Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga till ägare av D70 + 50/1.8n

Produkter
(logga in för att koppla)

in2kma

Aktiv medlem
Har förläst mig på Ken Rockwell, och en sak, av många, har kommit upp. Jag har just nu ett 50/1.8n objektiv på min D70. Om jag ställer bländaren till 1.8 i läge M och trycker på skärpedjupskontrollknappen, långt ord, så bländar objektivet ner så pass att bländarlamellerna blir synliga. Betyder det att just min lins kommer att underexponera, (dvs inte är 1.8)?, eller betyder det bara att ljusöppningen är lite större än 1.8? Om ni som sitter så samma kombination gör samma sak, vad får ni för resultat? Tacksam för Er hjälp. Mvh Kristofer "in2kma" Magnusson

Bilagor

• af_50_1.8.gif
    af_50_1.8.gif
    41.7 KB · Visningar: 493
jag antar att du ställt bländaren elektroniskt och inte manuellt med ringen?, för då blir de ju error, men när jag ställde den till 1.8 och tryckte på skärpedjupskontrollen så såg jag inga lameller iaf. vet iten vad de kan bero på

Utökat test

Nu har jag testat även med
AF 20/2.8 och AF 35-135/3.5-4.5, bägge av äldre modell utan några bokstäver i modellnamnet. Även dessa uppvisar samma effekt, 35-135 något mindre och 20 ännu lite mindre. Detta gör mig lite bekymrad att huset skulle vara knas, dock kan jag inte precis säga att jag har något att anmärka på bilderna som skulle tyda på konstant underexponering. Det bästa vore förmodligen att testa med ett nytt objektiv, tex ett 18-70. Någon i Märsta trakten som vill delta i detta test så kommer jag som ett skott. Annars skall jag försöka hitta en fotohandlare som för Nikon. Fast fotohandlare växer inte på träd längre. I Uppsala där jag befinner mig dagtid finns det typ en tre fyra kvar, tror ingen för Nikon. På 50/1.8 linsen är det som ett litet hack kvar att vrida bländarringen, bortanför 1.8 stoppet. Först då öppnar lamellerna helt, (detta med linsen lös i handen), så det verkar som att på kameran så når den inte till det läget när den bländar ner, men den gör det i viloläge. Makes any sense? Ken Rockwell, i hate you!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar