessutom kan du alltid lämna in dem och få en backupp på skiva i någon lokal fotobutik om
du är i civiliserade trakter.
Det gjorde vi i USA för en del år sedan.
(Dator är klumpig och stöldbegärlig).
Trevlig resa,

// Mats W

Jag kan instämma i Roberts rekommendation av Hyperdrive. Har en äldre modell som jag haft i kameravaskan i många år. Snabb, smidig, bra batteritid, tål mer stryk än man tror.

Tack för snabba svar.

Det var ungefär en sån pryl jag trodde jag köpte... Normalt brukar jag har bra koll på tekniken men här gjorde jag definitivt en vurpa...

Nåja, får se om jag får tillbaka pengarna från Cyberphoto. 3000kr är lite trångt i budgeten just nu men det tål att funderas på. Man får "nästan" 4 16GB-kort för de pengarna... Börjar nästan fundera på om det inte får duga. Det är kanske inte helt omöjligt att någon vänlig själ på kryssningsfartyget har en dator man kan låna och göra backup till HD:n jag köpte om jag inte får byta bort den.

Alternativet är kanske att med sin Mac Mini och en HDMI-kabel och hoppas på att TV:n i hytten har hdmi-ingång... Då kan man ju använda den med remote i iPhonen... :) Nästan så coolt att det borde testas...

Men det lutar nog ändå åt minneskorten trots allt...

/Tommy

Du får betala returfrakten men får sedan självklart tillbaka pengarna från CyberPhoto.

Den där HyperDriven - tar den SDXC?

Det låter som du inte tänker göra annat än ta bilder på resan. Jag brukar klara en semestervecka med ett 16GB ganska precis och då ligger jag på gränsen till vad resten av familjen står ut med :). Extra minneskort finns förstås med ifall, för de kan vara dyra och med begränsat utbud på plats.

Du kanske har en mobiltelefon som kan agera backup? Jag har en Samsung Galaxy S2, och den har s.k. "USB-host" eller "USB on-the-go" vilket gör att jag kan ansluta en vanlig USB-minneskortläsare till kameran och kopiera bilder från minneskort till kamerans interna minne.

Det låter som du inte tänker göra annat än ta bilder på resan.
Nej, precis tvärtom. Förutom att ta bilder tänkte jag filma med kameran också - och då äter kameran minneskort... Därför vill jag ha ett stort minneskort i kameran, vid filmning räcker det med den påtvingade "videokameratullbegränsningspausen" i filmningen, behöver inga extra "minneskortbytarpauser" också. Som t.ex en inspelning av en förställning av Ramayanabaletten i månsken i Prambanantemplet i Indonesien, då vill man missa så få sekunder som möjligt.

Men ett stort minneskort är ju liak sårbart som hårddiskar i RAID0, därför vill man kunna kopiera/flytta filer till hårddisk (eller annat media).

Hmmm, har (tyvärr) "tvingats" på en Galaxy via jobbet hoppas på att få den i veckan. Ingen aning m hur "stor" den är (om det nu finns olika som iPhone). Får testa den. Vore ju smidigt då chefen ändå tvingar mig att ha med mobilen...

Filma har jag inte ens funderat på... Men det är sant, det äter ju också massor om man ger sig på det.

/Tommy

Hmmm, har (tyvärr) "tvingats" på en Galaxy via jobbet hoppas på att få den i veckan. Ingen aning m hur "stor" den är (om det nu finns olika som iPhone). Får testa den. Vore ju smidigt då chefen ändå tvingar mig att ha med mobilen...

Filma har jag inte ens funderat på... Men det är sant, det äter ju också massor om man ger sig på det.

/Tommy

Det krävs dessutom en "USB-host-kabel" för att kunna koppla in USB-enheter till Galaxy-telefonen. Finns bl.a. på Kjell & Co.

Kan även jag rekommendera hyperdrive
http://www.dustinhome.se/hyperdrive...roduct/5010205419?intcmp=searchProvider_dacsa
Om man bara fotar jpg kan man ju ta med minneskort så det räcker, men på längre resor (=över en vecka) har jag i alla fall aldrig fått minneskorten att räcka (har 50 Gb). Nu fotar jag enbart RAW och dessutom fågelbilder och då drar det lätt i väg i Gb.Jag brukar ha två små externa hårddiskar med. Tankar över till en äldre modell Hyperdrive varje kväll som säkerhetskopiering och har sedan en ännu äldre Epson-disk, inköpt på den tiden sådana var populära, som jag tankar till när jag behöver sluttömma kortet. Jag brukar inte radera minneskort förrän jag börjar få slut på dessa. Minneskort är en väldigt stabil lagring. Anledningen att jag har två diskar är helt enkelt att det trots allt är en klar risk att krascha en hårddisk när man är ute och reser runt. Eller att den blir stulen etc. Alla ägg i en korg är inte kul med resebilder som man inte vill bli av med. Dessutom kan man kanske låta den ena disken gå i reskompisens väska för att ytterligare minimera förlustrisker. Två colorvison är fortfarande klart lättare och framför allt betydligt smidigare än en bärbar dator. Dessutom kan man själv lätt byta hårddiskar på dessa om man skulle vilja det. Skärmen var i alla fall på tidigare modeller ingen höjdare, en rätt lågupplöst historia. Så det är inget man tittar på bilder med. Då är en bärbar dator bättre. Eller en Ipad3. Den senare + 2 st WD Passportdiskar kanske skulle vara ett modernt alternativ?? Om det nu går att koppla in USB-diskar i paddan, har ingen aning om det eftersom jag inte har en sådan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar