Annons

Fråga om makro

Produkter
(logga in för att koppla)

sanla73

Aktiv medlem
Jag vill kunna ta bättre närbilder och antingen får jag köpa ett makroobjektiv till systemkameran eller så säljer jag mina båda systemkameror och köper en digital istället, tex minolta dimage Z3. Har sett att man kan få väldigt fina närbilder med digitalkameror, t o m de som endast har 3x zoom. Men var får man reda på vilken förstoringsgrad de olika kamerorna har i makroläget? Har försökt leta på nätet men hittar inget. Jag har på mitt ena objektiv 1:3,8 men det är svårt att ta riktiga närbilder, det blir suddigt när jag fokuserar.

mvh Sandra
 
sanla73 skrev:
Jag vill kunna ta bättre närbilder och antingen får jag köpa ett makroobjektiv till systemkameran eller så säljer jag mina båda systemkameror och köper en digital istället,

Har du provat närbildslinser?
 
Nej men är det inte rätt bökigt? Dessutom är det ganska skönt att kunna ladda över bilderna direkt i datorn, så det är lite därför jag vill ha en digital
 
sanla73 skrev:
Nej men är det inte rätt bökigt? Dessutom är det ganska skönt att kunna ladda över bilderna direkt i datorn, så det är lite därför jag vill ha en digital

Bökigt och bökigt, de funkar ju som ett vanligt filter. Och kostar MYCKET mindre än ett makroobjektiv (typ en hundring för 3-4 stycken med olika dioptrar).

Sök lite här i forumet så hittar du formler för hur du räknar ut förstoringsgraden utifrån närgräns, sensorstorlek och brännvidd. Men det är inte helt enkelt...
 
När det gäller förstoringsgraden brukar det ju stå på linsen . Om du går in på tillverkarnas sidor och kollar på macroobjektiv så framgår ofta förstoringsgrader mm där.
För att få det där riktigt korta avståndet och förstoringsgraden behöver man ett objektiv som är avsett för macro. Där finns det en rad olika objektiv att välja på till systemkamerorna.
Kolla på tillverkarnas så hittar du det du söker.

Som jag förstått det har du en eller flera analoga systemare så varför inte satsa på ett macroobjektiv till någon av dessa.
Vill man helt gå över till digitalt bör man nog skaffa en lite bättre kompakt digitalare typ semiproffskamera för att det ska bli hyfasde resultat.

För egen del hade jag en Fuji finepix 602 när jag började med macro men efter ett tag känndes det som att den inte räckte till för det jag vile gör så jag bytte upp mig till en 300D.

När det gäller försättslinser ÄR det lite bökigt och ger inte så mycket mer så min rekomendation är nog att satsa på en macroglugg om du inte vill gå över till digitalt.

Slutligen är det ju också frågan om hur mycket macro man vill ta och hur mycket man vill satsa i pengar....
 
Jag vill kunna ta mycket makrobilder. Så jag är nog ändå inne på att byta ut iaf en av kamerorna och prova en dimage z3 och köra båda parallellt ett tag för att se vilken jag trivs bäst med. Det är ju så himla smidigt att kunna lägga in fotona direkt i datorn.
 
dl_4711 skrev:
Bökigt och bökigt, de funkar ju som ett vanligt filter. Och kostar MYCKET mindre än ett makroobjektiv (typ en hundring för 3-4 stycken med olika dioptrar).

Jo, försättslinser funkar bra, men är man kinkig med bildkvaliteten bör man använda sådana med dubbla linser. Finns från både Nikon och Canon. Min Nikon 4T är skarp och inte så bökig.

De som kostar 100kr för flera stycken är roliga att leka med och kan användas kreativt för snygga överstrålningseffekter, men knappast ett alternativ till ett riktigt makro.

För under två tusen får man ett Cosina 100mm Macro (Vivitar eller Soligor är samma glugg). Dessa är optiskt sett mycket bra. Lägger du till lite pengar får du ett helt lysande 90mm Tamron. Du kan säkert också hitta dessa begagnat för 1/2 resp. 2/3 av nypriset.

Lycka till!
/Pontus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.