Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor kring skärmkalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

Phritz

Medlem
Jag har fotat med systemkamera ett par år nu, främst för nöjes skull, men även lite jobbmässigt och har (kanske jag borde gjort för länge sen...) börjat fundera på att kalibrera min skärm (skärmar). Jag har inte reflekterat över det så mycket tidigare, men jag börjar nu inse att jag har tre helt olika bilder i min kamera, på min stationära dator och på min laptop.

Så!

Här kommer några frågor angående skärmkalibrering som jag skulle bli väldigt glad över att få svar på!

1. Om jag använder ett kalibreringsverktyg, kalibreras skärmen då efter någon specifik färgrymd eller någon sorts universell standard? Jag vill ju att bilderna på datorn ska se ut som de gör i kameran, som det ser ut nu blir mörka partier alldeles för mörka på den stationära och på laptopen är färgerna allmänt för dassiga och urblekta.

2. Är en skärmkalibrator i allmänhet en god investering? Kommer jag att märka stor skillnad? Och behöver man använda den fler gånger?

3. Just nu kikar jag på en sånhär http://www.cyberphoto.se/info.php?article=586179 Någon som kan rekommendera? Mycket längre än så räcker nog inte min fotobudget för tillfället!

Om det är till någon hjälp att veta så är min ena skärm en TFT som är ca 5-7 år gammal och min laptop är knappt ett år gammal, jag fotar med en Nikon D300s.

Tack på förhand!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar