Ante72
Aktiv medlem
Hej, Jag undrar vad som är praxis vid beräkning av tidsåtgång för fotouppdrag samt hur de beräknar tiden enligt TU-avtalet?
Jag vart lite förvirrad när jag läste just TU-avtalet där de specifierar att tidåtgången beräknas för den tid som man står till beställarens förfogande. När står man då till beställarens förfogande?
I mitt fall, om jag skall bevaka en match och förse kunden med några bilder.
Som tidsexempel:
Restid: 30min att ta sig till matchen.
Förberedelser: 30 min för att hinna förbereda sig.
Matchtid: Matchen pågår i 2h
Efterarbete: 1h för att ladda upp bilder, väljer 3-4 bilder, justerar dessa, skriver captions, skickar iväg.
Restid: 30min för att ta sig tillbaks.
Anses man vara till beställarens förfogande under själva matchtiden och allt annat (restid, förberedelser, efterarbete) skall räknas in i timpriset för de två timmar matchen pågår?
Eller är man till beställarens förfogande för matchtid+förberedelser? förberedelser+matchtid+efterarbete? eller gäller någon annan konstellation.
I TU-avtalet står det att ersättning för efterarbete är inkluderat i priset så jag antar den tiden inte räknas som att man står till beställarens förfogande?
Länk till TU-avtalet om någon undrar hur det ser ut.
http://www.tu.se/uploaded/document/2008/2/25/TUavtal2008Slutg.pdf
Alla svar tas tacksamt emot.
mvh
Andreas
Jag vart lite förvirrad när jag läste just TU-avtalet där de specifierar att tidåtgången beräknas för den tid som man står till beställarens förfogande. När står man då till beställarens förfogande?
I mitt fall, om jag skall bevaka en match och förse kunden med några bilder.
Som tidsexempel:
Restid: 30min att ta sig till matchen.
Förberedelser: 30 min för att hinna förbereda sig.
Matchtid: Matchen pågår i 2h
Efterarbete: 1h för att ladda upp bilder, väljer 3-4 bilder, justerar dessa, skriver captions, skickar iväg.
Restid: 30min för att ta sig tillbaks.
Anses man vara till beställarens förfogande under själva matchtiden och allt annat (restid, förberedelser, efterarbete) skall räknas in i timpriset för de två timmar matchen pågår?
Eller är man till beställarens förfogande för matchtid+förberedelser? förberedelser+matchtid+efterarbete? eller gäller någon annan konstellation.
I TU-avtalet står det att ersättning för efterarbete är inkluderat i priset så jag antar den tiden inte räknas som att man står till beställarens förfogande?
Länk till TU-avtalet om någon undrar hur det ser ut.
http://www.tu.se/uploaded/document/2008/2/25/TUavtal2008Slutg.pdf
Alla svar tas tacksamt emot.
mvh
Andreas