Annons

Frågor om Pentax KM och objektiv...

Produkter
(logga in för att koppla)

Gandalfus22

Ny medlem
Tja!

Har nyligen kommit över en gammal fin Pentax KM systemkamera från -76. I fotoväskan låg en hel hög med objektiv.

Bl a dessa:

SMC Pentax 3,5-28mm
SMC Pentax 1,8-55mm
SMC Pentax 2,8-105mm
Super Takumar 2,8-105 mm(skruvfattning)
Takumar Fish Eye 4-17mm(skruvfattning
Astron 3,5-200mm(skruvfattning)

En hel del saker med andra ord. Bara fasta objektiv och bara gamla saker. Allt är i mycket bra skick förutom Super Takumar objektivet
som är något slitet. Nu är det så att jag är total nybörjare på att fotografera och undrar om dessa saker är något att ha. Har mycket dålig uppfattning om sakernas värde.(de är ärvda) Kan någon hjälpa mig? Vore mycket tacksam för kommentarer och tips!Är nyfiken på att införskaffa ett bra zoomobjektiv(28-105) till ett bra pris. Tips om sådant mottages tacksamt.

Snart kanske det blir fotograf av mig med!
:)

MVH Kristoffer

Grattis, du har en gammal hederlig manuell kamera i din ägo. Om den fungerar så är den ett utmärkt verktyg för att lära sig fotografins grundläggande principer. Du fokuserar manuellt och en nålvisare i sökaren hjälper dig att ställa in rätt exponering. Du jobbar inte riktigt lika snabbt som med en modern, automatisk kamera, men bildresultatet blir lika bra.

En manual till KM finns här.

Hej