Annons

Fråga om upphovsrätt. Denna "klasul", ngt man kan gå runt om problem uppstår?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Skickade nyligen in bilder till en tävling i våran lokaltidning, o naturligtvis finns den där underbara texten med om att dom äger bildrättigheten osv när jag väl skickat den till dom..(därför man skickar den i usel jpg kvalite i litet format).


Nåväl...följande är citerat direkt från deras hemsida.


"Det material du bidrar med får bara vara sådant som du själv skrivit och har upphovsrätten till eller som du fått tillstånd till att använda från den som har upphovsrätten till det.
Om du gör inlägg eller bidrag medger du att XXX utan ersättning får lagra, tillhandahålla och sprida materialet till andra."




Att dom får lagra det, det kan jag gå med på, även att dom senare får publicera dom på hemsidan i samband med mitt namn osv...det köper jag också.
Jag har juh ändå laddat upp bilderna till dom av egen fri vilja.
Men om dom publicerar bilden vid ett senare tillfälle utan mitt namn som fotograf, kan jag göra ngt då?
Likaså det där med att dom får sprida det hur dom vill, tydligen även utan att jag är delaktig och får säga mitt om saken, är det verkligen juridiskt rätt eller ej?
.
(Nu skiter jag iof som bilderna sprids då jag bara skulle vara stolt om ngn tycker dom är sååå bra...) Men bara av ren princip.


Om jag nu tex ett par år senare eller så ser en av mina bilder på ett omslag till tex turistbyrån eller likn, bara en ren hypotes. Hur agerar man då?
Som jag förstått det tidigare här i andra diskutioner är bilden ALLTID fotografens, och han äger rättigheten, och den rättigheten kan inte "lämnas bort".
Eller kan det det? Har tidningen i det här fallet rättigheten att fritt distrubuera mina alster utan att jag ska få ngt för det bara för att jag laddat upp en bild till dom?
Likaså, OM dom skickar bilden vidare...kan dom utelämna mitt namn som fotograf isf? Elle rr dom skyldiga att alltid ha med det oavsett vad dom gör med bilden?

Om jag tex ser bilden på en annan websida/annons eller vad som helst, utan mitt namn under den, kan jag göra ngt då?

Eller försvann mina rättigheter som sagt i samma sekund jag skickade bilderna?

Vill gärna veta lite mer då jag gärna är med på fototävlingar online osv, men är lite rädd att en vacker dag står man drä med skägget i brevlådan.

Ser gärna lite svar på detta från folk som kan sina saker.


Mvh /Tobbe
 
Senast ändrad:
Fotografen kan mycket väl ge bort fullständiga ekonomiska rättigheter. Det som inte kan avtalas bort (men dock tillfälligt modifieras en aning) är den ideella rätten, att få förknippas med sitt verk och att verket inte får modifieras på så sätt att det är kränkande för upphovsmannen.

Du har inte gett upp din rätt till att få ditt namn angivet vid publiceringen. Även om du hade det så gäller följande enligt 3 § upphovsrättslagen, som reglerar denna rätt:
"Sin rätt enligt denna paragraf kan upphovsmannen med bindande verkan eftergiva endast såvitt angår en till art och omfattning begränsad användning av verket."

Min bedömning är att om du hittar bilden någonstans, utan ditt namn angivet, då är det bara att posta räkningen.

Du har inte heller gett bort fullständiga exklusiva rättigheter. Det finns inget som hindrar att du t.ex. själv säljer bilderna. Dock har du gett dem ganska långt gående rättigheter att använda bilderna.

"Om du gör inlägg eller bidrag medger du att XXX utan ersättning får lagra, tillhandahålla och sprida materialet till andra."

Av intresse för din fråga är om ordet "tillhandahålla" innebär att de har rätt att även ge en tredje part rätt att använda bilderna, dvs. sälja publiceringsrättigheter till exempelvis något företag som vill använda dem i sin reklam. Jag är ärligt talat osäker på den punkten.


En annan intressant fråga kan vara om det skulle gå att angripa klausulen avtalsrättsligt, dvs. gå till domstol och begära att klausulen ska förklaras utan verkan (eller begränsas) med hänvisning till att den är oskälig. Jag skulle dock inte vilja vara kärande i den processen...

Slutsatsen är iaf. att om jag hade en bild inne i den där tävlingen med det där avtalet och sedan hittade den i en annons även med namn angivet, då skulle jag iaf. gå till en lämplig jurist och höra om det går att göra något...
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.