Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om slutare/bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

lambisoft

Medlem
Jag har precis köpt en Sony A-300 och har gett mig den på att under året som lära mig att hantera den. Nu kommer då min första fråga... Jag lånade en Nikon och gick en liten kurs på ett par timmar en tid innan mitt inköp av Sonyn. På den fanns slutarvärdena angivna bredvid bländarvärdet i den lilla listen längst ner. Slutarvärdena var angivna med snedstreck typ 1/8 och jag har förstått att det anger i detta fall att den sluter på en åttondels sekund. Nu till min fråga, finns inte slutarvärdena angivna på samma sätt i Sonyn? Bredvid F-värdena finns siffror men de har inga bindestreck och de verkar inte stämma överens med de värden man förväntar sig ska stå där? Jag blir helt förvirrad och manualen var inte till någon hjälp!? Var hittar jag slutarvärdet?

Välkommen till Sony. Kul med "en till".

Av Din fråga att döma, har jag bara ett - lite brutalt - råd. Läs manualen. När Du gjort det - läs manualen igen. Sedan läser Du manualen igen - igen - igen - och igen. Du saknar, imho, grundläggande förstående för hur en system- kamera fungerar och det måste Du skaffa Dig på det brutalaste av alla sätt - trial and error.

En väldigt effektiv genväg till grundkundskap i hantverket är att investera USD20 i Gary Friedmans bok om Sony a300.

www.friedmanarchives.com

På min A100 så står slutartiden på raden med A (aperture) i displayen och i sökaren, sony skriver inte ut 1/ utan bara tex A 125 =1/125s

När tiden går över 1/3s går den över till att visa det "decimalt" nästasteg är A 0"4 =0.4s och så vidare till A 30" = 30s

Såg nu att i min kamera anger de på det gamla hederliga sättet i displayen och utan bindestreck i sökaren. Varför såg jag inte det igår när jag höll på som en dåre att försöka förstå mig på detta !!!!!

Haha, oftast är saker o ting enklare än man tror.. Iaf jag komplicerar saker av någon anledning..

Hej hej och välkommen..

Vad skoj vi blir fler o fler Sonyanvändare.. Riktigt roligt..

Den kan ta riktigt trevliga bilder då man lärt sig kameran...

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto