ANNONS
Annons

Fråga om värdering

Produkter
(logga in för att koppla)

Dtoomy

Aktiv medlem
Hej, har fått tag på en Fuji X100 Limited Black edition komplett i förpackning. Den förra ägaren har tagit ca 80 bilder med den och den första ägaren ännu mindre. Kameran ser således ny ut och då menar jag ny. Inte ett dammkorn på den ens och läderväskan, motljusskyddet samt UV filtret helt oanvända!

Dessutom sitter ett LCD skydd på den i glas, som man säkert kan ta bort utan att det syns, samt en mjukavtryckare. I övrigt finns 2 extra motljusskydd från JJC samt en handlovsrem i repformat, rött.

Min fråga är vad man kan få för en sådan idag samt om det finns företag/auktionsfirmor som man kan få den värderad hos.

Jag har haft 4-5 st X100 i omgångar men aldrig stött på en i samma absoluta nyskick som denna. Det tillverkades 10000 numrerade ex av denna så nåt värde borde den ha. Eller ska man vara nöjd och fota på tills den stupar?

Hej, har fått tag på en Fuji X100 Limited Black edition komplett i förpackning. Den förra ägaren har tagit ca 80 bilder med den och den första ägaren ännu mindre. Kameran ser således ny ut och då menar jag ny. Inte ett dammkorn på den ens och läderväskan, motljusskyddet samt UV filtret helt oanvända!

Dessutom sitter ett LCD skydd på den i glas, som man säkert kan ta bort utan att det syns, samt en mjukavtryckare. I övrigt finns 2 extra motljusskydd från JJC samt en handlovsrem i repformat, rött.

Min fråga är vad man kan få för en sådan idag samt om det finns företag/auktionsfirmor som man kan få den värderad hos.

Jag har haft 4-5 st X100 i omgångar men aldrig stött på en i samma absoluta nyskick som denna. Det tillverkades 10000 numrerade ex av denna så nåt värde borde den ha. Eller ska man vara nöjd och fota på tills den stupar?

Min personliga uppfattning är att alla dessa "limited edition" kameror i speciella färger och teman har en väldigt begränsad målgrupp. Det är svårt att svara på. Jag hade inte betalat mer än vad en X100 i bättre skick hade kostat. Däremot kan det vara avgörande för hur snabbt den blir såld kanske.

En auktionsfirma undrar nog varför du vill ha den värderad. Jag hade en X100 en gång i tiden men minns inte att den var så speciell? En kul retro-kamera som gav fina bildfiler men hopplös hantering. Hade en hatkärlek till den.

När man väl glömt att man råkar ha en limited edition och den tjusiga kartongen samlar damm i nån hylla så är det "bara" en äldre kamera med teknik därefter. Och den är serietillverkad. Jag ser inte något samlarvärde om man inte är en rejäl Fujinörd :)

Det är inte meningen att snacka ner din kamera även om jag låter lite bitter och tråkig. Det ÄR trots allt originalet och jag minns hur retro-kul jag hade med den. Och som sagt...bildfilerna är magiskt vackra. Så det skall Fuji ha cred för. Men man kanske skall ha rimliga förväntningar så man inte blir besviken.

MEN! Jag är dåligt påläst hur läget är idag så "I will stand corrected" som jänkarna säger.

Senast ändrad:
Som en stor Fujifilm fantast så håller jag med föregående talare. Skulle inte betala mer än för en "vanlig" X100.

Men det är ju från person till person, majoriteten skulle nog inte rycka på ögonbrynet direkt. Men så finns det någon enstaka därute som letar precis efter denna modellen.

Det svåra är ju att hitta den personen och sen helst, hitta ännu en så att dom bjuder mot varandra.

Hade jag varit dig, så hade jag använt den och skött om den med kärlek. Men vill du få ut mesta möjliga pengar för den, testa eBay. Det är nog din största chans för att maxa bud på den.

Senast ändrad:
God fortsättning på er! Tack era tips, det lutar åt att jag är lyckligt lottad som fick tag på en sån i nyskick så jag tänker slita den med hälsan i några år. Gav trots allt 3000kr vilket är bra pris med tanke på vad som ingick och nyskicket. Många kränger sina silver X100 för 2000-3000 och då är dom lite slitna samt utan extra tillbehör.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar