Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor angående inbyggda blixtfunktionen CLS som kan styra andra blixtar (Nikon D80)

Produkter
(logga in för att koppla)

Cuiris

Aktiv medlem
Jag har ställt in så att min inbyggda blixt på kameran är "huvudblixt" och trådlöst styr andra blixtar. Fungerar hur bra som helst. Men jag har en liten fråga. I menyn kan man välja hur dom olika blixtarna ska jobba. Där kan man välja 3 olika alternativ, i-ttl, M och --. I manualen står det "om du valt -- kommer inte den inbyggda blixten utlösas". Men faktum är att den visst gör det? Den inbyggda blixten tjongar på den med.

Hur stänger jag av den? För det fungerar inte som manualen uppger. Kanske har jag någon annan inställning som knasar?

Jag tror inte att den går att stänga av helt. På min D300 kan jag ställa styrkan på den inbyggda blixten så att den NÄSTAN inte bidrar till exponeringen.
Men det är ju trots allt något som måste trigga blixtarna så att de blixtrar när slutaren är öppen...

Det finns en "workaround" dock:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SG-3IR

Aa precis jag har också ställt ner den så att det blir ytterst lite. Inget som jag stör mig markant på i bilderna så jag klarar jag mig nog. Hehe cool "workaround". Dom gör fan saker till allt möjligt. Förvånad att den bara kostar 85:- Borde väl kosta minst en tusenlapp. Man är inte bortskämd med fotoprylar så att säga :D Dyyyrt.

Tack för hjälpen!

Jag tror inte att den går att stänga av helt. På min D300 kan jag ställa styrkan på den inbyggda blixten så att den NÄSTAN inte bidrar till exponeringen.
Men det är ju trots allt något som måste trigga blixtarna så att de blixtrar när slutaren är öppen...

Det finns en "workaround" dock:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SG-3IR

Den svaga blixten som utlöses när man satt den inbyggda blixten till -- är bara information till de externa blixtarna om vilken styrka och liknande de ska använda! Och den panelen för 85 kr är kanon om det lilla ljuset stör också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar