Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor angående Blixt kapacitet?

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinAdolfsson

Aktiv medlem
Hej, jag är ägare av en gammal Nikon Sb-24,
Jag har en fråga angående batteri kapaciteten på denna lilla blixt. Jag använder mig av fyra Ni-Ch batterier på 1300 MHA och 1,2 V, Jag har använt den på lite tester och märker att batteri kapaciteten inte räcker till längre än ca 33 exponeringar under 10 min.
När jag sedan mäter kapaciteten så visar den full Volt styra även om blixten inte fungerar längre.
Nån som vet om min blixt är en skit blixt, om mina batterier är skit batterier eller om blixten helt enkelt använder sig av så mycket batterier.
Mvh Martin!
 
Blixt grejer

Max en månad..
Saken är den att när man mäter volt talet, så visar den nästan full styrka.
Nån som har upplevt det samma...
Jävla skit blixt
 
Har haft min SB 24 i tio år. Min SB 25 och SB 26 sedan -95 nån gång, de har aldrig krånglat. Just deras strömsnålighet var förut iallafall en stryrka mot Canons blixtar.
Mina går bra med uppladningsbara, men prova med vanliga alkaliska batterier.
 
Mäta Voltstyrkan

Hej !

Det räcker inte med att du mäter batteriet, och att den då visar 1,2, alt 1,5 volt.

Du måste mäta ett batteri under belastning. Koppla tex in en 1,5 volts glödlampa över batteriet, mät du spänningen. Om den ligger på runt 1,3 - 1,5 volt så är batteriet helt okej.

Ett batteri som är helt kass kan vissa full spänning, men när du belastar det, så går det ner till 0,2 - 0,3 volt, och med den arbetsspänningen, så blir det inte så många blixtbilder....
 
NiMh batterier självurladdas väldigt fort. 50% per månad är inte ovanligt.
Om man sällan använder grejorna är det bäst att använda bra(täta), alkaliska batterier eller li-ion batterierna från Energizer. De håller i decennier utan att laddas ur så mycket...
 
Nu är det ju inte volten som tar slut...det är ju amperen. I detta fallet mA:mperen. om du kör såpass intensivt (33 blixtar på 10 min, dvs. 3.3 blixar/min) är det inte konstigt att batterierna tar slut.
 
I detta fallet mA:mperen. om du kör såpass intensivt (33 blixtar på 10 min, dvs. 3.3 blixar/min) är det inte konstigt att batterierna tar slut.
...men det ska en SB 24 fixa utan att kräma ur batterierna. Jag har kört den hårdare än så utan att batterierna har säckat i hopp.
 
Hur kombinationen blixt/batteri fungerar beror på en mängd olika saker. Batteriernas allmänna 'hälsa' spelar stor roll, liksom hur mycket ström blixten drar. Även om batterierna är helt nya kan man genom at använda dem fel ta död på dem väldigt fort. Dessutom kan det vara så med även sådana här små batterier (det är så med tex bil-/båtbatterier) att de kan vara byggda för olika behov. Ett bilbatteri behövs bara för att dra igång motorn, då skall det leverera kolosalt mycket ström under en kort tid, kanske 20 sekunder. Ett båtbatteri skall leverera väldigt lite ström men under många timmar, kanske 2 dygn oavbrutet. Du borde kolla upp hur dina batterier är tänkta att användas, om du har 'fel' sort kan det vara förklaringen.
Om du har Ni-CD batterier bör du ladda ur dem helt innan du laddar upp dem, annars kommerm batterierna att tappa kapacitet snabbare än de skulle gjort annars. m du har NiMH-batterier behöver du inte bry dig om detta, för ingen har hittils sett 'minneseffekten' med NiMH-batterier.
Avslutningsvis sjunker råspänningen (volttalet utan belastning) på ett laddningsbart batteri inte särsklit fort, däremot minskar den lagrade energin (hur många blixtar du har kvar i batteriet) i takt med att du använder det. Jag håller med om att det bästa sättet att kolla upp ladddningen på ett batteri är att mäta spänningen under belastning (1§,5 volts lampan), då ger voltmätaren ett rättvisande värde för ditt behov.
 
Amperen tar slut?
Spänningen i batteriet sjunker successivt vid användning (eller lagring). När en NiMh cell är <1.0Volt anses den vara tom. Spänningen är ganska konstant runt 1.2V och sjunker sakta, men mot slutet går det snabbt utför.
Batterimätare som är kalibrerade för torrbatterier (1.5V) visar ofta fel för NiMh med sina 1.2V.
 
Ampere är ju batteriets kapacitet att leverera ström.
Volt är ju den spänning som behövs för att driva något.

Naturligtvis är det ju så att när spänningen sjunker så slutar något att fungera eller fungerar sämre. När man kör hårt på ett t.ex. bilbatteri vid start, så är det ju så att batteriet levererar ström till startmotorn, och när strömmen är slut så funkar inte startmotorn, men där är fortfarande spänning i batteriet.

Eller så var det alldeles förlänge sedan som jag läste ellära. :rolleyes:
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.