Annons

Fråga till svartviträvar

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Jag har just blivit ombedd att vara fotograf från morgon till natt inkl. de "officiella" bilderna på min systers bröllop i augusti. Jag har en fråga till alla mörkrumsrävar: med tanke på den höga kontrasten mellan kläderna, bör jag framkalla filmen N-1 eller så, eller räcker normalframkallning? Filmen jag tänker använda är Ilford Delta 100 i småbildsformat. Förmodligen kommer jag soppa i Rodinal. Använder nu D76 som standard, men misstänker att delta och rodinal blir ruggigt skarpt. Har jag rätt? Tacksam för alla tips!

Är det lika gråmulet hos dig som det är här så hade jag framkallat filmen normalt.

Jag brukar framkalla filmen ganska snålt därför att jag tycker om att kopiera den på hårt papper. Bröllopsklänningen får man ändå ofta efterbelysa för att hon inte ska se ut som ett spöke.

Varför bara använda ISO 100?

Hej jag har använt kombinationen Delta 100 / rodinal och det BLIR mycket skarpt och tonskalan enligt min mening vacker- i alla fall ihop med det papper/framkallare JAG brukar använda .Jag använder kondensor apparat o upplever kontrasten som för hög med den rek. tiden , jag har använt tiden 12,30 min. spädning 1:50 agit. varje halvminut 20' exponerat efter 100asa .Teckningen blir kanske inte maximal i skuggurna o jag GISSAR att den verkliga känsligheten blir kring 80asa.
Bengt

Det viktigaste är att du använder en teknik som funkar för just dig och som du är van vid.
Men bara iso100 känns lite begränsande. Det blir kanske mycket blixtbilder då?
Kanske kunde du slänga med några iso 400, 800 eller 1600? Ilford neopan eller kodak tri-x om du gillar korn.

Tack för svar! Jag skulle ha förtydligat mig lite, skrev sent inatt...Delta 100 tänkte jag bara använda till de "officiella", uppställda bilderna. Resten kommer nog mest vara i färg. Reala och superia 400 eller 800. Jag brukar också snåla med framkallningen. Lättare att kompensera upp kontrasten med hårt papper än tvärtom.

bara en liten off topic fråga!

undrar hur ni menar framkalla snålt? svag framkallare eller?

(dumma frågor från en nybörjare på temat)

mvh Thomas

Att framkalla snålt innebär att framkalla kortare tid (eller lägre temperatur). Ju längre tid desto högre kontrast, fram till en viss gräns. Anledningen är att man vill slippa igensotade högdagrar som är svåra att lysa igenom.

Ja Thomas var ska vi börja...?

Jag gör det enkelt för MIG.

1 Det handlar om zonsystemet.
2 Det är inte så krångligt som det låter.
3 Den förenklade femfingervarianten duger alldeles utmärkt.

N står för normalframkallning.
N+1 står för 1 stegs överframkallning.
N-1 står för 1 stegs underframkallning.

Du får läsa mer själv eller hoppas på ngn annans förklaringar.

Ett ypperligt ställe att börja är tidningen FOTO's just nu pågående svartvita artikelserie. Artikeln är mycket komprimerad men innehåller alla delar du behöver. De delar du inte förstår får du antingen fråga om eller läsa dig till på annat håll.

Serien började hösten 2003. Har du den inte så kolla med vänner/ngn på fotosidan som bor nära dig/biblioteket.

Lycka till

/Erik

okej tack erik trodde det var nåt åt det hållet men men. jo har läst lite om det såkallade zon systemet men tycker nog det låter lite överkurs för mig ännsålänge!

jo har nog de flesta av fotos tidningar med mörkerumsskolan ska nog bärja lusläsa nu hehe!

okej tack dför att ni svarar på "dumma" frågor!!

trevlig sida det här!

Mvh Thomas

Frågan är inte dum.

Zonsystemet är inte hokuspokus.
Zonsystemet är inte jättesvårt men det är ett bra sätt att bli mer medveten om hur kopian skall bli

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar