Annons

Fråga om Tofsvipa!

Produkter
(logga in för att koppla)

foto totto

Aktiv medlem
Var ute och fotade längs angarnssjöängen (vallentuna) och hade gått och satt mig på ett av mina vanliga ställen. När jag hade suttit där ett tag och fåglarna började komma nära så började en vipa bete sig ganska konstigt, åtminstone enligt mig. Den började leka "sädesärla" och vicka upp och ned på gumpen. Dessutom som syns på bilderna nedan så tryckte den näbben i jorden, nästan. Någon som har en förklaring åt mig?

Bild 1

Bilagor

• _mg_4400.jpg
    _mg_4400.jpg
    57.1 KB · Visningar: 398
kan hålla med om det ser ut som det, men jag tror inte det. Om den inte hade dålig motorik, för den "la" sig ned, ställde sig upp, "la" sig ned... Detta gjorde den flera minuter. Dessutom så slutade det med att den ställde sig bredvid innan den blev bortskrämd av en annan tofsvipa...

Kanske handlar det om att honan "pseudolägger" sig i ett fiktivt bo som signal att hon är parningsvillig?

Det är parningspelet mellan hannen och honan du bevittnat! De kan hålla på väldigt intensivt när tiden för äggläggning närmar sig. De hoppar runt, niger och ser roliga ut.

Om du tittar på dina bilder ser du att det är den individ som är mest kontrastrik i ansiktet och har längst tofs som skuttar runt, det är hannen som uppvaktar den lite lite mer försiktigt tecknade honan.

Men både honan och hannen kan ta initiativet till dessa ritualer, och båda kan ta initiativet till parningar (som också föregås av en hel del "krumbuktande").

Vänliga hälsningar
/Johan

Hanen visar upp sin roströda undergump för honan som en del av parningsspelet. Oftast uppfattar man bara den galna spelflykten och ser inte vad vipan gör när den tagit mark.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar