Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om iView Media Pro

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Någon som använder iView MediaPro kanske kan svara på dessa frågor:

1) Kan dela katalogfiler mellan två olika datorer?

2) Sparas ex. Annotations, Keywords, People m.m. i själva bildfilen eller separat? Jag funderar på vad som händer när man ev. vill byta program i framtiden.

3) Om man lägger till info i bildfilen i ex. Photoshop CS2, dyker informationen då även upp i iView MediaPro?

4) Om man ändrar filnamnet på bildfilen i ex. Bridge. tappar man då "länken" mellan preview i iIview och originalbilden, eller finns det någon checksumma/hash kopplad till filen?

5) Om man flyttar på originalbildfilen. Kan man i iView för en previewbild ändra sökvägen till originalbildfilen?

1) Kan dela katalogfiler mellan två olika datorer?

Vet inte säkert, men om katalogfilen ligger på en server borde den gå att öppna från olika datorer, men knappast samtidigt.

Vad du kan göra är att skapa kataloger och låta andra titta på dem med iView Reader som är gratis.

2) Sparas ex. Annotations, Keywords, People m.m. i själva bildfilen eller separat? Jag funderar på vad som händer när man ev. vill byta program i framtiden.

Du kan skriva ner alla taggar i bildfilen. Det gäller bara att göra det (menykomando).

3) Om man lägger till info i bildfilen i ex. Photoshop CS2, dyker informationen då även upp i iView MediaPro?

Så länge det är IPTC-standardfält är svaret ja.

4) Om man ändrar filnamnet på bildfilen i ex. Bridge. tappar man då "länken" mellan preview i iIview och originalbilden, eller finns det någon checksumma/hash kopplad till filen?

Testade och programmet fattar att jag byter namn på filen och ändrar länkningen till nya namnet. I alla fall på Mac. Och även om katalogen är stängd när jag byter namn (nu blev till och med jag lite imponerad).

5) Om man flyttar på originalbildfilen. Kan man i iView för en previewbild ändra sökvägen till originalbildfilen?

Ja, du kan ändra sökvägen för en enskild bild eller en hel mapp eller cd eller vad som helst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar