Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågan om agitering (Ännu en gång...)

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Groop

Aktiv medlem
Fick i dagarna hem lite Tri-X och tänkte att jag skulle ge denna klassiker en chans, så jag gick in på Kodaks hemsida i syfte att läsa in mig på vilka rekommendationer de ger och jag fick en smärre överraskning....

Jag har alltid agiterat enligt de hänvisningar som ges av Photax, dvs snurra dosa de första 30 sekunderna och sedan två försiktiga dubbelvändningar varje helminut. När jag nu läser Kodaks förslag på agitering av Tri-X så verkar min metod vara rena rama tryckaren (dans...) i jämförelse.

Kodak föreslår att man ska göra 5-7 dubbelvändningar i kraftig rörelse under 5 sekunder varje halvminut.... Rena rama steppdansen!

"Provide initial agitation of 5 to 7 inversion cycles in 5 seconds; i.e., extend your arm and vigorously twist your wrist 180 degrees.
Then repeat this agitation procedure at 30-second intervals for the rest of the development time."

Sid 4 http://wwwse.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/f4017/f4017.pdf

Det ska bli roligt att pröva. Borde ge lite mer kontrastrika negativ än jag är van med, men enligt databladet ska Kodaks rekommendationer ge ett Kontrast Index på 0,56 och om jag förstått rätt så ska det vara ett bra värde för förstoringsapparater med kondensorljus.
 
Fick i dagarna hem lite Tri-X och tänkte att jag skulle ge denna klassiker en chans, så jag gick in på Kodaks hemsida i syfte att läsa in mig på vilka rekommendationer de ger och jag fick en smärre överraskning....

Jag har alltid agiterat enligt de hänvisningar som ges av Photax, dvs snurra dosa de första 30 sekunderna och sedan två försiktiga dubbelvändningar varje helminut. När jag nu läser Kodaks förslag på agitering av Tri-X så verkar min metod vara rena rama tryckaren (dans...) i jämförelse.

Kodak föreslår att man ska göra 5-7 dubbelvändningar i kraftig rörelse under 5 sekunder varje halvminut.... Rena rama steppdansen!

"Provide initial agitation of 5 to 7 inversion cycles in 5 seconds; i.e., extend your arm and vigorously twist your wrist 180 degrees.
Then repeat this agitation procedure at 30-second intervals for the rest of the development time."

Sid 4 http://wwwse.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/f4017/f4017.pdf

Det ska bli roligt att pröva. Borde ge lite mer kontrastrika negativ än jag är van med, men enligt databladet ska Kodaks rekommendationer ge ett Kontrast Index på 0,56 och om jag förstått rätt så ska det vara ett bra värde för förstoringsapparater med kondensorljus.


Hur gick det? Vilken Tri-X var det? 400?
 
Hej.

Det var 400, det är väl den enda som finns till småbild, eller??

Resultatet var helt okej, ganska mjuka negativ med ett återhållsamt korn. Fint men lite tråkigt.
Jag framkallade i D76 1+1 i 9 minuter och 45 sekunder och var tvungen att använda hårdhetsgrad 3 när jag kopierade bilderna så jag antar att det stämmer med Kodaks info om att framkallningen ger ett kontrastindex på 0,56. Det var väldigt svårt att komma upp i 7 vändningar på 5 sekunder, jag skakade som sjutton och kom bara upp i 5. Det mest positiva var att jag blev nästan helt av med det lilaaktiga färgskiktet.

Mer intressant var att jag slängde i en rulle Fomapan 400 i samma framkallning och där fick jag ett betydligt bättre resultat, tydligt och fint korn med en underbar tonskala.
 
...Mer intressant var att jag slängde i en rulle Fomapan 400 i samma framkallning och där fick jag ett betydligt bättre resultat, tydligt och fint korn med en underbar tonskala.

Kan bero på att Fomapan-filmerna innehåller mera silver. Precis som gamla Tri-X före 2003 och Kodaks Plus-X (som tyvärr nu försvunnit). De moderna filmerna har fått tunnare emulsionslager med finare platta silverkorn, då behövs mindre silver. Tjockast emulsion och mest silver har Efkes filmer.

http://gelatin-silver.blogspot.com
 
Kan bero på att Fomapan-filmerna innehåller mera silver. Precis som gamla Tri-X före 2003 och Kodaks Plus-X (som tyvärr nu försvunnit). De moderna filmerna har fått tunnare emulsionslager med finare platta silverkorn, då behövs mindre silver. Tjockast emulsion och mest silver har Efkes filmer.

http://gelatin-silver.blogspot.com

Så även Tri-X kör med platta silverkorn? Vad är då skillnaden mellan den och T-Max 400? Ligger de inte lite väl närma varandra och konkurrerar istället för att komplettera varandra?
 
Förvät Tri-x i 1-2 minuter & då kommer i princip haloskiktet att försvinna helt.
& det badet blir blå-lila-svart.

Det har jag provat och det funkar bra. Denna gång var dock intentionen att gå helt efter Kodaks rekommendationer och inte efter gammal vana, som jag brukar...

Som jag agiterade måste jag ha centrifugerat bort färgen... :-D
 
Så även Tri-X kör med platta silverkorn? Vad är då skillnaden mellan den och T-Max 400? Ligger de inte lite väl närma varandra och konkurrerar istället för att komplettera varandra?

Enligt vissa så har nya Tri-X inblandning av platt-korn. Men jag har ingen aning. Vet bara att kornstrukturen i nya Tri-X är lite finare än den gamla. Och att den verkar ha tappat i känslighet. Skulle tro att Kodak ville få ner tillverkningsjkostnaden för Tri-X men behöll namnet eftersom det är en så pass välrenomerad och storsäljande film. Man vågade inte kalla den för något annat.
 
Intressant, kanske därför jag tyckte gråskalan blev så fin med Efke? Eller påverkar emultions-tjockleken hur bilden blir på papper?

Efke-filmerna sägs ge en bättre skärpa då ljuset inte behöver passera genom flera lager (skyddslager och annat) innan det når emulsionslagret. Att emulsionen är tjockare beror på den gamla tekniken som filmerna tillverkas med. Det går helt enkelt inte göra filmer med tunna emulsioner i de maskinerna. Krävs mera silver och mera silver ger rikare tonskala. Tjockleken i sig tror jag däremot inte påverkar bilden på papper.
 
Ny Tri-X

Någon som märkt skillnad på Tri-X på sistone? Kodak har ju bytt färg på Tri-Xloggan på behållarna (från grön till svart) och det känns tamej tusan som om filmen blir mjukare efter framkallaning. Jag har fotat i rätt hårt ljus och trots det fått mjuka negg. Håller på att testar att gå upp i tid till 10 - 10.30 minuter nu.

Ska man testa Efke? Har fått för mig att det är billigt skräp.
 
Någon som märkt skillnad på Tri-X på sistone? Kodak har ju bytt färg på Tri-Xloggan på behållarna (från grön till svart) och det känns tamej tusan som om filmen blir mjukare efter framkallaning. Jag har fotat i rätt hårt ljus och trots det fått mjuka negg. Håller på att testar att gå upp i tid till 10 - 10.30 minuter nu.

Ska man testa Efke? Har fått för mig att det är billigt skräp.

Om du förut använde nya Tri-X så ska det nog inte vara någon skillnad. Att du fått mjukare neg just nu kan bero på flera saker: lägre motivkontrast, annan optik, bilderna fotade på stora bländare mm. Men man vet ju aldrig vad "nya" Kodak tar sig för?

Efke har ju inte direkt någon erättare för Tri-X, deras snabbaste är ju KB 100 (säljs även under namnet ADOX CHS 100). Fast den går bra att exponera efter 160 ISO i vissa framkallare. Detta är filmer av 50-talsformula med ett enda skikt. emulsionsskiktet. Emulsionen är tjockare och innehåller mera silver men är ömtåligare än andra filmer, då de inte har några skyddskikt. Lätt att få repor och emulsionsskador. Använd endast vatten som stoppbad och tillsätt härdare i fixet så minimeras riskerna för skador. Annars är Efkes filmer superba vad gäller tonskala och omfång. Ett alternativ kan vara Fomapan 200 som har minst lika fint eller t.om finare korn än nya Tri-X. Den kan lätt exponeras upp till 400 ISO framkallad i Rodinal, vilken är den framkallre jag använt till den med gott resultat. Kör den dock på 200 ISO och när det krävs ställer jag bara om till 400 på samma film. Det fungerar som jag upplever det. Speciellt om man bara scannar filmen är det inga som helst problem att variera känsligheten utan kompensering i framkallningen.

http://gelatin-silver.blogspot.com
 
JAg brukar köra med 9 min 45 sek på 320 asa och de blir inte för täta. Snarast tvärtom så jag undrar om du kanske skulle prova att köra 10,5 minut. [
QUOTE=Niklas Groop;1841578]Hej.

Det var 400, det är väl den enda som finns till småbild, eller??

Resultatet var helt okej, ganska mjuka negativ med ett återhållsamt korn. Fint men lite tråkigt.
Jag framkallade i D76 1+1 i 9 minuter och 45 sekunder och var tvungen att använda hårdhetsgrad 3 när jag kopierade bilderna så jag antar att det stämmer med Kodaks info om att framkallningen ger ett kontrastindex på 0,56. Det var väldigt svårt att komma upp i 7 vändningar på 5 sekunder, jag skakade som sjutton och kom bara upp i 5. Det mest positiva var att jag blev nästan helt av med det lilaaktiga färgskiktet.

Mer intressant var att jag slängde i en rulle Fomapan 400 i samma framkallning och där fick jag ett betydligt bättre resultat, tydligt och fint korn med en underbar tonskala.[/QUOTE]
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar