Annons

Frågor om Pentax KM och objektiv...

Produkter
(logga in för att koppla)

Gandalfus22

Ny medlem
Tja!

Har nyligen kommit över en gammal fin Pentax KM systemkamera från -76. I fotoväskan låg en hel hög med objektiv.

Bl a dessa:

SMC Pentax 3,5-28mm
SMC Pentax 1,8-55mm
SMC Pentax 2,8-105mm
Super Takumar 2,8-105 mm(skruvfattning)
Takumar Fish Eye 4-17mm(skruvfattning
Astron 3,5-200mm(skruvfattning)

En hel del saker med andra ord. Bara fasta objektiv och bara gamla saker. Allt är i mycket bra skick förutom Super Takumar objektivet
som är något slitet. Nu är det så att jag är total nybörjare på att fotografera och undrar om dessa saker är något att ha. Har mycket dålig uppfattning om sakernas värde.(de är ärvda) Kan någon hjälpa mig? Vore mycket tacksam för kommentarer och tips!Är nyfiken på att införskaffa ett bra zoomobjektiv(28-105) till ett bra pris. Tips om sådant mottages tacksamt.

Snart kanske det blir fotograf av mig med!
:)

MVH Kristoffer

Grattis, du har en gammal hederlig manuell kamera i din ägo. Om den fungerar så är den ett utmärkt verktyg för att lära sig fotografins grundläggande principer. Du fokuserar manuellt och en nålvisare i sökaren hjälper dig att ställa in rätt exponering. Du jobbar inte riktigt lika snabbt som med en modern, automatisk kamera, men bildresultatet blir lika bra.

En manual till KM finns här.

Hej

grattis! Fin kamera o prima gluggar (Astron vet jag inget om förvisso). Kameran är kapabel att ge dig mkt bra resultat. Det jag dock rekommenderar dig är att kolla upp slutartiderna. Jag hade en längre tid en LX som jag uppskattade men som levererade i omgångar felexponerade bilder. Detta berodde, fick jag veta, på att slutaren inte var helt kalibererad. Dra ett gäng diafilmer igenom kameran, stäm av den inbyggda exponeringsmätaren med en handhållen extern och testa. Dessa äldre kameror mår bäst av att användas - blir de liggande så fungerar de sämre. Jag har varit trogen Pentax i många år, fin optik o robusta hus. Tyvärr så gillar jag inte Pentax utveckling mot billigare optik o rackligare hus varför jag bytte hela systemet. Men, Pentax manuella hus o fasta manuella gluggar är kalas!
Mvh
Johan

Jag förstår inte varför du vill ha en zoom när du har samma omfång på de objektiv du redan har. Var glad för att du slipper zoomobjektiv. För mig är det bara ett nödvändigt ont pga ekonomiska skäl. Zoomar är generellt sämre, men relativt billiga.

Glömde säga att du behöver en liten adapter för att få skruvgängan att passa i K-bajonetten. Men en sån adapter ligger väl i väskan, annars skulle väl inte skruvgluggarna finnas där?

och om det inte finns adapter för skruvgängan kan jag gärna lätta på bördan och köpa fisheye-objektivet av dig :D

Är väl lite lat...

Anledningen till att ha en zoom är väl framför allt att det är praktiskt och bekvämt. Speciellt på semestern är det skönt att slippa släpa med alla objektiv hela tiden plus att man inte alltid har möjlighet att komma närmre objektet.

Men men, kanske borde satsa på någon större zoom istället eftersom 28-105 redan är täckt med de objektiv jag har.

Det där Fish-eye objektivet funderar jag på a
att sälja.. undrar hur mycket nytta jag
kommer att ha av det. Som fattig student kanske
det kan inbringa en välbehövlig slant.

Ingen som vill säga något om värdet på utrustningen? Kul att veta. Har varit
hos en handlare och frågat(fyndfoto i Malmö) men
han vägrade prata om värdet utan betalning. Mkt
otrevlig var han dessutom. Så synpunkter är vö
välkomna!

Snart ska första rullen in.. hoppas kameran är reko

Kristoffer

du kan ju alltid ta en titt vad andra tar för samma grejer på nån beg marknad på nätet.

Re: Är väl lite lat...

Gandalfus22 skrev:

Ingen som vill säga något om värdet på utrustningen? Kul att veta. Har varit
hos en handlare och frågat(fyndfoto i Malmö) men
han vägrade prata om värdet utan betalning. Mkt
otrevlig var han dessutom. Så synpunkter är vö
välkomna!

Snart ska första rullen in.. hoppas kameran är reko

Kristoffer

Grattis Kristoffer,

Pentax KM är en riktig arbetshäst. Det var min första spegelreflex i slutet av 70-talet. Jag körde den hårt i över tio år (tågluffar, Asienresa, fjällvandringar etc). Den gick som en klocka hela tiden.

Jag har den kvar som andrakamera. Jag skaffade en Pentax MX för en del år sedan. Den är lite mindre än KM och har modernare ljusmätning.

Idag kostar ett begagnat KM-hus runt 1000-1300 kronor i butik, lite beroende på skick, naturligtvis.

En 55:a får man ju inte så mycket för, men ett par-tre hundra brukar de ligga på i begagnataffärerna här i Stockholm.

28 mm/3,5 skulle jag tro går för runt 500, medan Du säkert kan få uppåt tusenlappen för 105:an om den är i bra skick. Lite halvkvalificerade gissningar, men det kanske kan ge dig ett "hum" om vad grejerna är värda.

Det är ju en bra kombination objektiv Du har. Skall Du köpa en zoom i vidvinkel-kort tele-området har Pentax en mycket fin 40-80 mm/2,8-4, dvs vid 40 mm är ljusstyrkan 2,8 och vid 80 mm är den 4. Bra värden för det omfånget.

Den gjordes till M-serien (MX, ME m fl) men passar ju på KM eftersom alla Pentaxhus och -objektiv har samma bajonettfattning. Den kan jag verkligen rekommendera. Jag har en själv (nej, säljer inte!) och den är perfekt för t ex resor när man vill ha en lätt packning.

Lycka till!

/Fredrik

Kompletterar mig själv (i en ny post för tydlighets skull): uppskattningen av priset på 105:an ovan avsåg SMC Pentax-varianten, dvs den med bajonett. Den med skruvgänga är kanske värd hälften, skulle jag gissa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar