Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om Sigma-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

wmaria

Ny medlem
Har ett par Sigma-objektiv som jag tänkt sälja, och undrar nu hur mycket de kan vara värda.

Sigma F3.8-5.6 UC-II 28-105mm
Sigma F4-5.6 DL Macro Super 70-300mm

Det första mycket lite använt, och Macro Super helt oanvänt.
Båda inköpta 2004 till analog Nikon F55 (vilken väl i princip inte har något värde alls?)

Tacksam för era uppfattningar om detta
 
70-300:an är väl värd 1500 om man går på vad folk har köpt den för tidigare: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=364

28-105:an är det svårare med. Den är det ingen som skrivit något om: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10035 Skulle tro att den är värd några hundralappar. Inte så många som efterfrågar det brännviddsomfånget.

Mja, jag skulle nog knappast ge mer än absolut max tusenlapp för 70-300:an, om jag ens skulle vilja köpa den. Nya Sigma 70-300 icke-APO går för inte mycket mer.

28-105 köpte jag en Nikonorginal för strax under tusenlappen med frakt och dessa går väl för upp till kanske 1500 :- hos tyska eBay-handlare (finns dyrare, men det tycker jag är överpris). Sigmat bör ju vara billigare så, som sagt, typ 500-800 möjligen. Förmodligen mot nedre delen av intervallet. På FX är det motsvarande en 18-70 på DX (jag har min på FX) vilket kan vara ganska användbart, men med tanke på vad orginalobjektivet (som gissningsvis är bättre och dessutom lite ljusstarkare) kostar så...

F55:an skulle jag tippa på 100-300 beroende på dagsturen. Det finns ju mer avancerade hus för nästan ingenting.

Bara mina 0,02 $. ;)
 
Senast ändrad:
Tack för era synpunkter!

Betyder alltså att mina objektiv fungerar direkt med digitalt hus, utan extra utrustning?
Vet du/ni i så fall vilka, eller exempel på hus/märken?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.