Annons

Frågor kring Leica M7

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Å

Aktiv medlem
Hejsan.

Har lite frågor angående M7:an :

- vad är skillnaden mellan M7 och M6?
- hur länge räcker batterierna i en M7:a och vilken funktion har dessa?
- för- och nackdelar med M7:an (erfarenhetsmässigt)?
(- vad är skillnaden mellan Leica MP och M7:an?)

/Anders
 
Leica M6 finns i olika utföranden. Modellen kom 1984 och hade från början inte TTL-blixtmätning. Sedare modeller kom med TTL-blixtmätning och sökare med tre olika fasta förstoringsgrader, Alltså olika för varje modell, ej valbar. Exponeringen är manuell men kameran har en inbyggd mätning. Innan M6 var det bara den inte så populära och klumpiga M5 som hade inbyggd mätning. Närmast företrädare till M6 var M4-P och dessförinnan M4-2.

Leica M7 är den första M-kameran med automatik. Den har också mer avanserad blixtautomatik med synkronisering på korta slutartider.

Leica MP är en M6:a i en klassisk M2/M3-design.

Det finns säkert mer att tillägga.
 
Magnus har redan nämnt det mesta. Om man skall göra det lätt för sig kan man väl säga att M7 har elektronisk slutare och M6 har mekanisk.

M7:an behöver således batterier för att driva slutaren (men jag tror att den har någon/några tider som är mekaniska och batterioberoende) medan M6:an klarar sig utan batterier för att exponera.

Båda behöver dock ström för den inbyggda ljusmätaren.

M6:an är helt manuell medan M7 har automatik med bländarförval (ställ in bländaren och kameran väljer slutartid). M7:an har dock ett helt manuellt läge.

Jag har aldrig haft en M7 men väl en M6. Jag tror faktiskt att M7:an kan vara en riktigt bra kamera. Du kan arbeta aktivt med skärpedjup genom att du helt kontrollerar bländaren, men du slipper sätta exponeringstiden och kan koncentrera dig på bilden. En bra utveckling av Leicas M-kameror tycker jag.

Hälsn

Fredrik
 
Jag kan väl tillägga att batteriet i M7 används till ljusmätning OCH slutare. Slutaren har dock två mekaniska tider.
M7 har alltså bländarförval som automatik.
Fritt ur minnet av en icke Leicakunnig...

Edit: Oj, Fredrik hann före...

/Micha (som vill ha en M7)
 
MP har ockå mekanisk slutare, det är ju en M6:a.

En digital M-kamera ska komma om två år, känns lite sent.

/Magnus (medlem i Leicaklubben i Malmö sedan 1988)
 
Tack för alla svar...

...en sista fråga bara:
- det finns en ljusmätare i M6:an (om jag nu förstod rätt). Men till skillnad till M7:an, måste man alltså ställa in slutartid manuellt tills det att sökaren visar att allt är ok (bländaren är redan bestämd av mig själv). Stämmer detta?

Ex. Inställd bländare: 8, och du måste ställa in tiden manuellt tills kameran säger att allt är ok. M7:an ställer visst in tiden automatiskt.

Hoppas att ni förstod.../Anders
 
Re: Tack för alla svar...

Anders Å skrev:
...en sista fråga bara:
- det finns en ljusmätare i M6:an (om jag nu förstod rätt). Men till skillnad till M7:an, måste man alltså ställa in slutartid manuellt tills det att sökaren visar att allt är ok

Precis. Det finns två pilar som lyser jämnstarkt om du ställt in rätt. Om du ligger ett halvt steg ifrån lyser den ena svagare och indikerar åt vilket håll du ska vrida. är skillnaden ett steg eller mer synd bara den ena pilen.
 
(Ojsansa Magnus hade redan svarat;)
Ja, om man vill det ja. M7,an går ju givetvis satt fota "helt manuellt" också.

Det är helt klart den LeicaM som hade passat bäst till mig, förutom priset kanske;)
Jag ser mååånga fördelar med just den halvautomatiken.

Mvh Niclas,
 
Men, hur är det med batterikapaciteten?
Tål de extrem kyla etc?
Var köper man batterierna? Är det inte specialare?

:) /Anders
 
Anders Å skrev:
Men, hur är det med batterikapaciteten?
Tål de extrem kyla etc?

Det finns nog ingen kamera som tåler mer än Leica M. 40 graders kyla ska inte vara något problem.

Om batteriet tar slut så funkar M6 och MP utmärkt ändå. Man får gå på exponeringsguiden i filmasken eller så vet man bara att det är 1/250s bländare 11 en solig dag med Tri-X...:)
 
Anders Å skrev:
Hur tycker Ni att ljusmätningen fungerar?
Behöver Ni ofta kompensera eller är den superduper ;-)?

Det är en utsnittsmätning som kräver att fotografen vet hur man mäter ljus. Det är exakt och tillförlitligt för den som kan. Den exakta storleken på mätområdet varierar med brännvidden.
 
I torsdags var jag till Göteborg och köpte en Leica M6 TTL med 50mm f:2,0.
Det är länge sedan jag hade en manuell kamera men det är en dröm som har gått i uppfyllse så jag är kanske inte nog kritisk i min bedömning ännu. Kameran är tung för att vara så liten, kanske svår att hålla i om man är van med ett batterigrepp eller liknande. Vad gäller snabbhet och enkelhet i hanteringen får jag gå tillbaka till Pentax Sportmatic eller MX-tiden som gämförlse.
Det är ingen kamera man köper för att kunna "skjuta" blixtsnabbt. I det här fallet får det nog ta den tid det tar för att ställa in tid,bländare och skärpa. Vad beträffar dubbelbilden i sökaren så kan den försvinna i vissa ljussitutationert tex.motljus eller mycket ljusreflexer. Vad det gäller skärpa på motiv i rätt belysning när ägaren har gjort sitt, finns det inget att anmärka på, och kvalitetskänslan är obeskrivlig. Att bli ägare till en sådan "dröm" efter ca: 30 års fotograferande och kameraägande är obeskrivligt. Trots att det kostade både fonder och sparkapital och idiotförklarningar av vissa!!
/ ThomK
 
Visst måste man offra ibland;)!
Det är en stor befrielse att hantera ett mer manuellt system efter en tid med nyaste teknik i händerna,,

Ungefär som det är för mig med det kreativa skapandet generellt, jag måste nämligen hålla i en pensel ibland. Där upplever jag den totala och nödvändiga kontrasten till det oftast högt tekniska fotografiet.

Mvh Niclas,
 
det är skilnad...

hej..

m6, är 2mm lägre än m7. dok ej m6 TTL.
den gammla m6 utan TTL är också mer robust byggd
på fästen på topp kåpan. skramlar inte sönder lima lätt som på m6 TTL och m7 har kvaliteten blivigt sämre. synd nog. och det har hela sortementet blivigt med. så ffrågar du mig så är m6 utan TTL den i sär klas slit starkaste kameran av dom tre. MP har jag ej jobbat med.
 
ehlen skrev:
hej..

m6, är 2mm lägre än m7. dok ej m6 TTL.
den gammla m6 utan TTL är också mer robust byggd
på fästen på topp kåpan. skramlar inte sönder lima lätt som på m6 TTL och m7 har kvaliteten blivigt sämre. synd nog. och det har hela sortementet blivigt med. så ffrågar du mig så är m6 utan TTL den i sär klas slit starkaste kameran av dom tre. MP har jag ej jobbat med.

Detta var onekligen intressant för den som tror att den nyaste också är den bästa på alla vis,, kanske är jag enbart naiv som vanligt;)
Det gör ju heller inget att m6 utan TTL också är den billigaste av de tre;) TUMMEN UPP;)!

Mvh Niclas,
 
Blixt och ljusmätare

Hmm..

1) Undrar vilken blixt som passar till M2:an (märke och ca-pris)?

2) Någon bra o enkel ljusmätare till ovanstående (gärna ngn man kan sätta fast på blixtskon)?

/Anders
 
M2 har ingen Hotshoe så vilken blixt som helst med PC-kontakt borde passa. Sedan får du välja om du skall räkna själv, eller skaffa en blixt med automatik inbyggd.

En bra exponeringsmätare hittar du här på Cameraquest
 
The Voigtlander VC Meter II

- Var kan man få tag på denna ljusmätare i Sverige?
- Vad kostar den på ett ungefär?
- Erfarenheter av den (någon)?

/Anders
 
Jag köpte min VC Meter II från CameraQuest för ungefär en tusenlapp, lyckades inte hitta någon i Sverige som hade såna. Använder den på min M4-P och tycker att den är betydligt smidigare än de handhållna varianterna som jag har provat förut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.