Annons

Frågor angående D90 (hittar inte svaren i manualen)

Produkter
(logga in för att koppla)

Dallet

Avslutat medlemskap
Har två frågor om min D90

1. När jag trycker ner avtryckaren halvvägs och kameran fokuserar. Då kommer det upp ett r följt av en siffra uppe på displayen (t ex r61)där det normalt står hur många bilder jag har kvar plats för på minneskortet. Vad betyder det?

2. Jag gillar idén med att man kan ändra fokuspunkten. Men förstår inte riktigt funktionen. Jag kan välja runt fokuspunkt hur jag vill när jag har kameran och objektivet inställt på M. Men om jag byter till A och vill att kameran ska använda den nyvalda fokuspunkten för att fokusera på. Så fokuserar den likt förbannat i mitten av bilden.

Om det bara funkar på M så vad är då meningen med funktionen när man ändå bara kan fokusera manuellt? då behöver jag ju inte flytta runt fokuspunkt, Räcker ju att kolla med ögat själv :p.

Har två frågor om min D90

1. När jag trycker ner avtryckaren halvvägs och kameran fokuserar. Då kommer det upp ett r följt av en siffra uppe på displayen (t ex r61)där det normalt står hur många bilder jag har kvar plats för på minneskortet. Vad betyder det?

De andra frågorna vet jag inte men på min d70 står det liknande och där betyder det att man kan ta så många bilder i följd innan buffern är full.

M

Om 2.

Menar du att du inte kan flytta fokuspunkt med joysticken när du fotar i nåt annat läge ("mode") på kameran än M?

Då måste det vara nån inställninng du måste ändra. Kan inte svära på vilken det är, men kolla att a1 Inställning för AF-område är satt på 3D.

Kanske hjälper...

r61 borde var hur många kort kameran kan lagra i snabbufferten innan den är full. D90 mellanlagrar korten innan den skriver dom till minneskortet. Se sida 64 i manualen.

Jag vill bara sticka in en eloge till Daniel för att han skriver att letat i handboken men inte hittat. Fler borde göra det, så att vi vet.

I det här speciella fallet kan jag tillstå att det inte är helt lätthittade svar, även om svaren faktiskt står i handboken, som redan skrivits här i tråden.

Per.

Med M och A, det är inte så att det är de olika programmen för manuell exponering och bländarprioritet du menar?

Att ställa in atuofokuseringläge görs med ett litet vred på vänstra sidan av kameran (med bakstycket mot dig). Där brukar stå nått i stil med AF-A, AF-S och AF-C som står för Autofocus-Automatik (kameran väljer läge beroende på hur motivet rör sig), AF-S Single-Servo (låser fokus), AF-C (fokus följer ett rörligt motiv), där ska/bör också finnas ett manuellt fokusläge, men tror ni jag kommer på vad det heter nu? *Sucka*.

Med M och A, det är inte så att det är de olika programmen för manuell exponering och bländarprioritet du menar?

Att ställa in atuofokuseringläge görs med ett litet vred på vänstra sidan av kameran (med bakstycket mot dig). Där brukar stå nått i stil med AF-A, AF-S och AF-C som står för Autofocus-Automatik (kameran väljer läge beroende på hur motivet rör sig), AF-S Single-Servo (låser fokus), AF-C (fokus följer ett rörligt motiv), där ska/bör också finnas ett manuellt fokusläge, men tror ni jag kommer på vad det heter nu? *Sucka*.

Nja, på D90 väljer man autofokusläge på den övre displayen, genom att hålla in AF-knappen och snurra på tumhjulet. Och där finns bara de tre inställningar du beskriver, manuell fokus får man genom att vrida fokusväljaren bredvid objektivet till M.

Ken Rockwells sida, som någon länkade till ovan, förklarar allt på ett bra sätt, med gott om bilder.

Nja, på D90 väljer man autofokusläge på den övre displayen, genom att hålla in AF-knappen och snurra på tumhjulet. Och där finns bara de tre inställningar du beskriver, manuell fokus får man genom att vrida fokusväljaren bredvid objektivet till M.

Ken Rockwells sida, som någon länkade till ovan, förklarar allt på ett bra sätt, med gott om bilder.

Hmm, stämmer nog när du säger det. Länge sen jag höll på med de modellerna. Ifall mitt inlägg bidrog till mer förvirring, så ber jag om ursäkt :)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto