Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor angående fullformatskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Jessican92

Aktiv medlem
Hej!
Jag är lite sugen på en fullformatskamera. Velar mellan Canon EOS RP och R8.

Vill lägga max 15 000 kr.

Fotar mest djur, blommor, landskap och porträtt. Vill ha vridbar touchskärm och att kameran känner igen tex ögon på djuren och sätter skärpa där, det underlättar.

Vilken hade ni rekommenderat till mig? Jag funderar på att köpa enbart kamerahuset då jag har lite gamla objektiv. Men ingår det objektiv i ett paket så gör det ju såklart ingenting :)
 
Jag hade RP i tre år, bytte sen till R8 för drygt ett år sen. RP var ett lyft för mig, kom från APS-C, men R8 är märkbart bättre. Den är klart bättre på höga ISO, ögonavkänningen funkar väldigt bra, den är lite lättare, den har elektronisk slutare som kan vara helt tyst, autofokusen är otroligt pålitlig.
Med R8 har jag börjat köra med Auto-ISO, det tordes jag aldrig med tidigare kameror, och det beror på att jag inte känner att jag behöver bry mig, det är ändå så lite brus.
Som sagt, RP är prisvärd idag, du kan säkert hitta ett begagnat hus relativt billigt, och det är en klart bra kamera. Men jag tycker att R8 har gett mig klart mer. Så... det landar väl till slut i en ekonomisk fråga. Lycka till!
 
  • Gilla
Reaktioner: afe
Jag hade RP i tre år, bytte sen till R8 för drygt ett år sen. RP var ett lyft för mig, kom från APS-C, men R8 är märkbart bättre. Den är klart bättre på höga ISO, ögonavkänningen funkar väldigt bra, den är lite lättare, den har elektronisk slutare som kan vara helt tyst, autofokusen är otroligt pålitlig.
Med R8 har jag börjat köra med Auto-ISO, det tordes jag aldrig med tidigare kameror, och det beror på att jag inte känner att jag behöver bry mig, det är ändå så lite brus.
Som sagt, RP är prisvärd idag, du kan säkert hitta ett begagnat hus relativt billigt, och det är en klart bra kamera. Men jag tycker att R8 har gett mig klart mer. Så... det landar väl till slut i en ekonomisk fråga. Lycka till!
Tack för svar! Jo, R8 är ju några tusenlappar dyrare men jag funderar lite på om det kanske kan vara värt det ändå. En kamera är ju en sorts investering. Annars lär jag väl ändå vilja byta upp mig senare. Det känns ju inte riktigt som att R8 är en nybörjarkamera utan en mittemellan.

Har också bara använt kameror med APS-C tidigare. Försökt läsa mig till vad skillnaden är och tycker att det låter som att en fullformat skulle passa mig bättre.

Så ja, det lutar nog åt en R8 faktiskt :)
 
Jag har lite gamla objektiv som ursprungligen varit på en gammal Canon EOS 1000D. Funkar de objektiven till R8 tro? Jag antar att man isåfall behöver ha en adapter?
 
Om det är objektiv med EF-Fattning behöver du en adapter. Objektiven funkar då bra. Är det EF-S som är avsedda för APS-C funkar de också med adapter men du använder då inte hela ytan på sensorn så det blir som att köra APS-C.

Jag har lite gamla objektiv som ursprungligen varit på en gammal Canon EOS 1000D. Funkar de objektiven till R8 tro? Jag antar att man isåfall behöver ha en adapter?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.