Annons

Frågor ang kontrakt och dyl. vid modellfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mozo

Avslutat medlemskap
Jag har för första gången fotograferat en modell för en vecka sedan. Modellen är en kvinnlig cellist. Idén var helt på mitt eget initiativ. Hon kontaktade mig efter att ha sett min efterlysning av en kvinnlig cellist, på nätet. Innan hon ställde upp undrade hon:
Är det lugnt för dig att jag använder dom bilder du tar (om dom blir bra) för
ev. egna ändamål? Vad jag förstod på dig så får det bli min betalning.

Jag hade ju inte råd att betala på annat sätt.

Nu undrar jag lite hur jag ska göra med kontrakt. Antar att det är att rekomendera både för min och hennes skull? Hur skriver man ett sådant? Finns det någon form av mall att utgå från? Jag vill ju skriva det på ett sådant sätt så att jag inte missar en ev inkomst, om bilderna blir så pass bra att dom vill användas i annat samanghang än det vi kommer överens om... Samtidigt vill jag inte vara sniken mot henne heller. Hur pass hård skall jag vara?

Jag är tacksam för alla tips och rekomendationer jag kan få!

Mvh Christer

Gå in på www.sfoto.se SFFs hemsida, där finns det modellrelease att tanka hem i pdf format.
Skriv en sån med modellen o gå noga igenom vad bilderna får användas till och hur.
Ha allt på pränt med era signaturer på - det e alltid bäst :)

Tack för hjälpen båda två! Jag har faktiskt sökt på forumet men hittade inte den tråden som du Dan, refererar till... ;-)

mvh Christer

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar