Har precis börjat använda Rodinal som standardframkallare och har därmed inte lärt mig finesserna än. Kollat Forumtrådar, Digitaltruth och Agfas sidor men inte hittat bra svar på mitt bryderi.
Tog av misstag en rulle Tri-x på 100 asa MEN två stegs överexponering är inte problemet i sig om det varit ett normalt objekt som fotograferats.
Mitt problem är att huvudmotivet är highkey med fina graderade gråtoner och detaljer som är viktiga att de framhävs och inte fräts ut.
Så Ni som kan framkallaren - vilken spädning mellan 25 - 200 el dyl och tid kan Ni rekommendera för bästa möjliga resultat.
Har NI någon speciell kompensationsfaktor för tiden vid de olika spädningarna?
Tack Mikael!
Det var ett misstag med överexponeringen = hemmarullad film, ingen Dx-kodning och glömde ställa om ISO.
Jag vill ha kornet men behålla så mycket valörer som möjligt.
MVH Eva
Jag brukar köra aningen högre temperaturer i rodinal för att korta de ofta redan långa tiderna. Bilder som jag vill ha fin kantskärpa på, men med mindre kornighet kör jag upp till spädning 1+100 med väldigt måttlig agitering, medan jag kör 1+25-1+50 på de jag vill ha kraftigt korn på (fortfarande med måttlig agitering). Ofta lönar det sig att kolla med testsnuttar och att exprimentera med spädningen..
Du ändrar väl även tiden när du ändrar spädningen?
Jag undrar eftersom det är femton år sedan jag testade olika metoder för framkallning.
Nu under våren skall jag se om det verkligen blir skillnad i korn mellan olika agiteringar och spädningar.
Många hävdar att långsam agitering ger finare korn men ingen av de jag frågat har svarat på om de även anpassar tiden när de ändrar agiteringen.
lotelo skrev: ...Och att kornet ökar/minskar beroende på spädningen vill jag hävda bestämt. Fast du vill mena att det egentligen skulle bero mest på tiden kanske?
Kornets storlek beror bland annat på svärtningen av filmen.
En ton på filmen får grövre korn om svärtan ökar genom mer exponering och kraftigare framkallning (längre tid, varmare bad, mindre spädning).
Det jag inte minns är vad resultatet blev när jag ökade svärta genom att framkalla längre men kompensera det genom att späda mer.
Rent teoretiskt borde kornet vara samma eftersom svärtan är samma.
Samtidigt så ger mer svärta via ökad framkallning mer korn än att öka svärtan genom mer exponering.
Men det beror på att kontrasten ökar lokalt (kornet framträder tydligare) vid kraftigare framkallning medan mer exponering inte påverkar kontrasten.
Men som sagt, jag skall köra några rullar nu i maj för att se vad som sker.
Jo, det låter rimligt så jag tänker inte säga emot. Fast jag kan ju berätta min upplevelse då jag testade snuttar en hel kväll i olika spädningar till framkallningen för filmen som min bild "Kär Lek" ligger på. 1+25 med samma temperatur (22° tror jag) och agitering med pinnen ca 6 varv per minut kombinerat med vändning var tredje minut gav betydligt högre högre kornighet än 1+50, 1+75 och 1+100. Den rullen är iof exponerad efter ASA 800 och ljuset/exponeringen har väl betydelse för tiden, men knappast för kornet i olika spädningar väl? Tiden blev tillslut evighetslång med spädning 1+100 just för att kornet på testsnuttarna upplevdes minst då av de 4 olika spädningar jag testat. Sedan testade jag tid en timme till.. Blev mitt öga lite lurat av något annat än spädningen då tro, eller kan det bero på ljusheten i de bilderna/hur jag exponerat dem (mycket vitt mot vitt) hur jag upplevde det? Den rullen i 1+100 exponerad efter ASA 800 är inte speciellt kornig, men testsnutten i 1+25 med samma exponering är det definitivt.
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.