maxzomborszki skrev:
Kameramärket är oväsentligt i frågan. Studioblixtarna har ingen automatik som "pratar" med kameran och sålunda finns ingen anledning att välja specifika modeller/märken på grund av det.
Sorry, jag är trött och missade att tråden glidit över från studioblixtar till "vanliga blixtar att använda istället". Så här kommer ett svar på den frågan istället.
Det finns två vägar att gå. Antingen vill man ha full automatik där kameran och blixtarna pratar med varandra ("väg" 1). Det viktiga är då att man hittar "rätt" blixtar som kan göra det. Jag har inte någon koll på Canons system, men det bör ha ungefär samma möjligheter som Nikons. På det senare kan man köra trådlöst (för Nikons modernare kameror heter det systemet CLS, Creative Lighting System) eller med kablar. De speciella TTL-kablar som krävs för att koppla samman blixtarna är DYRA! Med en D200 kan man ha två stycken SB-600 som slavar (remote på Nikonspråk) på olika kanaler. Med en D70 kan man ha en. Har man en SB-800 kan man ha fyra olika. Tyvärr så är varken SB-600 eller SB-800 särskilt billiga. Så din budget kommer inte hålla långt. Även om du hittar begagnat så kommer du nog inte klara mer än en blixt.
Eller så kan man ha blixtenheter som man ställer in styrkan på manuellt ("väg" 2). Då får man göra allt själv och det funkar som om du hade studioblixtar. Skillnaden är att de är batteridrivna, svagare och ofta har de inte lika enkla kontroller för att minska effekten. Sådana kan man koppla samman med enkla kablar och små blixtskoadapters (om blixtarna inte har inbyggda PC-kontakter). Sådana blixtar kan vara nästan vilka gamla blixtar som helst. Vivitars 283 är en populär modell bland flera på Photo.Net som vill ha denna typ av lösning. Denna utrustning kan fås billigare.
Frågan är vad du är ute efter? Ska du bara plåta i egen studio skulle jag nog förespråka ett "riktigt" studiokit istället. Har du behov av att vara utomhus där det inte finns ström så är det en annan fråga. Men rannsaka dig själv, vad är du ute efter? Försök vara realistisk och inte bara tänka "det är klart att den möjligheten skulle vara bra, kanske kan man utnyttja det också..." Kommer du
verkligen göra det? Att köpa på sig en kanske mer mångsidig men mer begränsad utrustning där man inte utnyttjar mångsidigheten tycker jag inte är något jättebra val.
Bra saker kostar och även om man kan göra mycket med magra medel så handlar det om hur mycket man är villig att kompromissa och lösa på kluriga sätt. Ofta betalar man för bekvämligheten. Det är de två "vägarna" ovan bra exempel på. Ett par SB-600 och en SB-800 kan lätt gå på mer än vad Kaffebrus paket kostar. Men då kan man köra helt med automatik och minimala inställningar om man så önskar. Med "väg 2" kan man komma MYCKET billigt undan om man är lite ihärdig. Köp gamla blixtar på i fyndlådor hos fotobutiker som vill bli av med gamla begagnade saker.