Annons

Frågor om 120 film

Produkter
(logga in för att koppla)

Lajka

Medlem
Hur laddar man en 120 film? Jag har en gammal kamera, helt manuell. Hur laddar jag den med 120 film? Skall det göras i mörker?

Använder jag sedan samma framkallning och fix vätskor som på vanlig 135 mm film när jag ska framkalla?

Tacksam för svar
 
Om du berättar vad du har för kamera är det lättare att hjälpa till.

Kemin är samma oavsett filmformat.

/Tomas
 
Det står Agfa Agnar 1:4.5/85 på den. Det är en gammal modell som man trycker på en knapp så fälls objektivet ut. Jag har inte så mycket information om den. Ärvd från en släkting.
 
OK, inte en kamera jag känner till, men jag skall göra ett spekulativt försök ändå:

Förmodligen sitter det en tom spole i kameran. Sätt den på den sida där du drar fram filmen. Sätt i filmen på motsatt sida och dra ut skyddspappret en liten bit så att du kan fästa det i den tomma spolen. Den svarta sidan av pappret skall vara in mot kameran. Stäng kameran. Det finns troligen också ett rött genomskinligt litet fönster i kamerans bakstycke. Dra nu fram filmen tills du ser siffran 1 i det röda fönstret. Filmen är nu framdragen för att börja fotografera. Efter att du exponerat sista (12:e) rutan drar du fram filmen tills du hör att pappret släpper. Du skall inte returspola filmen som man gör på småbildskameror. Öppna kameran och ta ut filmen. Säkra skyddspappret med den lilla förklistrade fliken. Nu har du fått en ny tomspole som du flyttar till 'framdragningssidan' av kameran och du kan ladda en ny film.

Hjälper detta dig ?

Kanske är det en Agfa Isolette ?

http://medfmt.8k.com/mf/agfaisolette.html

Manual finns i så fall här:

http://rurmonas.cust.nearlyfreespeech.net/manuals/isoletteII/isoletteII.html
 
Senast ändrad:
Ja, precis, det är något liknande den!

Ja, det hjälper mig mycket =) vill ju inte förstöra en hel rulle pga okunnighet.

Då ska jag ta mig an denna utmaning =)

Tack ska du ha!
 
Det är nog helt säkert en Isolette. De finns i lite olika modeller, så de kan skilja sig en aning till utseendet. En populär kamera.
 
Gick ut i mörkrummet och kunde konstera att vi har en Agfa Isolette i familjens ägo. Det är min fru som ärvt den efter sin pappa, som köpte den i samband med dotterns födelse 1955.

Vi har kört några rullar negativ färgfilm med bra resultat i slutet på 1970-talet.

På vårt exemplar finns ingen spärr mot dubbelexponering och jag kan nämna att vid vårt bröllop var svärfar så nervös att 3 exponeringar hamnade på samma negativ! Han glömde vrida fram filmen!
 
ja, det är en sådan. Väldigt vacker, men fungerade dessvärre inte så bra. Alla negativen blev för mörka. Något tips?
 
Mätte du ljuset korrekt? Kan vara överexponering. Kan också vara att bälgen har hål i hörnen och släpper in ljus. Det är ett mycket vanligt problem med Agfas bälgkameror eftersom de använde ett dåligt konstmaterial istället för läder.

Jag har fyra Agfakameror med bälg, och alla har små hål i bälgarnas hörn. Köpte en ny bälg till den bästa kameran, och fyllde igen hålen med flera lager svart akrylfärg, som jag sedan målade över med svart lackfärg. Tyvärr så fastnar de målade ställena ihop när jag fäller igen kameran, trots att färgen fått torka länge. Kanske svart nagellack är mindre "klibbig".
 
Kan man verkligen förvänta sig att slutartider på skall vara korrekta på en så gammal kamera som antagligen legat bra länge? Ifall den geggat igen kan jag tänka mig att slutartiderna blir för långa och överexponering följer. Har en gammal 6x9 bälgkamer som jag prövade och den verkade överexponera rejält trots korrekt mätt ljus
 
Det brukar vara bromsverket i centralslutarna som drabbas av beckat smörjmedel. Isolette med Agnar brukar dock inte ha slutare med bromsverk, utan har bara några få kortare slutartider (Pronto-slutare t.ex). De brukar fungera bra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.