Annons

Frågor om K20D

Produkter
(logga in för att koppla)

JKS

Aktiv medlem
Hej!

Efter ett digert velande mellan val av kamera blev det till slut K20d.

Ett antal frågor har dykt upp utifrån en ganskande bristande manual (och bristande kunskaper...). Fler kommer säkert dyka upp men jag tänkte försöka få hjälp med några:

AF-knappen: Vad använder ni den till? Förstår inte syftet i standardinställning. Fokuserar gör man ju med avtryckaren?

AE-knappen: Visst innebär det spotmätning när man låser exponeringen trots matrixmätninginställning eller har jag fattat det fel?

Noise inställning: Förefaller som meningarna är delade men att noisereducering bäst sker via datorn i efterhand. Vid vilket ISO-tal startar kamerans egen NR (alltså vad innebär high-ISO?), och vilken inställningen rekommenderar ni?


som sagt kommer nog mer så småningom...

/jesper
 
Af knappen kan vara smart om du exempelvis skal ta kort på en person som står långt ut i sidan på en bild, om kameran skal sköta det automatiskt ville den säkert lägga fokus på bakrgunden, men om du riktar kameran mot personen, trycker in AF knappen, fokuserar och derefter komponerar bilden slipper du detta problem.
 
AF-knappen: du kan genom inställningar göra att knappen används för fokusering istället för avtryckningsknappen (för att undvika att kameran ändrar fokusläge när du flyttar kameran från ett håll till ett annat) eller att kanppen istället, när den hålls intryckt, blockerar fokusfunktionen när du trycker på avtryckaren.

AE-knappen: låser upmätt exponeringsvärde enligt den inställning du har (spot-, centrum- eller flerfälsmätning), den ändrar inte till spotmätning.

(Jag kom visst in en sekund efter Mads...)
 
JKS skrev:
Hej!

AE-knappen: Visst innebär det spotmätning när man låser exponeringen trots matrixmätninginställning eller har jag fattat det fel?
/jesper

Nej, AE-knappen låser bara exponeringen, så att du kan komponera om utan att kameran ändrar bländare eller något annat. Spotmätning är när kameran bara exponerar utifrån ljuset som den mäter i den innersta cirkeln i sökaren, ungefär.

Edit: Folk är snabba idag =)
 
Eftersom kameran har så många möjligheter för anpassning, så lär du få många olika svar...

Jag använder AF knappen till ställa fokus-punkt till mitten, jag kör nämligen nästan uteslutande valbar fokuspunkt.
Vet att vissa fotografer har fokus på AF knappen och inte på avtrycket, i vissa fall går det snabbara att jobba så, då kameran inte behöver fokusera om för varje bild...

AE och spottmätning är inte samma sak. AE låser vald exponering så du kan komponera om bilden i sökaren innan du tar bilden.
Jag har ställt kameran så att eponeringen följer med vald fokuspunkt.
Spotmätning innebär att man använder en punkt (mitten) till att bestämma exponeringen. Det kan skilja rätt mycket jämfört med matrix-mätning om man har stora kontraster i bilden.

Kameran har även möjlighet att låsa exponeringen med fokus, då behöver man inte AE knappen.

Jag fotar normalt i RAW+ och har lägsta brusreduseringen vald vid höga ISO, för att slippa behandla jpg bilderna. Vill jag jobba med någon bild utgår jag ifrån raw-filen och väljer lämplig brusredusering mm i framkallningen istället...

Mina högst personliga åsikter...

Edit: folk är på hugget ;)
 
finesser k20

Du skall ju ha klart för dig att du knappast kommer att fatta allt rakt av. När jag sålde min DL efter 2 år fanns fortfarande grejer att lära.

Använd kameran så att du känner dig komfortabel och försök inte plugga in allt direkt.
Vi har alla olika mål med vad och hur vi fotograferar och fungerar det för oss är allt OK.

Dessutom är det så att om man lär in massa saker man inte använder, hinner man glömma.

Är det däremot något du saknar och grubblar över är det bara att kasta upp frågan på forumet.

lm
 
Jag har oftast ha AF-knappen iställt på att slå av autofokusen. Då är det väldigt smidigt att växla till manuell fokus i situationer där AF inte går att använda.

Dock funkar detta bara på Pentax DA objektiv som har quickshift fokus. På övigta objektiv så måste man ställa om fokusomkopplaren till MF.
 
Grymt med snabba svar. Detta är ju ett fantastiskt forum. Givetvis inser jag att möjligheterna med inställningar i kameran är stora och det kommer att ta tid att lära sig allt.

Mina grunder är lagda med analog SLR...

Avseende AE och ljusmätning inser jag skillnaden på spot och matrismätning. Vill bara minnas att på min gamla A-SLR (canon) fanns en separat knapp för hö tumme som utförde spotmätningen. Var otroligt användbar i ffa motljusfotgrafering eller skugga. Nån spec knapp verkar inte finnas för spotmätning om kameran är inställd på matrismätning... antar att det bara är att lära sig på nytt/tänka om.


NR: Plåta RAW har jag tänkt vänta ett tag med. Så visst borde NR vara användbart med JPEG, men vilken nivå och vad är för- och nackdelar? Och åter igen vad innebär high-ISO, är det bara inom ett visst intervall NR är aktivt?

/j
 
Tycker inte alls du ska vänta med att fota i RAW. Raw är överlägset på K10D. Och noise reduction etc, det gör vi i efterbehandlingen.

Det finns inga som helst anledningar att fota i JPG när du kan få 4gb minneskort för 150.-.
 
visst vill man ha bra kvalitet eler speciella tillfällen så RAW annars skulle jag nästan vilja vända på steken.
iallafall till vardags och ströfotografering.
10/20 är ju riktigt lättjobbade och därför till vardags körs det bara jpeg,med tex k100d så var det lite bökigare och därför blev det bara raw så man fixa bilden hemma isället,och räcker inte tiden till så är risken att rawfilerna blir liggnas på disken,
och nu tar ju även k20 bättre jpeg än k10.
 
Zewrak skrev:
Tycker inte alls du ska vänta med att fota i RAW. Raw är överlägset på K10D. Och noise reduction etc, det gör vi i efterbehandlingen.

Det finns inga som helst anledningar att fota i JPG när du kan få 4gb minneskort för 150.-.
Klart det finns anledning 4GB är rätt mycket disk trots allt, ungefär en DVD-film / fototillfälle om man fyller kameran.

Jag kör nästan uteslutet JPEG, med anpassade inställningar så jag får ut en färdig bild i kameran. Sedan lite finlir i PS. Enda gångerna jag kör RAW är när jag plåtar väldigt viktiga bilder (uppdrag och dylikt). Jag plåtar till och med i 6Mpx också :) men inte på undantaget, då är det max på allt.
 
Jag brukar ofta fota både Raw och jpeg på maxkvalitet...då är det ju bara att radera de raw bilder som man inte känner att man behöver när kortet börjar bli fullt...då riskerar jag inte att fota i jpeg när man råkar ta "den bilden" =)
 
jag ställer mig totalt oförstående till att fota i två lägen. obegripligt och utan fördelar!
men ni får ju göra som ni vill. :)
 
JKS skrev:
Vill bara minnas att på min gamla A-SLR (canon) fanns en separat knapp för hö tumme som utförde spotmätningen. Var otroligt användbar i ffa motljusfotgrafering eller skugga. Nån spec knapp verkar inte finnas för spotmätning om kameran är inställd på matrismätning... antar att det bara är att lära sig på nytt/tänka om.

Det finns ett reglage på kamerans ovansida för ändring mellan spot, centrumvägd och flerfältsmätning.

Notera att du kan länka flerfältsmätningen till fokuspunkt, i praktiken blir det en slags centrumvägdmätning, där centrum är fokuspunkten. (så om du har valt fokuspunkten längst till höger så har du centrumvägd mätning med centrum längst till höger). En väldigt användbar funktion tycker jag.

Kan svara på separat AF-knapp också.
Pentax DA-objektiv har "QuickShift focus" vilket innebär att de kopplar från autofokusen när man rör fokusringen. Man behöver alltså inte koppla ur autofokusen manuellt. Om man nu har justerat fokus manuellt och trycker ner slutaravtrycket, så kommer ju kameran fokusera automatiskt om man har AF kopplad till slutaravtrycket. Då förstörs ju ens egna manuella inställning (om man inte har kopplat om autofokus till manuellt, alltså AF/MF knappen till MF). Så jag tycker det därför är bekvämt att ha AF på AF-knappen och inte på slutaravtrycket, när jag ofta växlar mellan manuell fokus och autofokus. Då slipper jag hålla på och tricksa med AF/MF-brytaren.
 
JKS skrev:
NR: Plåta RAW har jag tänkt vänta ett tag med. Så visst borde NR vara användbart med JPEG, men vilken nivå och vad är för- och nackdelar? Och åter igen vad innebär high-ISO, är det bara inom ett visst intervall NR är aktivt?

Handboken är verkligen usel på att förklara den funktionen, tyvärr. Jag får intrycket att teknikerna inte var helt klara med funktionen när handboken skrevs. (vilket verkar gälla för en del andra saker i kameran också). Nå, hög ISO brusreducering gäller för ISO 1600, 3200 och 6400. Den är justerbar i flera nivåer, därför att en kraftig brusreducering minskar upplösningen i bilden. Första eller andra steget på den kan vara en lämplig inställning.
 
Över 3600 iso väljer kameran Stark brusreducering oavsett vad man ställt in på menyn. (Instruktionsboken sidan 78)
 
För ett par månader sedan så gjordes det några trådar på dpreview med tester (både RAW och JPEG) av brusreduceringsfunktionen och det framkom att det som handboken säger och det sätt som kameran beter sig på, inte stämmer överens. Jag hittar inte dessa trådar just nu (för jag har inte hunnit leta ordentligt), återkommer om ämnet senare.
 
Expended dynamic range:

I "trusted review" visas ett ypperligt exempel på EDR, men när är det en nackdel att ha den påslagen (mer än när man vill ha iso 100)??

Blixt:

jag har med tidigare systemkameror använt kamerans inbyggda blixt som upplättningsblixt vid vissa motljusbilder. Har då exponerat efter bakgrunden med Av-inställning o sedan lagt till blixten. Med K20d testade jag ovanstående igår. Exponeringsinställning ändrade så fort blixten kom upp till 1/180 o allt blev pannkaka... Hur gör ni?? Ska kanske tilläggas att jag inte är nån van blixtanvändare men det har som sagt funkat med tidigare kameror och med bra resultat.

/j
 
JKS skrev:
Expended dynamic range:

I "trusted review" visas ett ypperligt exempel på EDR, men när är det en nackdel att ha den påslagen (mer än när man vill ha iso 100)??

Blixt:

jag har med tidigare systemkameror använt kamerans inbyggda blixt som upplättningsblixt vid vissa motljusbilder. Har då exponerat efter bakgrunden med Av-inställning o sedan lagt till blixten. Med K20d testade jag ovanstående igår. Exponeringsinställning ändrade så fort blixten kom upp till 1/180 o allt blev pannkaka... Hur gör ni?? Ska kanske tilläggas att jag inte är nån van blixtanvändare men det har som sagt funkat med tidigare kameror och med bra resultat.

/j


Jag kan inte se någon nackdel annat än om man vill ha just ISO 100.

För upplättning med inbyggd blixt kör jag i Tv-mode och fäller upp blixten som sista moment innan jag tar bilden. Det finns kanske andra metoder för det också.
 
papi skrev:
Jag kan inte se någon nackdel annat än om man vill ha just ISO 100.

För upplättning med inbyggd blixt kör jag i Tv-mode och fäller upp blixten som sista moment innan jag tar bilden. Det finns kanske andra metoder för det också.

Jag har hört att EDR ger mer brus, men har inte hunnit testa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.