Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om Mamiya 645 Pro / 645 Pro TL

Produkter
(logga in för att koppla)

Skalmann

Aktiv medlem
Vilka objektiv är kompatibla med 645 Pro / Pro TL? Går det att fixa adapter till Pentax 645 eller Hasselblad?

Vilka blixtar går att använda (stog i en GAMMAL manual för 645Pro att man bara kunde använda vissa kompatibla blixtar eller riskera att blixtens ström? pajar kameran).

Skillnaden o Pros./cons. med 120mag resp. 220mag?

Alla objektiv i deras C, S, N och A-serier funkar. De jag gillar, som är riktigt ruggigt bra även jämfört med det bästa som finns nytillverkat idag är 120/4 A (APO-makro), 150N2.8 och 200A (APO). Deras 45, 55 och 80'or är ganska alldagliga, men tillräckligt bra. Undantaget är 80/1.9 - som är riktigt bra för sin ljusstyrka.

120/4 APO-makro är enligt mig mycket bättre än t.ex Zeiss makron till HB i motsvarande brännvidder. Ett fantastiskt objektiv helt enkelt. Samma sak gäller deras 200/2.8A.

Det går inte att montera Mam-gluggar på vare sig P eller HB, Mam har kortare registeravstånd.

Pro har halvledar-relä i blixtkopplingen, så jag rekommenderar inte blixtar med fotspänning över 50V. De flesta blixtar efter 1990 ligger dock på 2-10V, så det är ingen fara. Kolla för säkerhets skull bara.

Nyfiken på vad 220magasinet är för något. Undrar också om kamerahuslock på baksidan och ovanpå är samma för 645super och 645pro/tl (kan inte hitta lock till pro men hittat i England för 645super)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar