Annons

Fråga till Rodinalspecialister

Produkter
(logga in för att koppla)

Liza

Aktiv medlem
Har precis börjat använda Rodinal som standardframkallare och har därmed inte lärt mig finesserna än. Kollat Forumtrådar, Digitaltruth och Agfas sidor men inte hittat bra svar på mitt bryderi.

Tog av misstag en rulle Tri-x på 100 asa MEN två stegs överexponering är inte problemet i sig om det varit ett normalt objekt som fotograferats.

Mitt problem är att huvudmotivet är highkey med fina graderade gråtoner och detaljer som är viktiga att de framhävs och inte fräts ut.

Så Ni som kan framkallaren - vilken spädning mellan 25 - 200 el dyl och tid kan Ni rekommendera för bästa möjliga resultat.
Har NI någon speciell kompensationsfaktor för tiden vid de olika spädningarna?

MVH Eva
 
1+50 och samma tid som med D-76 1+1.

Men, du har överexonerat så jag skulle korta 25%.

Använd inte Tri-X om ljusa motivdetaljer är viktiga för dig, särskilt inte om du överexponerar.
 
Följdfråga ...

Man ser ofta alternativa spädningar för Rodinal till samma film men med olika tider naturligtvis.
Hur påverkar detta resultatet?
 
Tack Mikael!
Det var ett misstag med överexponeringen = hemmarullad film, ingen Dx-kodning och glömde ställa om ISO.
Jag vill ha kornet men behålla så mycket valörer som möjligt.
MVH Eva
 
Re: Följdfråga ...

tormig skrev:
Man ser ofta alternativa spädningar för Rodinal till samma film men med olika tider naturligtvis.
Hur påverkar detta resultatet?
Framförallt mer och mindre framhävt korn..

Jag brukar köra aningen högre temperaturer i rodinal för att korta de ofta redan långa tiderna. Bilder som jag vill ha fin kantskärpa på, men med mindre kornighet kör jag upp till spädning 1+100 med väldigt måttlig agitering, medan jag kör 1+25-1+50 på de jag vill ha kraftigt korn på (fortfarande med måttlig agitering). Ofta lönar det sig att kolla med testsnuttar och att exprimentera med spädningen..
 
Lotta.



Du ändrar väl även tiden när du ändrar spädningen?

Jag undrar eftersom det är femton år sedan jag testade olika metoder för framkallning.

Nu under våren skall jag se om det verkligen blir skillnad i korn mellan olika agiteringar och spädningar.
Många hävdar att långsam agitering ger finare korn men ingen av de jag frågat har svarat på om de även anpassar tiden när de ändrar agiteringen.

Så jag skall testa själv.
 
mipert skrev:
Lotta.



Du ändrar väl även tiden när du ändrar spädningen?
Givetvis. Svagare=längre och vice versa.

Många hävdar att långsam agitering ger finare korn men ingen av de jag frågat har svarat på om de även anpassar tiden när de ändrar agiteringen.
Jag kör alltid långsam agitering med rodinal och längre tider än vad som i regel rekomenderas på t e x digitaltruth..


Så jag skall testa själv.
Det är väl det enda raka;) Jag testar fortfarande efter massor av rullar.

Och att kornet ökar/minskar beroende på spädningen vill jag hävda bestämt. Fast du vill mena att det egentligen skulle bero mest på tiden kanske?
 
lotelo skrev:
...Och att kornet ökar/minskar beroende på spädningen vill jag hävda bestämt. Fast du vill mena att det egentligen skulle bero mest på tiden kanske?
Kornets storlek beror bland annat på svärtningen av filmen.
En ton på filmen får grövre korn om svärtan ökar genom mer exponering och kraftigare framkallning (längre tid, varmare bad, mindre spädning).

Det jag inte minns är vad resultatet blev när jag ökade svärta genom att framkalla längre men kompensera det genom att späda mer.
Rent teoretiskt borde kornet vara samma eftersom svärtan är samma.

Samtidigt så ger mer svärta via ökad framkallning mer korn än att öka svärtan genom mer exponering.
Men det beror på att kontrasten ökar lokalt (kornet framträder tydligare) vid kraftigare framkallning medan mer exponering inte påverkar kontrasten.

Men som sagt, jag skall köra några rullar nu i maj för att se vad som sker.
 
Mindre tips

Mipert och alla andra:

Testa gärna att köra en Tri-x 400 som en ASA 200 och framkalla i Rodinal 1+50 i 10 minuter.

En "grym" och intressant upplevelse , och korn samt svärta ser underbara ut.


Hej hopp!!!


NIKLAS
Miperts okände bror
(han känner inte ens till mig själv)
 
Re: Mindre tips

"Skåningen" skrev:
...Testa gärna att köra en Tri-x 400 som en ASA 200 och framkalla i Rodinal 1+50 i 10 minuter...

HA.

Jag säger bara Ralph Gibson, mannen som fick mig att förstå att fotografi inte handlar om att fotografera utan att berätta med bild.

Tri-X exponerad efter 100 och framkallad i Rodinal 1+25 i 14 minuter.

Bilder med grafisk pregnans och korn som man kan känna med fingertopparna.

Min favoritbild från ”Days at sea” som jag naturligtvis har signerad (frågan är var den är bara?):
Woman with feather

Intervju med RG.
 
Senast ändrad:
mipert skrev:
Rent teoretiskt borde kornet vara samma eftersom svärtan är samma.
Jo, det låter rimligt så jag tänker inte säga emot. Fast jag kan ju berätta min upplevelse då jag testade snuttar en hel kväll i olika spädningar till framkallningen för filmen som min bild "Kär Lek" ligger på. 1+25 med samma temperatur (22° tror jag) och agitering med pinnen ca 6 varv per minut kombinerat med vändning var tredje minut gav betydligt högre högre kornighet än 1+50, 1+75 och 1+100. Den rullen är iof exponerad efter ASA 800 och ljuset/exponeringen har väl betydelse för tiden, men knappast för kornet i olika spädningar väl? Tiden blev tillslut evighetslång med spädning 1+100 just för att kornet på testsnuttarna upplevdes minst då av de 4 olika spädningar jag testat. Sedan testade jag tid en timme till.. Blev mitt öga lite lurat av något annat än spädningen då tro, eller kan det bero på ljusheten i de bilderna/hur jag exponerat dem (mycket vitt mot vitt) hur jag upplevde det? Den rullen i 1+100 exponerad efter ASA 800 är inte speciellt kornig, men testsnutten i 1+25 med samma exponering är det definitivt.
 
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto