Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om pol-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kanske är en jättedum fråga jag ställer, men frågar man inte så får man inget veta.
Har skaffat mig ett cirkulärt pol-filter och undrar varför man har möjlighet att snurra på det? Är det reflexerna som då förhindras eller är det av någon annan anledning?

Tack på förhand. / Fredrik

Hej Fredrik!

Genom att vrida på polfiltret får du varierande grad av dämpning av reflexer i t.ex. vatten eller blanka blad. Titta i sökaren och vrid så ser du resultatet. Läs artikeln här på fotosidan om polfilter http://www.fotosidan.se/doc.htm/2000 /Göran

Titta ut genom fönstret med polfiltret framför ögat, och vrid på det. Det är skoj!

Jag har lekt med mina polfilter mer än jag haft dem på objektiv. :)

J. Patric skrev:
Titta ut genom fönstret med polfiltret framför ögat, och vrid på det. Det är skoj!

Jag har lekt med mina polfilter mer än jag haft dem på objektiv. :)

Är det inte minst lika skoj att titta genom sökaren och ta bilder? ;-)

Som sagt, man kan dämpa reflexer i t.ex. vattenytor och glasytor om man vrider polfiltret i rätt riktning. Dessutom kan man göra en blå himmel ännu blåare.

Inte för att det angår mig, men har du verkligen köpt ett filter utan att veta vad du ska ha det till...???

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar