Annons

Frågor angående modell/studiofotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexlindgren

Aktiv medlem
Hallå. Jo jag har börjat experimentera lite med studiofotografering, men jag vet inte om det räcker till så som jag har det här hemma. Om det inte gör det så får jag gå ut i garaget. Vad för mått behövs när man ska fotografera någon modell? Avstånd mellan modellen och bakrunden respektive modellen och kameran? Jag vet att det varierar, men jag vill ha ungefärliga mått.

Sedan så undrar jag vad för material jag behöver för att "börja" med studiofotografering. Jag vill ha blixtar, inte fast ljus.

Bakrund har jag fixat, men sedan behöver jag också blixtar, stativ osv.

Hur många blixtar behöver man? Räcker det att plåta med 2 st?

Sist men inte minst, tips på inköpsställe! Jag vill inte att kostnaderna ska stiga uppåt himlen, så för blixtar och stativ kan jag betala mellan 2-4tusen. Sedan får man komplettera med reflektorer, eller så bygger man en själv ;).

MVH. Alex
 
Jag skulle köpt nått sånt här:

http://www.kaffebrus.com./cgi-bin/i...+Paraply,+Manfrotto+blixtf%E4ste&media=Studio

och nån trevlig kamerablixt (nikon sb-600 eller motsvarande för ditt kameramärke) som du kan montera på stativet.

Fördelen med batteridrivet är att du kan ta med dig sakerna ut.
Jag har vanliga studioblixtar också, fast dom använder jag nästan aldrig pågrund av att man är bunden till elnätet. Synd, men så är det.

I övrigt tycker jag en blixt räcker ganska bra.

Trevliga inköpställen är:
www.kaffebrus.com
www.cyberphoto.se
www.scandinavianphoto.se
 
viiktor skrev:
Jag skulle köpt nått sånt här:

http://www.kaffebrus.com./cgi-bin/i...+Paraply,+Manfrotto+blixtf%E4ste&media=Studio
och nån trevlig kamerablixt (nikon sb-600 eller motsvarande för ditt kameramärke) som du kan montera på stativet.

Fördelen med batteridrivet är att du kan ta med dig sakerna ut.
Jag har vanliga studioblixtar också, fast dom använder jag nästan aldrig pågrund av att man är bunden till elnätet. Synd, men så är det.

I övrigt tycker jag en blixt räcker ganska bra.

Trevliga inköpställen är:
www.kaffebrus.com
www.cyberphoto.se
www.scandinavianphoto.se

Länken fungerar inte som du skrev. Kan du säga vad produkten heter så kan jag leta upp dne på sidan? :)

Batteridrivet, måste man ha med sig ett bilbatteri då hela tiden? Hehe.

Räcker det sedan med en reflektor, eller är det bra att ha paraply också?
 
Somsagt länken verkar inte funka, "Studioset Stativ 2m, 84cm Paraply, Manfrotto blixtfäste" på kaffebrus är det iaf som jag menar.

Bilbatteri behöver man inte, utan blixtarna drivs ju av vanliga AA-batterier.
 
Tackar!
Jamen det verkar ju bra. Då kan man använda blixten på kameran också ifall man behöver göra det någon gång. Men hur gör du med en blixt så det inte blir hårda skuggor? Använder du någon slags reflektor då?
 
Så man sätter alltså blixten på stativet och kopplar sedan en kabel från blixten till kameran? Går detta att göra med flera blixtar?
 
Alexlindgren skrev:
Så man sätter alltså blixten på stativet och kopplar sedan en kabel från blixten till kameran? Går detta att göra med flera blixtar?

Ja antingen har blixt nr 2 en slavfunktion (dvs att den löser ut när den känner av att den andra blixten utlöses)
Alternativ 2 är att man köper en delare som delar på synckabeln och helt enkelt kopplar kameran till båda blixtarna.
 
Kameramärket är oväsentligt i frågan. Studioblixtarna har ingen automatik som "pratar" med kameran och sålunda finns ingen anledning att välja specifika modeller/märken på grund av det.

Det man hellre ska kolla på är saker som styrka, justeringsmöjligheter för styrka (dvs hur mycket kan man minska den med) och laddtid. Har den modelljus och hur funkar det? (Kan man ställa in styrkan på det också?) Se även efter hur utbudet av tillbehör är och i vilken prisklass de ligger.

Hur servar man dem, dvs vad kostar det att ersätta ett blixtrör som brunnit eller krossats. Kan du göra det själv eller måste hela blixten skickas till verkstad?

Hur är omdömena i övrigt. Har blixten jämn färgtemperatur även när man justerar styrkan? Vissa billiga ska tydligen ha problem med detta. Om det är ett problem får man avgöra själv. Hur är byggkvaliteten. Kommer de hålla för den behandling du utsätter dem för? Kommer du endast vara i en studio så kan de nog vara rätt enkla. Ska du släpa runt dem till andra ställen eller rent av köra utomhus så kanske man vill satsa på lite stadigare saker.

Rent allmänna tips och inga direkta modelltips tyvärr.

Jag har nästan bara använt Elinchrom Classic, bra grejjer men de är nog inget en hobbyfotograf köper nya av i första taget. De gamla modellerna kan man dock inte dra ned styrkan på så mycket, vilket är en nackdel om de är starka.
 
maxzomborszki skrev:
Kameramärket är oväsentligt i frågan. Studioblixtarna har ingen automatik som "pratar" med kameran och sålunda finns ingen anledning att välja specifika modeller/märken på grund av det.
Sorry, jag är trött och missade att tråden glidit över från studioblixtar till "vanliga blixtar att använda istället". Så här kommer ett svar på den frågan istället.

Det finns två vägar att gå. Antingen vill man ha full automatik där kameran och blixtarna pratar med varandra ("väg" 1). Det viktiga är då att man hittar "rätt" blixtar som kan göra det. Jag har inte någon koll på Canons system, men det bör ha ungefär samma möjligheter som Nikons. På det senare kan man köra trådlöst (för Nikons modernare kameror heter det systemet CLS, Creative Lighting System) eller med kablar. De speciella TTL-kablar som krävs för att koppla samman blixtarna är DYRA! Med en D200 kan man ha två stycken SB-600 som slavar (remote på Nikonspråk) på olika kanaler. Med en D70 kan man ha en. Har man en SB-800 kan man ha fyra olika. Tyvärr så är varken SB-600 eller SB-800 särskilt billiga. Så din budget kommer inte hålla långt. Även om du hittar begagnat så kommer du nog inte klara mer än en blixt.

Eller så kan man ha blixtenheter som man ställer in styrkan på manuellt ("väg" 2). Då får man göra allt själv och det funkar som om du hade studioblixtar. Skillnaden är att de är batteridrivna, svagare och ofta har de inte lika enkla kontroller för att minska effekten. Sådana kan man koppla samman med enkla kablar och små blixtskoadapters (om blixtarna inte har inbyggda PC-kontakter). Sådana blixtar kan vara nästan vilka gamla blixtar som helst. Vivitars 283 är en populär modell bland flera på Photo.Net som vill ha denna typ av lösning. Denna utrustning kan fås billigare.

Frågan är vad du är ute efter? Ska du bara plåta i egen studio skulle jag nog förespråka ett "riktigt" studiokit istället. Har du behov av att vara utomhus där det inte finns ström så är det en annan fråga. Men rannsaka dig själv, vad är du ute efter? Försök vara realistisk och inte bara tänka "det är klart att den möjligheten skulle vara bra, kanske kan man utnyttja det också..." Kommer du verkligen göra det? Att köpa på sig en kanske mer mångsidig men mer begränsad utrustning där man inte utnyttjar mångsidigheten tycker jag inte är något jättebra val.

Bra saker kostar och även om man kan göra mycket med magra medel så handlar det om hur mycket man är villig att kompromissa och lösa på kluriga sätt. Ofta betalar man för bekvämligheten. Det är de två "vägarna" ovan bra exempel på. Ett par SB-600 och en SB-800 kan lätt gå på mer än vad Kaffebrus paket kostar. Men då kan man köra helt med automatik och minimala inställningar om man så önskar. Med "väg 2" kan man komma MYCKET billigt undan om man är lite ihärdig. Köp gamla blixtar på i fyndlådor hos fotobutiker som vill bli av med gamla begagnade saker.
 
Saken är den att jag kommer att behöva en blixt på kameran för ICKE studiobruk. Om jag då köper en SB-800 som får plats i min budget, jag tycker inte det är så mycket pengar för en så bra blixt, så kan jag kombinera den med min studio. På så sätt sparar jag pengar till att köpa ett studioset :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar