Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor angående Sigma EX 105/2,8 DG Macro 1:1

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan_BOJ

Aktiv medlem
Tjenare,

Har funderat på att skaffa en bra macroglugg till min E-400.
Tittar runt en hel del och Sigmas 105mm / 2.8 verkar vara riktigt trevlig!
Vill delvis fota småsaker. Allt från insekter till detaljer, men även ha ett ljustarkt objektiv som fungerar för diverse fotouppdrag.

Detta är ju en tämligen ljusstark sak. Skulle den kunna fungera bra för tex porträttfoton i lite sämre ljus? Säg inomhus?
Finns det någon annan macroglugg ni skulle rekommendera istället? Funderar på olympus 50mm som sägs vara ännu ljustarkare! Men det är ju ett 1:2 Macro...! (Eller är inte detta 1:2 förhållande något att bry sig om i slutändan?)

Vad tror ni? Skulle sigmat fungera bra? Eller är olympusen rätt för mig?

Vill helst inte köpa ett 105mm macro för 4000:- plus ett tex 14-60mm allroundobjektiv för ytterligare 5000:-. Skulle vara trevligt att hitta ett objektiv som fixar båda :p Kitobjektivet 14-42mm fungerar bra till mycket, men ibland behövs det där lilla extra...

Mvh

Stefan

Tjena Stefan,

Jag hade samma tankar som du och landade på Sigmat. Riktig toppenglugg tycker jag, supernöjd!
Jag har inte provat Olympus 50mm, det är säkert riktigt bra också men man får mer arbetsavstånd med 105mm än 50mm + att Sigmat är 1:1 som du säger. Jag tycker det är vid runt 1:1 som det blir riktigt intressant (motsvarar alltså 2:1 på småbild). Tycker AF funkar helt OK, även nedåt 1:1 faktiskt.

Och som porträttsglugg tycker jag den funkar kanon, detta objektiv sitter på kameran mest hela tiden numera för att det är så kul att fota med.

Ett litet exempel från första dagen jag hade det:

Bilagor

• p7185855.jpg
    p7185855.jpg
    40.4 KB · Visningar: 739
Hallo Henrik!

Kanonbild! Häligt skärpedjup, mjuka varma färger!

Så du bestämde dig för sigmat! Hur tycker du att det fungerar som "allround-glugg"? Är det jobbigt att stå en bit bort hela tiden? (105mm blir väl 210mm i 35mm)
Hur fungerar det i lite sämre ljusförhållanden?

Ja gluggen är ju inte så allround, 210mm är ganska mycket. Men zooma får man göra med benen och bilderna är värda det. Skönt att alltid kunna fokusera tillräckligt nära också.

Sämre ljusförhållanden har jag inte tänkt på nåt speciellt än. Den är i vart fall min ljusstarkaste glugg för närvarande.

Här är en pyttespindel som käkar en pyttepytteinsekt:

Bilagor

• p7317506.jpg
    p7317506.jpg
    62 KB · Visningar: 698
jo. Men det är ju så.... Man har ju ben att springa med... Och det brukar bli ett bättre resultat i slutändan än att zooma och ha sig :)

Har beställt ett 105mm nu! Hoppas det kommer i veckan!

Tack för hjälpen!

Du har visserligen redan beställt, men jag vill ändå tillägga att den enda bristen jag upptäckt på ett i övrigt mycket bra objektiv är att atofokusen är v ä l d i g t l å n g s a m.

FOUR THIRDS USER - ny websida för oberoende tester

Det finns en ny website FOUR THIRDS USER:
"The independent online news and reviews resource for users of Four Thirds system digital cameras, lenses and accessories."

De har bl.a. nyligen testat Sigmas 105mm/F2.8 Macro, samt jämfört denna med Olympus eget 50mm/F2.0 Macro och kit-gluggen ZD ED 14-42mm/F3.5-5.6. Detta test stärker även uppfattningen om att E-400/E-410/E-510 levereras tillsammans med ett alldeles förträffligt kit-objektiv, samt att 50mm/F2.0 är mycket jämnskarpt från mitt till kant.

Vad tyckte man då om Sigma-makrot?
"The Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro is a good performer and very versatile. Recommended!"

Ref:

Re: FOUR THIRDS USER - ny websida för oberoende tester

Sundvisson skrev:
Det finns en ny website FOUR THIRDS USER:
"The independent online news and reviews resource for users of Four Thirds system digital cameras, lenses and accessories."

De har bl.a. nyligen testat Sigmas 105mm/F2.8 Macro, samt jämfört denna med Olympus eget 50mm/F2.0 Macro och kit-gluggen ZD ED 14-42mm/F3.5-5.6. Detta test stärker även uppfattningen om att E-400/E-410/E-510 levereras tillsammans med ett alldeles förträffligt kit-objektiv, samt att 50mm/F2.0 är mycket jämnskarpt från mitt till kant.

Vad tyckte man då om Sigma-makrot?
"The Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro is a good performer and very versatile. Recommended!"

Ref:

Tack för infon Sundvisson! Lika givande som vanligt :)

Intressant att läsa conclusion:

"There is much to like about the Sigma 105mm Macro EX DG for Four Thirds. It feels solidly built and is positive in handling and results. It's also a very versatile lens, useful for portraits and medium telephoto work, especially in low light, as well as macro work. The Sigma 105 Macro is more effective as a macro lens than the more expensive Olympus Digital Zuiko 50mm f/2.0 Macro, which only goes to 1:2 reproduction, though optically the Olympus lens has the edge. You can get similar 1:1 macro reproduction to the Sigma 105 with the considerably cheaper, smaller and lighter Olympus Digital Zuiko 35mm f/3.5 Macro, though this is slower, less robustly constructed and arguably less versatile as a general purpose lens. Sigma's manual/auto focus mode switching takes some getting used to, but the mechanical manual focus actually works very well. In auto focus, Sigma hasn't endowed this lens with its HSM sonic motor system, so the focus action is not particularly fast or refined. I've noted mixed feelings about the finish of the Sigma 105; the matt finish seems to be hard wearing, but isn't as attractive as the traditional semi-shiny finish found on many other lenses."

Ungefär samma som jag kommit fram till i mina egna små undersökningar.
Olympus 50mm macro lins verkar vara en grymt bra byggd glugg!

Tack för infon :)

Har du fått din glugg än?

Jag kom inte överens med AF:en i början, tyckte den sög riktigt duktigt.
Men jag vande mig/lärde mig, nu tycker jag den funkar helt OK.
Bra med en limitknapp också, borde för övrigt implementeras även i kamerans firmware.

henq skrev:
Har du fått din glugg än?

Jag kom inte överens med AF:en i början, tyckte den sög riktigt duktigt.
Men jag vande mig/lärde mig, nu tycker jag den funkar helt OK.
Bra med en limitknapp också, borde för övrigt implementeras även i kamerans firmware.

Den kom idag :) Fast nu har jag lånat ut kamerahuset till pappa, som ska testa den över helgen. SÅ jag får sitta med gluggen i handen över helgen :p Jaja. Finns tråkigare saker att göra...
Det enda negativa jag hra hört om sigmat är just autofocusen, att den är seg...! Men som du säger så är det ju en vanesak...!

Återkommer med resultat så snart jag har testat!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar