Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor ang EOS 30d + tillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)

jackis78

Ny medlem
Hej

Jag har bestämmt mig för att köpa en Canon EOS 30d. Men skulle vilja ha hjälp med några frågor:

1. Optik / objektiv

Vill ha ett vanligt objektiv som jag kan fota med lite av varje typ som ett allround / standard objektiv.

Vad är den egentliga stora skillnaden mellan
18-55 och 17-85 ?

För det kan väl inte bara vara det att jag kan zooma in längre med det sistnämnda ?

Varför har Canon valt just dessa två objektiv som paket tillsammans med huset ?

-------------------------------------------------

2. Vill samtidigt ha ett zoomobjektiv eftersom jag brukar fotografera flygplan i rörelse.

IS-objektiven är om jag förstått det hela rätt, sådana med bildstabilisator och som ska förhindra skakningar och som saknas på Sigmas.

Är det den enda skillnaden mellan dessa ?

SIGMA OBJEKTIV 70-300/4-5.6 DG APO MACRO CANO
www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010085011

CANON OBJEKTIV EF 70-300/4-5.6 IS USM TILL EOS
www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010086265

Varför rekomenderar många 200 objektiv istället för dessa som är 300 ?

-------------------------------------------------

3. Motljusskydd

Behöver jag ett särskilt motljusskydd till var och ett av objektiven eller är det ett och samma till alla ?

------------------------------------------------

4. Minneskort

Enligt teknisk information på www.cyberphoto.se
står det att:

Minnestyp - CompactFlash typ I och II, stöder MicroDrive

Betyder det att jag inte kan använda:

SANDISK COMPACTFLASH ULTRA EXTREME III 1GB
www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010072825

Enligt SanDisk's hemsida är inte det kortet kompatibelt med EOS 30d - eller rättare sagt kameran finns överhuvudtaget inte med i deras lista. 20d fanns däremot med och den skall ju nästan vara likadan som 30d.
Men inte heller Nikons d200, är det för att dessa kameror är nya och inte hunnits lägga in i deras lista ?

Mycket tacksam för svar.
 
Innan du får svar från något proffs får du nöja dig med mina svar som är amatör.
Jag har själv beställt en EOS 30D, får den på måndag tror jag (längtar)...

1) Det är stor skillnad på objektiven 18-55 och 17-85. 18-55 objektivet kan jämställas med att skicka ett 16 MB minneskort till en kamera, man kan ta bilder, men det är inte mer än så. Förvänta dig inte för mycket kvalitet. Jag ser det objektivet som billigaste möjliga objektiv för att få biler i kameran. Ska du ha en EOS 30D ska du inte ha det objektivet, köp hellre EOS 350D och ett dyrare objektiv om budgeten är begränsad.
EF 17-85 är ett bra allroundobjektiv, lite mer vidvinkel och mer tele. Du har dessutom IS (bildstabilator). Läs omdömen här på fotosidan.

2) Jag hoppar över frågan

3) Det är olika motljusskydd till objektiven. Tittar man på vidvinkelobjektiv är motljusskydden slitsade för att de inte ska komma med på bilden. Detta behöver inte motljusskydden på tele vara.

4) CF I och CF II anger tjockleken. Alla vanliga CF är av typen I. Sandisk Extreme III är ett "varunamn" som ska ange att det kortet är väldigt snabbt. Sandisk har standardhastighet, Ultra II och Extreme III. Alla dessa kort är av CF typ I, alltså det tunna. Det passar och fungerar i kameran. Jag har för övrigt köpt ett Extreme III med 2 GB.

Hoppas jag kunnat hjälpa dig lite på vägen.
 
Kanske lite hjälp

Hej,
Jag ska försöka besvara dina frågor så gott jag kan.
1) Det viktigaste valet du kan göra till din nya fina kamera är objektiven. Du kan köpa den bästa kameran men om du har skräp objektiv så blir det bara skit ändå. Vad är då skillnaden? Skärpa, skärpa och färgåtergivning. Vill du ha riktigt bra objektiv så satsa på Canon L objektiv, jag vet att dom är dyra men det nya 24-105mm ska vara riktigt bra.
2) Det är troligen mest bildstabiliseringen som skiljer då denna brukar vara mycket dyr. Jag har flera kompisar som kör Canon objektivet och är nöjda.
Den stora anledningen till att en del väljer 200mm är att dom kör ett fast objektiv eller "snabbare" objektiv. Själv använder jag 70-200mm 2.8L IS som på din kamera får en förlängning på 1.6x.
3) Alla kvalitets objektiv kommer med motljusskydd så det behöver du nog inte tänka på. Använd det som är avsett för varje objektiv.
4) Rekommenderar Extreme III korten som fungerar mycket bra.

Hoppas det hjälper.
/Niclas
 
Inte flygplan

Du kan glömma flygplan med nämnda objektiv (ifall de inte står på marken och du kommer väldigt nära) För foto av flygande plan behöver du komma upp mot 300 mm för att du ska få någon storlek på dem.
 
Jag har själv precis fått min 30D i måndags, och jag valde ett Sigma 17-70mm f/2.8-4.5. Detta objektiv är ännu bättre, optiskt sett, än Canon 17-85. Det är ljusstarkare, skarpare, har mindre distorsion och mindre kromatisk abberration. Dessutom kostar det ca hälften så mycket!

Det känns också väldigt gediget, och har en snabb, om än något ljudlig autofokus. Enda nackdelen är avsaknaden av bildstabilisering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.