Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga rawTherapee

Produkter
(logga in för att koppla)

niniz

Aktiv medlem
Inlärningströskeln känns lite knepig svår. Försökt klura ut varför ingen brusreducering syns direkt och vart jag bekräftar nya inställningen så jag ser den på bilden.
Händer ingen skillnad även om lilla cirkeln är klickad.
Finns det nån lättbegriplig manual hels på svenska där man ser varje flik och användningssätt
/C

Brusreduceringen visas vad jag vet först när du zoomat in 100%.
En av utvecklarna av RawTherapee startade upp ett eget projekt för att förenkla saker och ting. ART (Another RawTherapee).

RawTherapee har mängder av inställningar. Förenkla ditt flöde genom att begränsa dig med några få så som Exponering, Dynamic Range Compression, Lokal kontrast, Brusreducering och Vitbalans. Du kommer långt med grunderna där.

Vissa moduler tar mycket kraft, exempelvis Dynamic Range Compression. Man kan slå på för att se hur saker och ting ser ut för att sedan stänga av den tills man nästan är färdig med bilden och avsluta med den.

Manualen finns på bland annat engelska, men tyvärr inte svenska http://rawpedia.rawtherapee.com/Main_Page

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar