Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor ang. beräkning av tidsåtgång för fotouppdrag

Produkter
(logga in för att koppla)

Ante72

Aktiv medlem
Hej, Jag undrar vad som är praxis vid beräkning av tidsåtgång för fotouppdrag samt hur de beräknar tiden enligt TU-avtalet?

Jag vart lite förvirrad när jag läste just TU-avtalet där de specifierar att tidåtgången beräknas för den tid som man står till beställarens förfogande. När står man då till beställarens förfogande?
I mitt fall, om jag skall bevaka en match och förse kunden med några bilder.

Som tidsexempel:
Restid: 30min att ta sig till matchen.
Förberedelser: 30 min för att hinna förbereda sig.
Matchtid: Matchen pågår i 2h
Efterarbete: 1h för att ladda upp bilder, väljer 3-4 bilder, justerar dessa, skriver captions, skickar iväg.
Restid: 30min för att ta sig tillbaks.

Anses man vara till beställarens förfogande under själva matchtiden och allt annat (restid, förberedelser, efterarbete) skall räknas in i timpriset för de två timmar matchen pågår?
Eller är man till beställarens förfogande för matchtid+förberedelser? förberedelser+matchtid+efterarbete? eller gäller någon annan konstellation.
I TU-avtalet står det att ersättning för efterarbete är inkluderat i priset så jag antar den tiden inte räknas som att man står till beställarens förfogande?

Länk till TU-avtalet om någon undrar hur det ser ut.
http://www.tu.se/uploaded/document/2008/2/25/TUavtal2008Slutg.pdf

Alla svar tas tacksamt emot.

mvh
Andreas

Restid tror jag det är svårt att debitera. Däremot bör du förstås få betalt för din arbetstid. Hur många timmar det är rimligt att debitera för förberedelse och efterarbete bör du nog komma överens med uppdragsgivaren om.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar