Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga rörande digital zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Puide

Medlem
Många säger att digital zoom inte är något att bry sig om, eftersom samma sak lätt kan göras genom beskärning i bildbehandlingsprogram. Så långt är jag också med. Om man nu ställer in upplösningen till ex 2048x1536 px och använder den digitala zoomenpå ex 2 ggr, får man då en bild med upplösningen 1024x768 px, eller interpolerar kameran till 2048x1536 px i alla fall? Om det är så att man får en bild med 1024x768 px borde ju fler bilder få plats på kortet, vilket inte är fallet om man an vänder beskärningsmetoden. Kan någon reda ut begreppen, tack!
/Mattias Puide

Optisk zoom är dett ända rätta . .

Vet ej om det går att svara entydigt på frågan. Min digitalkamera verkar då interpolera upp bilden till "full" storlek vid zoomning. Dvs om kameran har 2048x1536 px och man använder den digitala zoomen på ex 2 ggr. Så får man en bild med upplösningen 1024x768 px, som interpoleras upp till 2048x1536 igen. Det är möjligt att detta förfarande skiljer mellan fabrikaten på kamerorna, men så gör då min.

Summa summarum, är i allfall att den digitala zoomen inte direkt är användbar till mycket. Vid zoomning sjunker bildkvaliteten i paritet med in-zoomningen. Skall du köpa något, så se till att zoomen är optisk.

/Pingo

Jag får kolla

när jag kommer hem. Jag har optisk zoom på kameran, men jag tänkte att den digitala kunde vara värt något i alla fall. Om det nu är så att kameran interpolerar till full storlek igen, så är det ju helt värdelöst.
Janf, vi har likadana kameror, och om det kan vara till någon tröst så är jag också besvärad av AF-funktionen. Jag skall prova med en maglite solitaire som hjälpljus, så får vi se.
/Mattias

Puide skrev:
Om det är så att man får en bild med 1024x768 px borde ju fler bilder få plats på kortet,
Korrekt uppfattat. Om kortutrymme är en trång sektor kan digital zoom vara något, men det är också det enda existensberättigandet. Jo, folk utan dator som antingen lämnar minneskorten till ett snabblabb eller stoppar in den i en skrivare som t ex Epson 875 kan ju också ha glädje av en bild som är färdigbeskuren i fotograferingsögonblicket.

Den digitala zoomen interpolerar garanterat upp bilden till maxstorlek. Vill man ha en mindre bildfiler i pixlar får man gott ställa ner bildstorleken i kameran. Iofs så _kan kanske_ kameran göra ett bättre jobb än photoshop i att interpolera upp bilden då den har 48bitars färgdjup att arbeta med.. fast, har man en kamera som man kan exportera rawfiler med så kan man ju självklart göra det själv i photoshop.

MVH Erik

Det är olika mellan olika modeller.

Jag vet att de tidigare Olympus-modellerna INTE interpolerade när man använde digital zoom, men att vissa senare gör det. (I alla fall 2100:an). Interpoleringen torde bli bättre om den görs direkt i kameran än senare i t.ex. Photoshop, eftersom kameran har tillgång till information inte finns kvar i bilden då den beskurits och tankats in till datorn. Å andra sidan tar de ju mer plats.
Om man inte vill ha dem interpolerade kan man välja att fota i den upplösning som digitalzoomen ger. Det är i alla fall möjligt på vissa kameror.

Användning av digital zoom

En annan funktion för digital zoom kan vara om det bara kommer en snabb preview när man ska göra en manuell fokusering, ibland vill man ha tid på sig att verkligen kolla skärpanl.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar