Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor angående TFP

Produkter
(logga in för att koppla)

Nouna

Aktiv medlem
Hej,
När ni gör TFP plåtningar, hur många bilder brukar ni ge modellen? Utskrivna hemma, utskrivna via fotoaffär eller på CD? Gör ni upp i förväg upp hur många gratisfoton hon/han skall få? Är det vanliga 15x10 foton ni ger?

/Nouna

Nouna skrev:
Hej,
När ni gör TFP plåtningar, hur många bilder brukar ni ge modellen? Utskrivna hemma, utskrivna via fotoaffär eller på CD? Gör ni upp i förväg upp hur många gratisfoton hon/han skall få? Är det vanliga 15x10 foton ni ger?

/Nouna

Fotar du digitalt?

I så fall gör jag inte upp i förväg med modellen, utan jag berättar ungefär hur mkt det kommer bli i slutändan (har fotat en hel del tfp osv så lite koll har man)

Jag fixar till de bilderna jag känner mig nöjd med och lägger upp på en privat sida till modellen.

Glöm inteskriva modellrelease! Skicka ett mess till mig om du vill ha en sådan.

Tre stycken 20x30 på papper.

Fem stycken digitala max 600 pixlar.

Efter det kostar det pengar för modellen om denne vill ha fler bilder.

mipert skrev:
Tre stycken 20x30 på papper.

Fem stycken digitala max 600 pixlar.

Efter det kostar det pengar för modellen om denne vill ha fler bilder.

Men är det inte lite taskigt att börja ta betalt om hon vill ha mer?

Om jag har förstått TFP så är det väl ett enkelt sätt för en fotograf och modell att öva sig utan att det ska behöva kosta något. Visst får fotografen "betala" när han/hon sitter i PS eller mörkrummet, men idén är ju att man ska lära sig och det innefattar väl inte enbart själva tryckandet?

Mipert, brukar du inte ge alla bilderna oredigerade på tex en cd (om du nu fotar digitalt)?

Väljer du bilderna hon ska få eller gör hon det och sen börjar du redigera?

/ Marcus - som snart ska ha sin första TFP.

Brummelisa skrev:
Men är det inte lite taskigt att börja ta betalt om hon vill ha mer?

Om jag har förstått TFP så är det väl ett enkelt sätt för en fotograf och modell att öva sig utan att det ska behöva kosta något. Visst får fotografen "betala" när han/hon sitter i PS eller mörkrummet, men idén är ju att man ska lära sig och det innefattar väl inte enbart själva tryckandet?

Mipert, brukar du inte ge alla bilderna oredigerade på tex en cd (om du nu fotar digitalt)?

Väljer du bilderna hon ska få eller gör hon det och sen börjar du redigera?

/ Marcus - som snart ska ha sin första TFP.

TFP = Time For Prints

Avtalar man innan att hon ska få 5 bilder i tex 20x30 format så är det inte mer än rätt att hon fåt betala för extra bilder. Ingen mening att jag ska lägga ut massor med pengar på framkallning till henne.

Min syn på TFP är denna:

Aldrig i livet att jag skulle ge bort alla bilder från en fotografering, redigerade eller inte.

Om det är en övningsfotografering där modell och fotograf skall lära sig så kan jag tänka mig att sitta och gå igenom bilderna tillsammans.
Men inte låta modellen få annat än de bästa bilderna och redigerade.

Vissa modeller får mer bilder än vad jag nämnde, det finns några som jag har ett avslappnat förhållande till och vi vet var vi står.

Jag vet modeller som inte kommer låta vissa fotografer fotografera dem igen, just för att de lagt ut kanske trettio bilder från en fotografering på sin hemsida.
Modellerna vill inte ha bilder som inte är topp synliga på nätet.

TFP betyder för mig inte lägre kvalitetsnivå än om Dona Karan skulle ringa mig för nästa kampanj.
TFP betyder att jag vill prova någonting, en ny teknik eller ljus och då kan jag få en modell som i sin tur behöver nya bilder till sin pärm.

Vi gör ett avtal innan och det hela hanteras som en uppdragsfotografering.

Jag vill sprida en bild till andra modeller av mig som en duktig fotograf av klass och därför vill jag bestämma över vilka bilder som syns.
Modellen vill på samma sätt (ibland, beror på modellen) att bara smickrande bilder som denne kan stå för syns på min webbsida.

TFP är för mig en uppdragsfotografering där jag själv är uppdragsgivare.

Återigen.
Jag bestämmer vilka bilder modellen får se.
Jag visar bara de bästa bilderna.
Modellen får bilder efter avtal. Någon gång kan det bli fler bilder eftersom fotograferingen blev så lyckad och jag vill belöna en duktig modell som förtjänar att få fler bra bilder.

mipert skrev:
Min syn på TFP är denna:

Aldrig i livet att jag skulle ge bort alla bilder från en fotografering, redigerade eller inte.

Om det är en övningsfotografering där modell och fotograf skall lära sig så kan jag tänka mig att sitta och gå igenom bilderna tillsammans.

Vissa modeller får mer bilder än vad jag nämnde, det finns några som jag har ett avslappnat förhållande till och vi vet var vi står.

Jag vet modeller som inte kommer låta vissa fotografer fotografera dem igen, just för att de lagt ut kanske trettio bilder från en fotografering på sin hemsida.

TFP betyder för mig inte lägre kvalitetsnivå än om Dona Karan skulle ringa mig för nästa kampanj.
TFP betyder att jag vill prova någonting, en ny teknik eller ljus och då kan jag få en modell som i sin tur behöver nya bilder till sin pärm.

Jag vill sprida en bild till andra modeller av mig som en duktig fotograf av klass och därför vill jag bestämma över vilka bilder som syns.
Modellen vill på samma sätt (ibland, beror på modellen) att bara smickrande bilder som denne kan stå för syns på min webbsida.

Återigen.
Modellen får bilder efter avtal. Någon gång kan det bli fler bilder eftersom fotograferingen blev så lyckad och jag vill belöna en duktig modell som förtjänar att få fler bra bilder.

Håller helt med :D

mipert skrev:
Min syn på TFP är denna:

Återigen.

Right on, Mikael...=*^)

Over here - the US - TFP usually means that the MODEL is looking for new or more images for her portfolio as well as a chance for her to work with a photographer who's work she likes/admires - but - as Mikael points out - that for me means I can experiment - to a certain degree, anyway...=*^)

vi glada amatörer...

Gör bara upp i god tid innan sessionen vad som gäller. Själv tycker jag fortfarande att jag är så pass mycket nybörjare att TFP är ett sätt för mig att lära mig modellfotografering på ett smidigt sätt och då anser jag att det ska vara till gagn för bägge parter. Mina modeller får sina bilder i max upplösning, och om jag beskurit dem skickar jag även med originalfilen för att de ska ha möjlighet att se hur jag tänkt och att vi skunna diskutera det i efterhand.Nu kanske ni ser detta som överdrivet generöst men jag anser att om man får modellens tid gratis så vill jag ge så mycket tillbaks som möjligt. Kanske jag tänker annorlunda när jag känner mig 100procentigt säker i mitt fotograferande så jag vet att jag levererar max resultat.... men till syvende och sist, gör bara klart för modellen i FÖRVÄG hur du vill ha det. Och bilderna får de på cd-rom.

Senast ändrad:
Re: vi glada amatörer...

blues skrev:
Gör bara upp i god tid innan sessionen vad som gäller. Själv tycker jag fortfarande att jag är så pass mycket nybörjare att TFP är ett sätt för mig att lära mig modellfotografering på ett smidigt sätt och då anser jag att det ska vara till gagn för bägge parter. Mina modeller får sina bilder i max upplösning, och om jag beskurit dem skickar jag även med originalfilen för att de ska ha möjlighet att se hur jag tänkt och att vi skunna diskutera det i efterhand.Nu kanske ni ser detta som överdrivet generöst men jag anser att om man får modellens tid gratis så vill jag ge så mycket tillbaks som möjligt. Kanske jag tänker annorlunda när jag känner mig 100procentigt säker i mitt fotograferande så jag vet att jag levererar max resultat.... men till syvende och sist, gör bara klart för modellen i FÖRVÄG hur du vill ha det. Och bilderna får de på cd-rom.

Yep, this is a very commmon attitude of amateurs and wanna bees - if they - you - ever get good enough to turn pro and live off your work you'll be pretty pissed at those who do what you're doing right now - because - till syvende and sist - you're screwing it up for the serious amateurs and pros who have to deal with those you are programming to expect something they should never get - and don't get from a pro - because if we give our work away for free - which is what you're doing - we'll never be able to live off our work!

Think, man, think! Why not start doing things the RIGHT way from the start? If you want to join the brotherhood of artists and photographers, then act like one!

Re: Re: vi glada amatörer...

Christerart skrev:
Yep, this is a very commmon attitude of amateurs and wanna bees - if they - you - ever get good enough to turn pro and live off your work you'll be pretty pissed at those who do what you're doing right now - because - till syvende and sist - you're screwing it up for the serious amateurs and pros who have to deal with those you are programming to expect something they should never get - and don't get from a pro - because if we give our work away for free - which is what you're doing - we'll never be able to live off our work!

Think, man, think! Why not start doing things the RIGHT way from the start? If you want to join the brotherhood of artists and photographers, then act like one!
Ojdå!
Det var inte meningen att göra nå´n upprörd....
Min tanke var bara att jag vill ha ut max av feedback och ser hela fotograferandet som ett givande och tagande från bägge parter. Jag känner att jag inte kan begära fullt betalt när jag är nybörjare. Ska jag avstå från TFP tills jag gått en massa dyra utbildningar och anser att jag kan ta bilder som motsvarar "gälland prislista"? Tror ni inte att de som är ute efter proffsfotografer också är beredda att betala för det? Jag menar, man kanske ber grannen om hjälp med att måla om huset men när det gäller nå´t seriösare som att laga oljepannan ringer man efter proffsen....
Vänligen inga påhopp, utan jag är beredd att ändra inställning om jag får bra argument.

Vänligen inga påhopp, utan jag är beredd att ändra inställning om jag får bra argument.

Du grabben ? Nu lyssnar du på MIG!!! Himlen är ROSA, fattar du, va ? ROSA , inget annat ?!?!?!
ROSA !!!! Den bara e det lisom, fattar du?!?!?!

:)

Re: Re: Re: vi glada amatörer...

blues skrev:
Ojdå!
Det var inte meningen att göra nå´n upprörd....
Min tanke var bara att jag vill ha ut max av feedback och ser hela fotograferandet som ett givande och tagande från bägge parter. Jag känner att jag inte kan begära fullt betalt när jag är nybörjare. Ska jag avstå från TFP tills jag gått en massa dyra utbildningar och anser att jag kan ta bilder som motsvarar "gälland prislista"? Tror ni inte att de som är ute efter proffsfotografer också är beredda att betala för det? Jag menar, man kanske ber grannen om hjälp med att måla om huset men när det gäller nå´t seriösare som att laga oljepannan ringer man efter proffsen....

Andreas,

why in the world do you feel you have to give the girl/model RAW as well as HIGH rez? Don't you understand that this model then can take those images - do with them what ever she wants - really mess them up - and guess what - YOU are the one who's gonna get a bad rep if they look really bad after she's done with them - or done a bad job reprinting them. Man, those images are what people will judge you by - do you really want to give her what amounts to your negs?

Why not instead do the very best you can with a few images - 10 - 20 max - print them, give her those FINISHED images on a CD in LOW res with your info on every image and you will get publicity as well every time she shows these images on the CD. If the prints are good I am sure she will be well pleased - and of course you can sit down and discuss those FINISHED prints with her.

If you are at all serious about learning to be a good photog - learn from the pros/serious amateurs and contemplate what they tell you - it has usually been learned with a good portion of pain and blood - and often loss of money as well.

Myself I had the good fortune of getting in touch with a bunch of great photogs/people when I started doing photography 5 years ago - without those teachers who were kind enough to share their expriences I would been up the creek without the proverbial paddle more than once.

Never - ever give away your original images/files.

Do read the posts on this topic again - they come from your fellow photogs in your part of the world - and you should listen to - and work - with them - instead of against.

Re: Re: Re: Re: vi glada amatörer...

Myself I had the good fortune of getting in touch with a bunch of great photogs/people when I started doing photography 5 years ago - without those teachers who were kind enough to share their expriences I would been up the creek without the proverbial paddle more than once.

Never - ever give away your original images/files.

Do read the posts on this topic again - they come from your fellow photogs in your part of the world - and you should listen to - and work - with them - instead of against. [/B][/QUOTE]

Ber om ursäkt om mitt arbete ställt till det för andra fotografer trodde (kanske lite godtroget) att de amatörer jag fotar ändå inte skulle lagt pengar för att gå till ett proffs... Själv har jag inga planer på att tjäna pengar på mina bilder utan ser det som en hobby.
Förstår ditt resonemang ang. att modellen skulle kunna ställa till med lite elände om hon pillar för mycket med mina bilder så där kanske jag ska byta arbetssätt och kanske bjuda hem modellen och diskutera bilderna över en fika innan jag ger henne bilderna.
Kanske ska man undvika att använda benämningen TFP på sina sessioner när man är amatör för att undvika att modeller kräver saker från andra som de kanske inte är villiga att ge?

Re: Re: vi glada amatörer...

Christerart skrev:
because if we give our work away for free - which is what you're doing - we'll never be able to live off our work!

Det där trodde jag sköttes av de fria marknadskrafterna: kvalité pris, utbud och efterfrågan?

/Olle

Lämna bara ut bra bilder!

Lämna bara ut bra bilder!

Jag brukar kontra med;
-Vill du ha bra bilder så fotograferar jag dig gärna. Vill du ha många bilder så är jag nog fel fotograf.

Att ta många bilder kan vem som helst göra, men att göra en eller flera bra bilder är betydligt svårare. Dessvärre ser jag många som levererar hundratals bilder direkt efter plåtning...på cd.Digitalt är ju så enkelt ;-)
Inte genomtänkt eller seriöst i mina ögon.

Mitt råd, försök redan från början göra bra bilder. Betrakta de dåliga/ halvbra bilderna som skisser eller vägen fram till den bra bilden.

Kunden, TFP eller annan, är mycket mera nöjd med ett antal riktigt bra bilder än flera hundra .jpg filer direkt ifån kameran!

Bara mina åsikter.

/janne

Tänk va mycke enklare allt va när man fotograferade analogt... då drog man inte gärna upp alla bilder till stora fina blanka kopior som man sedan skickade till modellen.

Nä, skicka ett begränsat antal bilder, och gärna några riktiga kopior också. Jag brukar oftast printa mina kopior till TFP själv, men det beror oftast på att jag har svårt att prioritera tiden, så jag hinner helt enkelt inte vänta på något labb ;-) 2-3 kopior i A4 storlek och en handfull redigerade för webb, tumnagel, mellan (max sida 500px) och stor (max sida 1024px)

Förra veckan gjorde jag min första TFP. Jag levererade en cd med alla bilder på dagen efter. Hon tyckte det var jätteroligt och då hon själv är fotograf så tyckte hon det var roligt att leka med bilderna.
Nu tänker säkert ni att vänta nu, hon kan ju förstöra dem och pajja mitt lilla rykte, men det skiter jag faktiskt i. Fotografi för mig är inte att tjäna en massa pengar eller bli känd. Jag vill bara producera bra och fina bilder för mig. Om jag sen gör någon annan glad när denne ser på mina bilder så blir jag glad. Sen tänker ni säkert att om alla skulle göra så här så kommer modellerna att förvänta sig det av alla fotografer, men läs då resten här...

Jag ska träffa henne idag och ge henne 5 bilder jag har arbetat med och skrivit ut. Det får räcka så.

Anledningen också att jag gav henne bilderna är att då hon gör det här för att faktiskt bli bättre på att modella så tycker jag det är fair att ge henne alla bilder så hon kan själv se vilka poser och miner hon gör bra. Bilderna som jag producerar är dem finaste jag hittade och jag kan nog tänka mig att det inte är dem som hon tycker är finast. Men för att hon ska bli bättre så tycker jag faktiskt jag är snäll då jag ger henne alla bilder så hon kan se hur hon ser ut.

Det känns ibland som vi/ni fotografer glömmer att modellen blir faktiskt inte bara bättre på att se 5 bra bilder.

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Det känns ibland som vi/ni fotografer glömmer att modellen blir faktiskt inte bättre på att bara se 5 bra bilder.

OBS, tog mig friheten att ändra i citatet ovan, tror att det var så det va tänkt

Självklart är det tråkigt om modellen bara får se de lyckade bilderna, men det motsäger ju inte att det bara är de bilder modellen får.

Jag brukar visa betydligt mer för modellen. Jag brukar även visa före/efter i de fall jag har redigerat bilden så att modellen förstår vad som är gjort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar