Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om bilder till fotolabb

Produkter
(logga in för att koppla)

pjn

Medlem
Ska skicka bilder till ett fotolabb för utskrift första gången.

Jag funderar lite på i vilket format och mått mina bilder ska vara för att det ska bli så bra som möjligt. Ska förhållandet mellan bredd och höjd vara samma i mina bilder som i utskriftsformatet jag väljer?

Ett exempel: min bild 1600x1200 (1600/1200 = 1.33).
utskriftsformat 17x11 (17/11 = 1.54). Här är ju förhållandena inte lika.

Ska jag skära om min bild till rätt förhållande för att det ska bli så bra som möjligt?

Sen funderar jag på upplösningen på bilderna. På fotolabo.se står det "rekomenderas upplösning för 13x17 ca 1024x768-1600x1200". Jag förstår ju att det är dåligt att ha mindre, men skadar det att ha högre upplösning? Tex. 2048x1536

Sista frågan: skillnaden på matt papper och blankt? Finns det några exempel på detta man kan kika på? Finns det nån tumregel när man ska använda vilket?

Vore väldigt tacksam för svar,
Pär

Ursäkta jag skriver igen, men jag skulle verkligen behöva få reda på om jag behöver beskära mina bilder innan jag skickar dom till fotolabbet eller inte. Finns det verkligen ingen här som vet det och vill svara?

Tack,
Pär

Ofta går det att bestämma att bilderna ska skrivas ut i dess eget aspect ratio.. men det är ju olika beroende på vars..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar