Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om scanning

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolandsk

Aktiv medlem
Nu har jag köpt mej en filmscanner, Minoltas Dimage Dual III och skulle vilja ha lite bra tips på vad man bör tänka på för att det skall bli så bra som möjligt sen när man lägger ut dom på webben, som t ex fotosidan etc. Har bildbehandlingsprogrammet Photoshop Elements som följde med vid köpet.

Tacksam för alla bra tips jag kan få.

Roland

Ta bort så mycket smuts som möjligt innan du scannar in negativen/positiven. Det går visserligen att efterarbeta men det blir nog som allra bäst om man har ett rent original.

Oskarp mask måste man ju också lägga på eftersom bilderna tappar lite skärpa vid inscanningen. Tänk på att inte lägga på för mycket bara!

I övrigt gäller väl att pröva sig fram, jag är själv ganska ny på området och har ännu mycket att lära.

Jag använder en kolfiberborste för LP-skivor för att borsta bort damm. Repar inte filmen.

Antingen kan du scanna i 16 bitar (48 bitar) och färgjustera bilden i Photoshop (eller motsvarande), eller använda färgjusteringarna direkt i scannerprogrammet. Ifall du scannar i 8 bitar (24 bitar) och justerar färgerna mycket i efterhand, förlorar du så mycket av omfånget.

Oskarp mask lägger du på när du vet vad du ska använda bilden till, inte direkt efter scanningen. För skärm så är en radie omkring 0,5 lagom, för utskrift i 300 ppi är en radie omkring 2 lagom.

Mitt tips

1. justera kurvor grovt så att du inte bränner ur högdagrar. Helt vita partier går aldrig att rädda. mörka kan du ljusa upp.
2. scanna så stor fil du kan i såväl pixlar som färgdjup.
3. justera bilden så den blir till ditt önskemål ( dvs beskär, färger kontraster )
4. Spara filen som psd eller TIFF!
5 För webbilder - ta upp bilden igen, minska storleken, lägg på ev ram ( genom att öka arbetsytans storlek ) och lägg till Oskarp Mask. Jag brukar dela upplösningen med 20 för att få fram lämplig radie, % 100-150, treshold 0 - 3
6 spara igen MEN UNDER NYTT NAMN med ex dinbildWeb.jpg
7 Publicera - Succe!

mvh
PL

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar